Byggahus.se

Problem med brf pga detaljplan??

1. G
    Medlem · V Götaland · 30 inlägg

Goxx

Medlem
    Hej alla juridiska experter!

Vår tanke är att köpa ett hus som idag rymmer tre lägenheter; entréplan, plan två och vinden. Vår plan är att bilda en brf med tre lägenheter, bo i lägenheten på entréplan och sälja de andra två.

Det eventuella problemet är att detaljplanen för området säger att huset högst får rymma två lägenheter. Huset har dock ända sedan det byggdes på 50-talet bestått av dessa tre lägenheter och jag har sett i kommunens arkiv att tillstånd att inreda vinden finns. Eventuellt kan det vara tveksamt om vinden är att betrakta som en egen lägenhet (bygglovmässigt) då ritningarna inte innehåller något kök, vilket dock finns i verkligheten. Jag tycker man måste se vinden som en egen lägenhet då man måste gå genom det gemensamma trapphuset för att nå "lägenheten" (även enligt kommunens ritningar). Tyvärr är jag inte säker på att kommunen delar min syn på detta.

Vad kan detta leda till för problem för oss? Det jag oroar mig mest för är vad kommunen kan ställa till med pga avvikelsen från detaljplanen. Om de ser lägenheten på vinden som ett svartbygge så är det ju "preskriberat" sedan länge.

Jag har pratat med skatteverket och enligt dem spelar inte detaljplanen någon roll för omtaxeringen till flerfamiljshus vilket vi planerar att göra. Jag ska också prata med Bolagsverket om saken på måndag, men vi uppfyller deras/brf-lagens krav så det borde inte vara något problem där.

Tacksam för snabba svar eller synpunkter då köpet troligen måste avslutas under nästa vecka.  

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.