Hej!

Jag tänkte slå till på en offert om köpa av nu värmepump samt dess installation. Då offerten var utformad som att skriva på den som ett avtal ville jag hellre använda Hantverkaravtalet gällande det juridiska. Värmepumpsfirman ville att jag hellre att jag skulle skriva vad jag ville ändra på i deras offert. Annars fick det vara då dom har andra dom vill hjälpa i detta läge. Dom hade aldrig använt detta avtal.
Är man för försiktig? Är inte detta avtal gjort för både konsument och hantverkare för denna typ av köp?
 

Bästa svaret

T Toolfix skrev:
Jag tänkte slå till på en offert om köpa av nu värmepump samt dess installation. Då offerten var utformad som att skriva på den som ett avtal ville jag hellre använda Hantverkaravtalet gällande det juridiska
Det är inte hantverkarformuläret 17 (BÖ 2017:06) du syftar på? Tänkte så att det inte bara är ett missförstånd er emellan?

T Toolfix skrev:
Är man för försiktig? Är inte detta avtal gjort för både konsument och hantverkare för denna typ av köp?
Hantverkarformuläret 17 är ett så kallat standardavtal som är framtaget av branschen med tanke på att försöka skapa någon typ av balanserad utgångspunkt för näringsidkare och konsumenter. Men olika firmor har olika villkor och förutsättningar för sin verksamhet och somliga villkor i hantverkarformuläret 17 kanske inte passar just den firma du har tagit kontakt med. Om du inte vill lägga ned tid på att själv granska avtalsvillkor och sätta dig in i vad dessa egentligen innebär och inte skulle jag rekommendera att du kontaktar en firma som kan tänka sig att jobba med standardavtalet i fråga. Annars får du lägga ned lite tid på att skräddarsy ett avtal med den firma du haft kontakt med.
 
Tack! Blev osäker när firman som ändå är stor med kylkompetens aldrig hört talas om Hantverkarformuläret 17. Får nog bli så att man får titta vidare. Om jag frågar om något i deras avtal och vill att det skrivs om eller förtydligas så är man nog ändå för krånglig kund.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Många företag jobbar inte mot större företag eller offentliga beställare (stat, kommun etc.). Bland dessa företag finns en rädsla när en kund, särskilt privatkund vill skriva ett avtal som knyter mot ett standardavtal.
Man kan det ofta för dåligt och är räddast kunden ska bråka sen, fast egentligen är det precis tvärt om.

Jag tror inte branschen tagit fram Hantverkarformuläret. Jag tror det är branschen samt någon organisation på konsumentens sida. Så brukar det vara.
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Många företag jobbar inte mot större företag eller offentliga beställare (stat, kommun etc.). Bland dessa företag finns en rädsla när en kund, särskilt privatkund vill skriva ett avtal som knyter mot ett standardavtal.
Man kan det ofta för dåligt och är räddast kunden ska bråka sen, fast egentligen är det precis tvärt om.

Jag tror inte branschen tagit fram Hantverkarformuläret. Jag tror det är branschen samt någon organisation på konsumentens sida. Så brukar det vara.
J Johan456 skrev:
Många företag jobbar inte mot större företag eller offentliga beställare (stat, kommun etc.). Bland dessa företag finns en rädsla när en kund, särskilt privatkund vill skriva ett avtal som knyter mot ett standardavtal.
Man kan det ofta för dåligt och är räddast kunden ska bråka sen, fast egentligen är det precis tvärt om.

Jag tror inte branschen tagit fram Hantverkarformuläret. Jag tror det är branschen samt någon organisation på konsumentens sida. Så brukar det vara.
Tittade på avtalet längst ner och där stod det att det är Konsumentverket, Villaägarnas riksförbund samt Sveriges byggindustrier som tagit fram avtalet.
 
F Falckman skrev:
Det är inte hantverkarformuläret 17 (BÖ 2017:06) du syftar på? Tänkte så att det inte bara är ett missförstånd er emellan? Ja det är det. Rubriktexten är rätt skriven. Han såg själv avtalet när han surfade och nämnde nummer 17 utan jag sagt det.


Hantverkarformuläret 17 är ett så kallat standardavtal som är framtaget av branschen med tanke på att försöka skapa någon typ av balanserad utgångspunkt för näringsidkare och konsumenter. Men olika firmor har olika villkor och förutsättningar för sin verksamhet och somliga villkor i hantverkarformuläret 17 kanske inte passar just den firma du har tagit kontakt med. Om du inte vill lägga ned tid på att själv granska avtalsvillkor och sätta dig in i vad dessa egentligen innebär och inte skulle jag rekommendera att du kontaktar en firma som kan tänka sig att jobba med standardavtalet i fråga. Annars får du lägga ned lite tid på att skräddarsy ett avtal med den firma du haft kontakt med.
 
J Johan456 skrev:
Jag tror inte branschen tagit fram Hantverkarformuläret. Jag tror det är branschen samt någon organisation på konsumentens sida. Så brukar det vara.
Jag kanske använde branschen lite väl vidlyftigt, men Sveriges byggindustrier (numera Byggföretagen) får väl ändå anses vara en del av bygg- och hantverkarbranschen? Men jag kanske skulle ha skrivit branschen plus diverse konsumentorganisationer för att vara helt tydlig för all del :)
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
T Toolfix skrev:
Tack! Blev osäker när firman som ändå är stor med kylkompetens aldrig hört talas om Hantverkarformuläret 17. Får nog bli så att man får titta vidare. Om jag frågar om något i deras avtal och vill att det skrivs om eller förtydligas så är man nog ändå för krånglig kund.
Det finns väl en risk att du har rätt, jag hade nog landat i samma slutsats som dig. Om det är dåligt med alternativ kan du överväga att anlita en jurist som hjälper dig att skräddarsy ett avtal om du tycker det är övermäktigt att ordna själv. Men precis som du är inne på, o firman i fråga tycker att Hantverkarformuläret 17 är att vara "jobbig" lär dom vara ännu mer skeptisk till att du dyker upp med egenskrivna avtalsvillkor som dom måste ta ställning till.

Jag var några minuter för långsam för att redigera första inlägget, så ursäkta dubbelpostningen.
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.