Det kan läggas till att om köparen/TS går vidare med affären kan det vara värt att överväga att låta ett eget AB köpa aktierna i bolaget hen köper. Antingen genom att säljaren går med på att ändra avtalet eller att TS överlåter aktierna till sitt bolag (oklart om det kan medföra någon skatteexponering om det sker i direkt anslutning till förvärvet). Därigenom kan TS sälja fastigheten genom en bolagsaffär och inte behöva skatta för eventuell vinst.

Notera dock att det heller inte finns någon avdragsrätt för en eventuell förlust i det fallet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
K KMNelhas skrev:
Det kan läggas till att om köparen/TS går vidare med affären kan det vara värt att överväga att låta ett eget AB köpa aktierna i bolaget hen köper. Antingen genom att säljaren går med på att ändra avtalet eller att TS överlåter aktierna till sitt bolag (oklart om det kan medföra någon skatteexponering om det sker i direkt anslutning till förvärvet). Därigenom kan TS sälja fastigheten genom en bolagsaffär och inte behöva skatta för eventuell vinst.

Notera dock att det heller inte finns någon avdragsrätt för en eventuell förlust i det fallet.
Man lär sig så länge man lever. En värld av bolagsfiffel och skatte-kryphål som jag aldrig hört!

Krilleman
Jag låter oerhört otacksam just nu, men vem har köpt ett nyproducerat hus för 60K i handpenning? Jag skulle släppt detta helt och låtit det bli läropengar.

Ingå absolut inga liknande affärer i framtiden oavsett AB eller privat.

60K för att slippa bekymmer i framtiden med det högst tvivelaktiga kontraktet, tror jag är billiga pengar när allt är klart och utrett.

Men det är min känsla, inget alls juridiskt kunnande/vetande som backar upp det påståendet dock.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Man lär sig så länge man lever. En värld av bolagsfiffel och skatte-kryphål som jag aldrig hört!
Fiffel och fiffel. Det är lagtext.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
K KMNelhas skrev:
Fiffel och fiffel. Det är lagtext.
Inget illa menat, jag har lärt mig en läxa och tacksam för att du delade med dig av din kunskap.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Inget illa menat, jag har lärt mig en läxa och tacksam för att du delade med dig av din kunskap.
Ingen fara!

M
Krilleman Krilleman skrev:
Jag låter oerhört otacksam just nu, men vem har köpt ett nyproducerat hus för 60K i handpenning? Jag skulle släppt detta helt och låtit det bli läropengar.

Ingå absolut inga liknande affärer i framtiden oavsett AB eller privat.

60K för att slippa bekymmer i framtiden med det högst tvivelaktiga kontraktet, tror jag är billiga pengar när allt är klart och utrett.

Men det är min känsla, inget alls juridiskt kunnande/vetande som backar upp det påståendet dock.
Vad har fått dig att tro att det är nyproducerat?

Krilleman
M MoveMe skrev:
Vad har fått dig att tro att det är nyproducerat?
Ingen aning när du frågar så rakt. Men min hjärna sa (antog) det i din beskrivning... :thinking::thinking:

Har du tänkt något mer hur du ska gå vidare?

Håller med @KMNelhas om att affären i sig inte är något konstigt. Dock är själva avtalstexten full med hål, så att ta in en jurist som säkrar upp TS position eller driver att avtalet ska brytas och TS få tillbaka sina 60 tkr känns dumt och dyrt.

Antingen tar man in en jurist som skriver ett rimligt hävningsavtal som tydligt begränsar TS skyldigheter till de avtalade 60 tkr som redan betalats, eller så håller man tummarna och är istället redo att ta in en jurist om överlåtelsen skiter sig.

Jag antar att bolaget väntar sig minst en halv miljon till av TS, så att börja gnälla om försening och avtalsbrott kan väl vara motiverat. Med en halvseriös säljare kan det få effekt, medan en skojare ändå inte kommer bry sig vad TS än gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.