IKEA-skåplucka står ut lite upptill, synligt mellanrum, böjda järn syns på sidan av skåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade IKEA-kök för två år sedan. Nu stänger inte luckan riktigt upptill. Den står ut 3-4 millimeter. De två nedersta luckfronterna är ihopskruvade med ett järn på varje sida och innanför är det sopkärlssorteringbackar. Det verkar som om järnen har böjt sig och blivit så när man tar i för att dra ut lådorna. Någon som har förslag till lösning. Har försökt att böja tillbaka dem, men inget händer.

Har exakt samma problem. Så lägger en kommentar här för att följa tråden.

Rekommenderar en motor till den lådan utifrån att den blir så tung.
Går att eftermontera, ett lätt tryck med knät.
Och inget kladd med fingrarna när man kastar vid matlagning.
Inte svar på frågan tyvärr, men förslag på lösning efter justering av lådfronten.

T tergo skrev:
reklamera
är det dessa järnen du har [länk]
Ringde IKEA och de skickar två nya kopplingsskenor. Får se hur länge det håller. Men det är ju 25 års garanti så det är väl bara att beställa nya om problemet dyker upp igen. Skall även dra i några flera skruvar så kanske skenorna blir stummare.

• Gilla
Kattochhund
  • Laddar…
Hade samma, drog en 2 mm vajer på varje sida från baksidan av lådan till högst upp på järnen, med en liten vantskruv mitt på vajrarna och spände tills lådan var rak. Går säkert att lösa med nått smidigt stag.
Problemet är ju bara ren fysik, det kommer hända om och om och om igen, konstruktionen är ju gjord för att få problem.
Det var för min del bara en tillfällig lösning, tills jag slängde ut lådan.

Det är därför man monterar motor på de här lådor och som jag noterade tidigare mycket praktiskt.
Lätt att eftermontera om du har 230V i skåpet eller bredvid för diskmaskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.