Det lär inte komma någon och inspektera användningen. Jag har aldrig hört talas om något sådan. Det är om du bygger om det till bostad och de får reda på det. Att du använder lantbruksfastigheter för bilar och annat kommer ingen att bry sig om.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Självklart kan man parkera sin 'privata' bil i maskinhallen. Finns inte en chans att något farligt skulle hända. Om du ändå är orolig så är det ju bara att påstå att bilen används i jordbruket ibland. T.ex. åka ut och inspektera någon äga.

harry73
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta händer Enbart i Sverige ! Hur lyckas vi komma på så totalt idiotiska regler/lagar?
Men om man har en lantbruksfastighet, får man bygga stor maskinhall utan bygglov och utan bygganmälan. Men du får inte bygga en stor hall för andra icke lantbruksrelaterade ändamål. Så bygger du bygglovsansökan för att därefter använda det för andra ändamål, har du inte bygglov medan du behöver bygglov.
Så problemet uppstår inte för att Sverige är sönderreglerat med bygglov, men för att man har stora möjligheter att bygga utan bygglov

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men om man har en lantbruksfastighet, får man bygga stor maskinhall utan bygglov och utan bygganmälan. Men du får inte bygga en stor hall för andra icke lantbruksrelaterade ändamål. Så bygger du bygglovsansökan för att därefter använda det för andra ändamål, har du inte bygglov medan du behöver bygglov.
Så problemet uppstår inte för att Sverige är sönderreglerat med bygglov, men för att man har stora möjligheter att bygga utan bygglov
Det vet detta jag syftade på ”garage för personbilar”. Inte själva bygglovet i sig. ”Ändra användningen av en ekonomibyggnad kräver bygglov
Om användningen av en ekonomibyggnad ändras till t.ex. bostad, vinterförvaring av husvagnar, gäststuga, garage för personbilar, gårdsbutik eller annan användning krävs bygglov.”

harry73
Och det är rimligt tycker jag

harry73 harry73 skrev:
Och det är rimligt tycker jag
Betyder det att ägaren inte får parkera sitt privata åkdon där eller att det inte får vara en permanent parkering för flera åkdon?

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det lär inte komma någon och inspektera användningen. Jag har aldrig hört talas om något sådan. Det är om du bygger om det till bostad och de får reda på det. Att du använder lantbruksfastigheter för bilar och annat kommer ingen att bry sig om.
Om någon anmäler så har tillsynen inget val. De måste utreda, lagkrav. Lyckligtvis anmäls det inte så ofta.

harry73
Betyder det att ägaren inte får parkera sitt privata åkdon där eller att det inte får vara en permanent parkering för flera åkdon?
Skulle det bli problem med en personbil, har man troligtvis en väldig nitisk bygglovsavdelning och en träskalle till bonde.
Det rimliga är att bygglovsavdelningen inte anmärka på en personbil i en maskinhall, och skulle de göra det, är det rimliga att lantbrukaren säger att det var en engångsföreteelse och att bilen numera står i garaget eller utomhus

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Detta händer Enbart i Sverige ! Hur lyckas vi komma på så totalt idiotiska regler/lagar?
Auktoritets tron och viljan att låta andra bestämma har tydligen blivit väldigt stor, inga av mina förfäder behövde fråga stat eller kommun om lov oavsett om de byggde mangårdsbyggnad, kallgarage eller driftsbyggnader för gårdens behov.
Nu har regelverket blivit sådant att man tydligen ska behöva söka lov om man ska garagera privatbilen på logen eller i maskinhallen, det måste väl vara upp till fastighetsägaren om man vill ha grejorna ute i snön eller inne under tak?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om någon anmäler så har tillsynen inget val. De måste utreda, lagkrav. Lyckligtvis anmäls det inte så ofta.
Det är fel på reglerna om sammhället måste utreda om fastighetsägaren har en personbil garagerad i sin maskinhall, regelverket behöver ändras och slöseriet med samhällets resurser måste få ett slut.

• Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag funderade mest över olika lagar kring bygglov som finns men som i praktiken ingen bryr sig om. Tråden verkar bekräfta mina misstankar om att de här är sådan lag.

Claes Sörmland
L lodin92 skrev:
Tack för alla svar. Jag funderade mest över olika lagar kring bygglov som finns men som i praktiken ingen bryr sig om. Tråden verkar bekräfta mina misstankar om att de här är sådan lag.
Kravet i för bygglov vid väsentligt ändrad användning är nog dåligt känt i folkdjupet. Därmed blir det få anmälningar och begränsat med tillsynsärenden. Men visst finns de, stadsbefolkningen vet att det behövs bygglov för att börja driva restaurang i lokalen där den gamla nedlagda sytillbehörsaffären låg.

Jag tror att många inte förstår vad ett lant/skogsbruk innebär. Det ingår ganska mkt, i princip hela livet runt gården och bruket. En personbil är också en del av att kunna driva ditt bruk, likaså saker för jakt, motorsågar, fiskeutrustning etc. Lagarna finns till för att ekonomibyggnader inte skall omvandlas till ngt annat, inte för att hindra användningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.