4 497 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Mannen avliden, hur hittar man dennes bankkonton?
Försöker hjälpa min svärmor då svärfar har gått bort innan jul och en bouppteckning ska utföras inom 4 månader. Hur tar hon reda på vilka banker hennes man hade konton på? Vi vet tex inte om han har pengar i olika banker, aktier, fonder osv. Finns det något centralregister man kan få ta del av om änkan har behov av detta för att veta vad hon ska ärva?
mvh
mvh
Bankerna meddelar årligen skattemyndigheten när det gäller större tillgångar så där finns uppgifterna. Kolla ev bankfacksutgift i slutet av varje år om han nu skulle haft sådant. Fonder/aktier finns registrerade. Sitter änkan i villa sedan många år tillbaka kan det vara vettigt att kolla att eventuella inteckningar är dataregistrerade (samtliga inteckningar finns myndighetsregistrerade). Däremot får man själv leta efter det som är gömt i madrassen.
När jag har gjort bouppteckningar har jag mailat i stort sett alla banker och försäkringsbolag jag kommit på för att se om det funnits nåt att hämta. Tror inte det finns nåt centralt register där allt sånt är inlagt. Inte har jag funnit nåt åtminstone.
Många av de jag mailade hade fått uppgiften om att personerna avlidit men inte alla. På så vis hittade jag faktiskt försäkringar som gällde och ett gammalt bankkonto med en mindre summa på.
Många av de jag mailade hade fått uppgiften om att personerna avlidit men inte alla. På så vis hittade jag faktiskt försäkringar som gällde och ett gammalt bankkonto med en mindre summa på.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det är ju som sagt inte bara sånt här och till viss del en anledning till att det ibland kostar en slant att anlita nån som gör det. Är ju oftast ett ganska stort arbete nerlagt för att klarlägga allt och inte ens då finns det garantier för att allt är borta och avslutat.
Som nämnt så skickar de flesta banker och finansinstitut årsbesked. Fonus mfl. erbjuder försäkringsinventering vilket kan vara till stor hjälp om den avlidne har för försäkringar genom ex. arbetsgivare men är den avlidne pensionär så kvittar väl just den biten oftast.
Jag skulle också rekommendera att kontakta myndighetspost för att säkerställa att alla digitala utskick upphört, även om man anser att individen aldrig registrerade sig för sådant.
En ska också komma ihåg att dödsboet inte upphör med bouppteckningen, saker kan dyka upp långt senare, både roligt och tråkigt.
Jag skulle också rekommendera att kontakta myndighetspost för att säkerställa att alla digitala utskick upphört, även om man anser att individen aldrig registrerade sig för sådant.
En ska också komma ihåg att dödsboet inte upphör med bouppteckningen, saker kan dyka upp långt senare, både roligt och tråkigt.
Om mannen hade lite större tillgångar är det inte orimligt att även utländska banker är inblandade. som t.ex. Akelius på cypern som var populär på 80-talet, där är det inte säkert att det skickas ut årsbesked. Utan då blir det att bläddra igenom pärmar för att hitta något.
Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?
Så snart banken får kännedom om dödsfallet sker en rad automatiska åtgärder: Bank-, betal- och kreditkort samt BankID spärras. Dispositionsrätter tas bort för god man och förvaltare. Kapital- och räntebesked skickas till dödsboets adress.
Så snart banken får kännedom om dödsfallet sker en rad automatiska åtgärder: Bank-, betal- och kreditkort samt BankID spärras. Dispositionsrätter tas bort för god man och förvaltare. Kapital- och räntebesked skickas till dödsboets adress.
Gick igenom det här när min far avled och det är en massa jobb.R Rolle85 skrev:Försöker hjälpa min svärmor då svärfar har gått bort innan jul och en bouppteckning ska utföras inom 4 månader. Hur tar hon reda på vilka banker hennes man hade konton på? Vi vet tex inte om han har pengar i olika banker, aktier, fonder osv. Finns det något centralregister man kan få ta del av om änkan har behov av detta för att veta vad hon ska ärva?
mvh
Skattemyndigheten har mycket bra råd
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor.4.18e1b10334ebe8bc80002760.html
Sen brukar de flesta äldre spara på papper och det är att sätta sig ner och gå igenom papperern så identifierar man snabbt vilken bank som först ska kontaktas dvs där det kan finnas autogiro osv.
När man väl hittat banken så hjälper de till om det är fakturor som ska betalas från dödsboet.
Men det tar sin tid.... sen ser man ganska snabbt om man behöver hjälp för bouppteckningen som måste göras.
Klicka här för att svara