Har haft en firma på plats för att byta skivor i kökstaket som blivit fuktskadade. Vid första försöket monterade de skivorna fel och fick riva ner det igen. De gjorde då skador på angränsande skivor och skulle sedan byta det som skadats.

När de skulle komma och göra klart så ringer de först och säger att de inte hittar nyckeln och de inser att de måste plocka ner halva köket för att komma åt resterande del av taket. De skall då komma dagen efter kl 0700. Vi plockar ur alla skåpen och jag väntar på dem. 0900 ringer jag då de inte dykt upp och då har snickaren åkt på ett möte. Blir då sur och säger att de får komma och hämta sina verktyg. Det är inte OK att göra så som de gör mot kund.

Trygghansa säger att de inte har något med detta att göra utan att det är mellan mig och snickarna. De ersätter bara snickaren med det som de sagt att det skall kosta - självrisk. Jag har inte valt snickare själv mer än att de var dem som Trygghansa skickade ut för att skadereglera och har avtal med.

Försöker få tala med någon på snickarfirman men får ingen respons. Fick idag tag i arbetsledaren och han säger att de inte har något med mig att göra och att jag hittar på.

Kan man polisanmäla firman för skadegörelse?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
LarLid och 14 till
  • Laddar…
Det hjälper föga. Bättre att låta dom göra klart och punktmarkera arbetet

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det hjälper föga. Bättre att låta dom göra klart och punktmarkera arbetet
Om de vägar göra klart?

• Gilla
Pmbbygger och 1 till
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Om de vägar göra klart?
Ja det är väl inte så konstigt att dom inte är intresserad av att att gör klart om du kastar ut dom. Herregud vad lättkränkt du måste vara. Det kan finnas en anledning till varför dom inte kom i tid.

• Arg
  • Gilla
Jojo21 och 27 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Det kan finnas en anledning till varför dom inte kom i tid.
Först ingen nyckel och sedan ett möte....
Finns det någon ursäkt att inte höra av sig om man har bokat tid 07:00 utan kunden måste jaga dem?
R Robert-san01 skrev:
När de skulle komma och göra klart så ringer de först och säger att de inte hittar nyckeln och de inser att de måste plocka ner halva köket för att komma åt resterande del av taket. De skall då komma dagen efter kl 0700. Vi plockar ur alla skåpen och jag väntar på dem. 0900 ringer jag då de inte dykt upp och då har snickaren åkt på ett möte.

• Gilla
13th Marine och 23 till
  • Laddar…
E
K Kane skrev:
Först ingen nyckel och sedan ett möte....
Finns det någon ursäkt att inte höra av sig om man har bokat tid 07:00 utan kunden måste jaga dem?
Ja om man jobbar med försäkringsärenden så kanske man står mitt i pågående vattenskada. Eller något som är mer akut än att byta nån skiva i ett tak.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Götesjö och 18 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Ja om man jobbar med försäkringsärenden så kanske man står mitt i pågående vattenskada. Eller något som är mer akut än att byta nån skiva i ett tak.
Det är helt ok man ringer och säger det i stället för att bara inte dyka upp.

• Gilla
13th Marine och 40 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Absolut. Men det går att höra av sig om man har bestämt tid med en kund.

• Gilla
13th Marine och 22 till
  • Laddar…
P
E epw skrev:
Tycker du det är ok att avtala en tid och sen strunta i att meddela kunden som kanske tagit ledigt från jobbet för att möta upp hantverkaren?

Jag tycker det är ganska respektlöst att först förstöra hos honom och sen skita i sin plikt.

• Gilla
13th Marine och 51 till
  • Laddar…
E
Rkarlsson skrev:
Tycker du det är ok att avtala en tid och sen strunta i att meddela kunden som kanske tagit ledigt från jobbet för att möta upp hantverkaren?

Jag tycker det är ganska respektlöst att först förstöra hos honom och sen skita i sin plikt.
Nej självklart inte, jag tycker såklart att man ringer och meddelar om man inte kan komma. Men med det sagt så tycker jag inte att man ber dom packa och dra för att man är 2 timmar sen. Det kan ju vara sjukdom eller vab eller vad som helst som är anledningen till detta. Problemet är som så många gånger förr kommunikationen. Man måste ju kunna prata med varandra.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
henric78 och 14 till
  • Laddar…
P
En firma som inte dyker upp avtalad tid och som inte tala om anledningen vill man inte ha att göra med så det var helt rätt av TS att be dem flyga och fara.

Snickaren åkte på en möte, så var han knappast sjuk. Ett telefonsamtal eller ett SMS går snabbt.

Om inte försäkringsbolaget godtar en annan snickerifirma så föreslår jag en kontakt med
Konsumenternas Försäkringsbyrå för rådgivning.

• Gilla
  • Arg
Jojo21 och 37 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Nej självklart inte, jag tycker såklart att man ringer och meddelar om man inte kan komma. Men med det sagt så tycker jag inte att man ber dom packa och dra för att man är 2 timmar sen. Det kan ju vara sjukdom eller vab eller vad som helst som är anledningen till detta. Problemet är som så många gånger förr kommunikationen. Man måste ju kunna prata med varandra.
De har redan försökt 2 gånger och de klarar inte ens av att riva utan att skada mer för var gång.

Jag har fått förklara var gång, exakt hur de skall göra, både riva och återställa (följ tillverkarens anvisningar...). Känns rätt hopplöst när de ändå gör fel.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
P
E epw skrev:
Ja i detta fallet utifrån historien kunde ju inte hantverkaren kommunicera. Helt rätt att göra av med de då ju.

Själv blir jag vansinnig på folk som inte dyker upp på avtalad tid utan att meddela, vare sig det är hantverkare eller vänner.

• Gilla
P-A Lindqvist och 19 till
  • Laddar…
Inte okej, men man kanske inte ska kasta ut dem direkt, utan ta dialog med försäkringsbolaget, som är de som valt ut denna firma.

Hade en röris som kom lite när han ville, ibland 8, ibland 9 ibland 10 försvann lite titt som tätt, men tro fan att han debiterade för nästan fulla arbetsdagar. Jobbade väldigt långsamt dessutom, och skyllde på att det var varmt (mitt i sommaren). Första och sista gången den firman anlitades.

/S

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Kotten345 och 6 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Inte okej, men man kanske inte ska kasta ut dem direkt, utan ta dialog med försäkringsbolaget, som är de som valt ut denna firma.

Hade en röris som kom lite när han ville, ibland 8, ibland 9 ibland 10 försvann lite titt som tätt, men tro fan att han debiterade för nästan fulla arbetsdagar. Jobbade väldigt långsamt dessutom, och skyllde på att det var varmt (mitt i sommaren). Första och sista gången den firman anlitades.

/S
Har talat med Trygg-Hansa om detta och de har inget med arbetet/avtal att göra. De står bara för pengarna. :(

• Gilla
  • Ledsen
johan.fe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.