Bor i bostadsrätt som är 56 år gammal. Radhus, soutteräng. En granne har hafr stopp i avlopp i badrummet med översvämning som följd ung 5 ggr med ung 1 års mellanrum. Styrelsen skickar efter spolbil o det blir bra. Inget annat görs då ordföranden säger, det är inget större bekymmer.
Nu måste hon snart flytta in på äldreboende o jag frågar för hennes räkning om hon ska uppge det här när hon säljer. Om hon inget säger, kan det räknas som dolt fel eller?
 
Är det hon själv som orsakar stoppet lär det ju upphöra när hon flyttar.

Går det att förvänta sig att rören är gamla och spruckna så att det fastar i dem så är det knappast dolt.

Är stoppen i hennes hus eller i föreningens stammar/mark?

Vad hittar man när man spolar och suger? Våtservetter och tvättlappar är ju tecken på att det snarare är tanten det är fel på än rören.
 
Claes Sörmland
Hon måste nog inte uppge det men det borde ju framgå i BRFens senaste årsredovisning att avloppsledningarna är äldre och i behov av underhåll eller stambyte. BRFens årsredovisning förväntas köparen ju titta på och den kan ju läggas till prospektet av mäklaren.
 
S Småbrukaren skrev:
Är det hon själv som orsakar stoppet lär det ju upphöra när hon flyttar.

Går det att förvänta sig att rören är gamla och spruckna så att det fastar i dem så är det knappast dolt.

Är stoppen i hennes hus eller i föreningens stammar/mark?

Vad hittar man när man spolar och suger? Våtservetter och tvättlappar är ju tecken på att det snarare är tanten det är fel på än rören.
Föreningens rör. Spolaren sagt det är dåligt flöde. Rören aldrig utbytta utan reiling gjord. Hon bor ensam.
 
Jag är ingen expert men varför skulle hon behöva uppge att föreningen har behov att åtgärda sina rör?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Småbrukaren skrev:
Jag är ingen expert men varför skulle hon behöva uppge att föreningen har behov att åtgärda sina rör?
Grejen är ju att bostadrättsföreningskonstruktionen är juridisk inte så enkel. Dels kan man fundera över vem som äger vad och i grund och botten så är det ofta föreningen som äger fastigheten och huset inklusive lägenhetens alla olika delar, allt från kylskåpet till avloppsröret i golvet. Men sen så finns underhållsansvaret som regleras i stadgarna, de ändrar inte på ägandet men de ger den som utövar bostadsrätten möjligheter att t ex sälja kylskåpet. Och sen har vi uppdelningen i vad som ingår i lägenheten och inte. Där kan man ibland söka ledning av vem som har underhållsansvaret för de olika delarna.

Så vad är det man köper när man köper en bostadsrättslägenhet? Ja det är inte alldeles solklart. Ligger det ett avloppsrör i golvet som enbart betjänar just den här bostadsrättslägenheten (radhuset) men vars underhåll ligger på föreningen. Är det då en del av lägenheten? Kanske inte. Betyder det då att man inte säljer detta avloppsrör när lägenhetens säljs? Troligen inte. Men samtidigt finns krav i köplagen som sträcker sig utöver detta (se 1 och 2 inte minst):

Text på svenska om varors egenskaper och förpackning enligt avtal, från en lag eller föreskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fredkulla skrev:
Bor i bostadsrätt som är 56 år gammal. Radhus, soutteräng. En granne har hafr stopp i avlopp i badrummet med översvämning som följd ung 5 ggr med ung 1 års mellanrum. Styrelsen skickar efter spolbil o det blir bra. Inget annat görs då ordföranden säger, det är inget större bekymmer.
Nu måste hon snart flytta in på äldreboende o jag frågar för hennes räkning om hon ska uppge det här när hon säljer. Om hon inget säger, kan det räknas som dolt fel eller?
Föreningen äger och ansvarar för det under golvet och bakom väggarna. Hade de inte ansvar för rlren hade hon naturligtvis fått betala spolningarna själv.
 
F fredkulla skrev:
Föreningens rör. Spolaren sagt det är dåligt flöde. Rören aldrig utbytta utan reiling gjord. Hon bor ensam.
Vad menade spolaren med dåligt flöde?
Är det beroende på rörens utformning, eller är det att badrummet används så lite att det byggs upp stopp?
 
Det finns skäl för att säljare bör vara öppna med eventuella problem, men tveksamt i detta fall. Problemet ligger troligen inom det område som föreningen ansvarar för och kanske varierar det beroende på vem som bor i lägenheten. Om problemet är generellt är det väl dags att planera för stambyte. Ett sådant här exempel visar på hur viktigt det är som köpare att läsa föreningens underlag, främst årsredovisning, men även att kontakta styrelsen för fördjupade kommentarer.
 
  • Gilla
fredkulla
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Vad menade spolaren med dåligt flöde?
Är det beroende på rörens utformning, eller är det att badrummet används så lite att det byggs upp stopp?
Tror rören
 
Är det föreningen som står för spolningen och sköter rören så är det knappast något som det borde behöva upplysas om. Upplysningsplikten och dolda fel är därtill annorlunda för bostadsrätt än för fastighet då det är köplagen och inte jordabalken som gäller.

Bostadsrätter säljes generellt i befintligt skick och så länge som man inte uttryckligen säger att något är i ett skick som är bättre än det faktiskt är så torde man ha sitt på det torra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.