saturnus
saturnus: men ändå, är det alltid en risk, att hålla inne ett högre belopp, än vad värdet av att åtgärda felen kostar. Det finns ett framräknat belopp för vad det kostar att åtgärda brist o fel =20.000:- Du får själv göra en bedömning av om denna summa är relevant, som besiktningsmannen räknat fram.
3 svar · 3,8k läst
V
vickis: Tack för svaren! Här är lite mera info... Jo, vi har varit i kontakt med advokat och fått lite tips. Vi har även varit i kontakt med den lokala vatten/värme killen som kände till våra problem. Han talade om för oss att "där är det dåligt med vatten" och "dom som bodde där tidigare var sparsamma av sig". Då syftade han iof på den förrförra husägaren men man får väl anta att
4 svar · 3,5k läst
volvo
volvo: [citat] Som jag ser det så kan man lösa ert dilemma på två sätt. 1. Se till att ni vid avtalstecknandet med hussäljaren har ett skriftligt anbud från entreprenören som har så lång giltighetstid att det sträcker sig över avropsdatumet. På så sätt så måste de stå till sitt pris och viljan att utföra bygget tills efter ni har gjort avropet och då kan ange korrekta tidet etc. 2.
2 svar · 983 läst
M
Moses: Aha, fattar. Det verkar ju rätt kört då. Men jag ska i alla fall gå en liten bit vidare, just in case. Tack!
7 svar · 10,6k läst
N
Nickeh: Tacka för tipsen!! Och ja jag anlitade besiktningsman... ska nog kontakta honom och se vad han säger...
3 svar · 1,7k läst
E
ErikL: Det är nog bara att pröjsa själv. Månge har lite orealistisk tro på det här med "dolt fel". Även OM det skulle vara ett dolt fel innebär inte det inte bingo för er så att ni får ett helt nytt avlopp betalt av säljaren istället för ett nästan utslitet - man skriver av kostnaden med hänsyn till ålder, så även om ni får igenom att det är ett dolt fel lär ni få betala 90%
4 svar · 2,5k läst
D
DeLu: Lite info om detta från Mäklarsamfundet... http://www.maklarsamfundet.se/upload/Köpa%20&%20sälja/Pdf/Fast%20o%20löst.pdf
10 svar · 9,8k läst
S
stefant: Tack för svaren, skönta att höra att det inte är en friskrivningsklausul. Besiktning av huset har vi redan gjort.
2 svar · 2,6k läst
Angelven
Angelven: Eftersom jag själv varit i situationen vid ett husköp kan jag bara säga: Gör det aldrig! Om inte säljaren kan komma eller någon med en fullmakt - då kan jag inte skriva på, jag lämnar inte lokalen utan ett av bägge parter påskrivet kontrakt. I vårat fall var det dock säljaren som råkade illa ut: Mäklare som har bråttom, fixar ett pris från oss, lurar oss att skriva på (Säljaren
24 svar · 7,7k läst
Angelven
Angelven: [citat] Naturreservatet skall ni inte bekymra er så mycket om - vet jag av egen erfarenhet, vi har precis fått tillstånd för anläggning 5 meter från reservatsgränsen till det vi bor i (tomten är ju inte naturreservat) Mvh /Angelven
4 svar · 2,1k läst
volvo
volvo: [citat] ...är numera oftast ersatt med cellplast.
7 svar · 3,9k läst
K
Kantarellen3: Total eller General? kraftiga ord är de båda... Har ni en seriös huvleverantör,byggare ...så spelar det ju ingenroll Men..om ni anlitar någon som har fått för sig att dra in på kvalitet och hålla ner sina egna kostnader (vilket de flesta vill) så har ni mindre insikt i en total entreprenad...där ni måste förlita er på Husleverantörens välvilja att leverera en rätt och riktig
5 svar · 2,9k läst
B
bingoberra: Hej saturnus2! Som du säger så är det så vitt jag också förstår länsstyrelsen som är nästa instans efter byggnadsnämnd och sedan länsrätt osv. om det vill sig illa, men jag funderar först och främst på hur jag kan få byggnadsnämnden att ta ett beslut i ärendet. Ditt tips om att snacka med kommunalpolitikerna är nog nästa steg (om de nu inte trots allt fattar ett beslut vid
8 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Nu framgår det ju inte exakt vilka papper som han skrivit på eller inte skrivit på. Men det huvudsakliga ansvaret han har är att se till att de kontroller som finns specificerade i kontrollplanen (som arbetats fram vid byggsamrådet) blir genomförda. De allra flesta punkter i en kontrollplan specificerar att det skall göras egenkontroll, dvs. den hantverkare som gör jobbet skall själv på
2 svar · 1,4k läst
B
Beo: Inte om tjänsten utföres på en fastighet i Sverige. Om tjänsten är ett konsultarvode, arkitektritning, anses tjänsten vara omsatt i det land som tjänsten utföres i. Momsen kommer du inte undan med. :'(
13 svar · 3,3k läst
volvo
volvo: Fastighetsägaren (=BRF) är skyldiga att hålla fastigheten i sådant skick att man uppfyller lagar och krav samt inte utsätter någon för olycksfallsrisk. En sådan port är såklart en olycksfallsrisk och skall således bytas ut till en säker d:o. Föreningen (och i förlängningen styrelsen) är straffrättsligt ansvariga för att se till att inga olyckor kan ske. Om någon skadar sig på
1 svar · 1,9k läst
volvo
volvo: [citat] Detta är en typisk sak man tar upp på garantibesiktningen som skall göras innan 2 år har gått från slutbesiktningen. Ni skall ha fått en skötselanvisning på golven i samband med att ni flyttade in. Om golven skötts på det sätt som anvisats så skall de klara av att slitas på lika länge som golvtillverkaren uppgett att golven skall hålla. Dock har jag alltid ansett att
2 svar · 3,1k läst
lbg
lbg: Hur har det gått? *nyfiken* :)
5 svar · 4,3k läst
L
lawpan: Jag antar att du har haft en omfattande diskussion angående det felaktigt utförda arbetet? Hur ställer sig svartjobbaren till detta? Svartarbete för 24 tkr måste ändå ha varit rätt så omfattande?
