stigen stigen skrev:
Bra kämpat! Man skall inte ge sig! Många kör ju med förhalningstaktik när det gäller att åtgärda felaktigt arbete.

Här kommer en förkortad version om hur en så kallad ”hantverkare” sket i det ”Blå skåpet”.
Min syster byggde om sin sommarstuga när dom flyttade tillbaks från Tyskland. Fick en lokal hantverkare rekommenderad och dom satte igång. KA var en oduglig individ med uppenbara problem med för många lösningsmedel i kroppen. Men efter många om och men blev det någorlunda klart .
Ett år sedan rann det ut vatten från duschväggen. Hantverkaren föreslog reperation med latexfog.
Men han visste tydligen inte vem han hade att göra med! Efter ett långt liv i Tyskland har min syster fått mycket skinn på näsan. När dom avvecklade sin rörelse i Tyskland fick dom möjlighet att teckna en försäkring på sommarstugan här i ett tyskt bolag. Bingo!

Efter 1,5 år med många turer och förhalningar var det äntligen dags att mötas i domstol. Min syster krävde total ombyggnad av badrummet ca 220 000kr. Många fler byggfel hade dykt upp under året. Firmans motbud var 10 000kr.

I domstolen presenterade det tyska försäkringsbolagets svenska advokat försäkringsavtalet som fick hantverkaren sida att tappa hakan.
Med tysk noggrannhet var dokumentation enorm. Dom vassaste experterna i Sverige hade utrett hela bygget och som löken på laxen var min syster garanterad att alla kostnader upp till 500 00 Eur togs av bolaget!
Där öppnade motståndarna dörren till ”Det blå skåpet” och gick in!

Resume. Hela badrummet revs och fick göras om. Alla besiktningar gjordes av min systers besiktningsmän. Man skall inte bråka med fel personer!
Tack!!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tack!!
Glömde tillägga att advokatkostnaden gick på 248 000kr.
Min syster betalade inte en krona!
Men mycket jobb var det!
Dag

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Glömde tillägga att advokatkostnaden gick på 248 000kr.
Min syster betalade inte en krona!
Men mycket jobb var det!
Dag
I ett sånt läge man får hoppas att hantverkaren inte är typ enmansföretagare med AB, då sätter han det bara i konkurs. Ska man anlita enmansfirmor är enskild firma säkrast.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
I ett sånt läge man får hoppas att hantverkaren inte är typ enmansföretagare med AB, då sätter han det bara i konkurs. Ska man anlita enmansfirmor är enskild firma säkrast.
Han fick pynta!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.