Byggahus.se

Matt svart granit vs Blank svart granit

614 läst  12 svar

1. WeilandMaas
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att bygga hus och är ute i sista stund med att välja bänkskiva. Vi har hela tiden velat ha en matt yta men säljaren rekommenderar inte detta. Säger att det kan vara så ömtåligt så att spilld olja eller ett glas vatten som får stå på samma
    ställe under en tid ger fläckar. Som det ser ut nu så väljer vi mellan svart matt granit och svart polerad granit. (Nero Assoluto)

Är här någon här som snabbt kan komma med tips och råd utifrån egna erfarenheter?

Övrig information om köket är: ljusgrå luckor. 15x15 vitt matt kakel på väggarna, utan överskåp. Stor fläkt från fjäråskupan, rostfri. Övriga vitvaror rostfria. Helt enkelt industriell look.

Tacksam för snabba tankar

2. L
    Medlem Nivå 4
    Stämmer, slipad Nero är väldigt känslig mot det mesta och repas väldigt lätt medans en polerade är mer tålig och blir inte lika lätt repas och suger inte upp vätska på samma sätt!

Det är egentligen så med nästan alla slipade skivor, en del klarar repor lite bättre men blir oftast fläckiga, gäller även slipad komposit.

Har ni kollat på dekton om ni vill ha matt/slipad yta? Finns dock bara i 8/12/20mm har jag för mig, men är extremt tåliga!

3. WeilandMaas
    Medlem Nivå 1
    Har kollat på dessa också. Ska få prisförslag men mest troligt hinner han inte få fram dessa på så kort tid som vi har på oss.

Den är alltså så känslig... Hör så mycket olika från olika håll och kanter.

Har till på onsdag på oss att bestämma oss...

4. N
    Medlem · Nivå 7
    Har haft massa olika granitskivor i olika sammanhang. Kan inget om ”låtsasgranit” (som säkert är jättebra - men kan ej ge någon erfarenhet).

Granitskivor - mina åsikter och erfarenheter:

Blanka är mycket tåligare och ser faktiskt bättre ut även om jag gillar matta ytor i andra sammanhang.

Svarta granitskivor är ganska otacksamma med fläckar från vatten (kalk etc) som man behöver torka bort. Tex en bohusgranit i grå nyans är mycket tacksammare. Jag kommer aldrig mer välja en svart skiva enbart pga det.

5. L
    Medlem Nivå 4
    Ja om man tänker sig att en slipad/mattskiva har en massa toppar på ytan, om man kollar med microskåp, medans en polerad yta så kapas ropparna av, så det blir slättare och tättare, man täpper till porerna på en polerad skiva!

Sen finns det ju alltid medel som skyddar skivan, och färgförstärkare som kan dölja en del smårepor, dock blir skivan lite mörkare.

Sen beror det på hur försiktig man är, har man skärbräda och inte dräller för mycket klarar man sig bra! Jag har en bardiglio novolato skiva hemma, marmor, och en 2åring som hjälper mig i köket, 2st syrafläckar har lyckats få efter 1år.

Köks slit, det blir små slitage ställen på luckor, häl osv!

• Laddar…
  6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Vi har själv den blanka Nero assoluton i vårt kök och är supernöjda med den fortfarande efter 6års tid.
    Våra goda vänner har den matta Nero Assoluton och den är snygg på sitt sätt men som andra redan skriver så är den också mycket känsligare så den passar bättre i ett utställningskök som inte används så mycket.

7. WeilandMaas
    Medlem Nivå 1
    Tack för input! Tror egentligen svart eller iaf en riktigt mörk passar bäst till övriga saker i köket, men ska kolla upp den andra du nämner!

8. WeilandMaas
    Medlem Nivå 1

Tack för input! Mina föräldrar har en svart blank, tror inte det är Nero assoluto men liknande. De är väldigt nöjda. Inte ett märke på den efter 13 års användning.

Det är den blanka ytan som vi inte gillar till hundra procent, men kanske väger alla andra fördelar med den skivan upp det hela...

9. J
    Medlem Nivå 1
    Vi har en mattslipad Nero Africa (tror jag den heter). Lite spräcklig i grått. Vi har haft den i fem år och den ser ut som ny i princip. Det har blivit några små repor från metallföremål men eftersom ytan inte är enfärgad syns de inte. Vi behandlade den en gång i början med något som följde med men efter det har vi inte gjort mer.

• Laddar…
  10. WeilandMaas
    Medlem Nivå 1
    Vad roligt att få höra den sidan också! Har ni varit väldigt noga med den? Bakat mycket på den?

11. Wide Glide
    Medlem Nivå 6
    Vi valde mattslipad svart granit efter vi besökt en utställning där vi blev medvetna om hur reflekterande den blanka ytan var.
    Det var spottar i underskåpen och ljuset som reflekterades från dessa var något vi inte kunde acceptera.
    Samtidigt har vi bekanta som har blankpolerade stenbänkar som inte har ägnat detta en tanke.
    Vi har haft våra stenbänkar i många år och de ser fortfarande helt nya ut.
    En ordentlig rengöring med vanligt diskmedel 2 gånger om året är OK.

12. J
    Medlem Nivå 1
    Njae, skulle inte säga att vi varit så noga med den. Torkar av den med diskmedel när det behövs (dagligen) men inga övriga behandlingar. Inte bakat mkt på den, knappt alls skulle jag säga.
    Men jag tror vår ser så pass bra ut eftersom den inte är enfärgad, det är en ganska förlåtande yta när den är lite mönstrad.

13. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi har matt Silestone som bänkskiva och stänkskydd. Den är förvisso sandgrå och inte svart men jag har sett den svarta matta Silestonen och den var riktigt läcker. Prismässigt tror jag de ligger ganska luka.