13 svar · 2,8k läst
B
billy_baver: "Huset byggdes på femtiotalet. Björkplantan jordslogs 10 år senare och har utvecklats till ett jätteträd och utgör idag ett icke naturligt inslag bland villaträdgårdarna. Ändrar detta Era synpunkter? " Svar: Nej. "Naturligt inslag" är ingen term med rättsverkan. Trädets ägare tar ansvar (själv eller genom återförsäkring) för den skada egendomen vållar vid vindstyrka
14 svar · 3,1k läst
L
lawpan: Besiktningsman år 2004 säger att syllarna ligger utan fuktspärr med fuktkvot på >20%. Han upplyser att konstruktioner av denna typ är ofta drabbade av fukt och luktproblem. Syllarna luktar och måste bytas. Denna fackman uppskattar kostnad X. Vi köper huset och åtgärdar syllar. Besiktningsman år 2006 säger att det ligger rykligt med sågspån på betongplattan(sedan 1974) och luktar
0 svar · 1,3k läst
L
lawpan: Hej Brainpool Det är inte uppenbart om säljaren givit felaktig information. Du säger att ni upptäckte detta efter kraftigt regn, vilket kanske säljarna aldrig upplevde, mer än den gången där skadan upptäcktes och man trodde att byte av takpapp åtgärdade problemet. Jag tycker att besiktningmannen är inget att gå på. Han har gjort sin plikt och informerat dig om den "synliga läcka"
2 svar · 4,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Du har rätt martar, t.ex. tar www.cisternservice.se 2500-3000:- http://www.cisternservice.se/tjanster.htm [citat] För lite pengar för att bråka tycker jag. Hehe sådana kostnader tycker jag att jag haft "extra" ett par ggr om året sen vi köpte gammalt hus.
10 svar · 7,7k läst
H
hempularen: Utan att veta, så misstänker jag att så länge ditt hus uppfyller detaljplanen, så borde du via div. överklaganaden slippa riva. Däremot så slipper du knappast böterna. Men tänk på att burspråket troligen räknas in i byggnadsytan. Och om du ex. redan har diospans från någon del av detaljplanen, så blir det troligen mycket svårare att klara sig ifrån rivning. Nu låter det som att
5 svar · 5,7k läst
J
jjoneil: Hej Lasse! Hoppas att allt har löst sig för dig. Jag sitter i precis samma situation som dig, förutom att köpet inte är klart än. Säljaren i vårt fall har hänvisat till fel tomtpinne och nu har vi upptäckt med hjälp av kommunen att tomtgränserna inte går där säljaren visade. Vi har försökt att få säljaren att godta ett lägre pris som representerar skillnaden, men hon vägrar.
10 svar · 4,7k läst
J
jjoneil: Hej, Min man och jag skrev för ett par veckor sedan på ett kontrakt på en tomt.  Skrivningen baserades på en en väldigt gammal tomtkarta och säljarens väldigt klara beskrivning om var tomtgränserna gick.  En vecka efter kontraktskrivningen upptäcker vi med hjälp av kartavdelningen i kommunen att säljarens information inte stämmer.  Säljaren nekar först att hon har utpekat några
0 svar · 1,6k läst
V
VidjaByggarn: Funderar även på hur länge man skulle kunna flytta runt ett sådant hus på tomten innan det är kört! någon som har provat? Jag menar för det priset kan man ju prova ett tag. http://www.blocket.se/vi/8556593.htm?ca=11_s Movin-hus www.tmcinfo.se, www.nostalgihus.se
5 svar · 13,5k läst
·
A
Anders1010: Japp det är vårt hus. Kan tilläggas att vi bygger med totalentreprenad och underleverantören som misslyckades fick sparken på en gång när olyckan hände. Tyvärr tar det tid att få nya byggare som är villiga att ta över när en annan firma misslyckas. Men nu har vi nya byggare som kan sitt jobb. Husfirman Roxistenhus har skött situationen bra och kommer att ta på sig alla
7 svar · 7,6k läst
H
Haagbard: Jag fick nästan överge huset för några veckor sedan, här osade så hemskt att det knappt gick att sova, fick vädra hela kvällarna. Värst luktade det i köket, ingen lukt under bjälklaget  :-/ Konstaterade att det var värst i närheten av ett köksskåp.......till saken hör att jag är extremt "klenmagad"  :-[ Dagen därpå stålsatte jag mig och började rota i köksskåpet med fast
13 svar · 5,5k läst
C
cawe: Hej! Vore tacksam för en förklaring av vad som inräknas i "Servitut last ledning mm". 1) Knäckfrågan är vad som inräknas i "mm"? 2) Att en samfällighet behöver tillgång till gemensamt ägda ledningar etc är inget konstigt men kan tex konstruktioner ovan mark, elskåp/lyktstolpar o dyl räknas in där? Tacksam för förklaring och hänvisning till någon paragraf eller källa, vilken
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.