Juridik
billy_baver: Instämmer med hempularen. Om taket varit ompysslat skulle det varit oskadat. Nu skiljer man emellertid på "konstruktionsfel" och "riskkonstruktion". Sistnämnda är tillåtna men olämpliga konstruktioner, som besiktningsman "bör" - eller möjligen "skall" - protokollföra. Detta för att den som köper huset ska bli uppmärksam på just konstruktionens särskilda krav på omvårdnad och
Farzan: Samfälligheter är speciella. Det är reglerat i lag vad de får syssla med/lägga sig i och inte. De är kort sagt till för att förvalta anläggningar som är gemensamma för ett antal fastigheter och inget annat. En samfällighet har därför ingen rätt att lägga sig i vad som sker inom de enskilda fastigheterna, såvida det inte påverkar någon gemensam anläggning. Så om
zeth: [citat] Problemet: var och varannan platta är sprucken nockband saknas vid nocken. när man byter ut plattorna går dem sönder dem ligger omlott så för att ta lös den trasiga så går även dem närliggande sönder. plattorna säljes ingen stanns nockbanden säljes ingen stanns möjligtvis beggagnat. Därav är det svårt att laga skadan lokalt både fackman och besiktningsman ansåg att ett
Unimatic: Hej igen kanske utryckte mig lite otydligt, sorry! Det finns ett förslag till en detaljplan som aldrig har vunnit laga kraft, och det är den dom följer men det kanske är samma sak med den vad vet jag tack på förhand :)
murjek: Låter som att det verkligen krävs en grym jurist som inte skyr några medel. Så allvarligt kan det väl inte vara med hussvamp, i dagens läge är det ju en ganska enkel åtgärd.
hempularen: Om placeringsritningen visar att den står på tomtgränsen, så brukar det betyda att grunden ligger där. I så fall kommer taket att sticka ut in på din tomt. Såvida han inte bygger nån konstig form utan takfot.
Mattias L.: Samma sak med Landskronahem fast de står för det "vanliga" som ytlager osv. Vill man ha finare spis eller diskmaskin osv får man det installerat mot en höjning av hyran. Klockrent tycker jag!
pleximaster: En kompis jag känner har servituträtt att plocka mossa på grannes fastighet
Jag sa att han gärna fick ta mossan i min gräsmatta också! mvh plexi
DeBe: Man brukar säga att det inte får finnas väsentliga fel för verksamheten om entreprenaden skall bli godkännd. Jag brukar ge som råd att man inte ska skynda på en besiktning som husköpare bara för att få flytta in. För garantitiden på huset börjar fr.o.m den dagen som besiktningen godkänts. Och det är dumt att garantitiden tickar på medan man inte kan nyttja huset till 100% p.g.a
Hemmakatten: I avtalet medvår grundentreprenör hade vi ett vitesbelopp på 50.000 per vecka vid försenad start och vid för sent slutdatum för bostadshuset. Vi var extremt beroende av att grunden blev färdig ett visst datum. Med snickarna har vi inget vitesbelopp men å andra sidan inget fast slutdatum. Viktigare för oss att det blir bra.
Familjen_Bygg: Det helt riktigt att kommunen kan bevilja bygglov utan att bry sig om servitutet. Bygglov och möjligheten att nyttja bygglovet är skilt ifrån varandra. Däremot borde kommunen inte utan vidare kunna anta ett detaljplaneförslag där det finns ett servitut som påverkar planens genomförande. Detta strider mot PBL regler om att hänsyn skall tas till förhållandena som påverkar just
carlssoni: Är det samma företag (samma organisationsnummer) som ställt ut båda fakturorna kan du yrka kvittning/hålla inne betalning som om det vore en enda faktura. Du får innehålla så mycket att du säkerställer kostnaden för att åtgärda felet eller det som inte är utfört. Har du haft direkta kostnader till följd av felet kan du yrka på ersättning. Det skall dock vara verifierade
torparnorpan: Lysande. Man tackjar för hjälpen. Tror inte det är något problem för det ligger inte i ett område som är i kommunens byggplaner närmsta tio åren ( enligt dem själva) men man vill ju ha torrt på fötterna :-)
carlssoni: Det är inte alls nödvändigt att uppgiften om vem som är KA finns med i entreprenadkontraktet. Det är ju beställaren/byggherren själv som utser KA och uppgiften i kontraktet kan väl närmast ses som en upplysning. En särskilt utsedd kontrollants uppgift är att kontrollera att det arbete som utförs följer träffat avtal och att kvaliteten på arbetet är acceptabel. En KA följer inte
perobe: [citat] Jag tycker det verkar som att ni löst detta lilla dilemma i samförstånd så det är nog en bra lösning. Visserligen återstår ju att se om entr gör rätt för sig, men man behöver ju inte alltid måla fan på väggen...
yonna: Kontentan är att man ska lusläsa bostadsrättsföreningens stadgar innan köp.
billy_baver: Bara 27 år gammalt hus och ingen fuktspärr! Då tycker jag föreningen borde angripa problemet kollektivt. Då är detta egentligen mer ett tekniskt problem än ett juridiskt. Kolla med förvaltaren om detta ingår i föreningens långsiktiga underhåll!
provoke: Ytterliggare en komplikation med att ge bort en fastighet i gåva till barnen ifall dom skulle vara minderåriga är väl att det då blir en överförmyndare inblandad. tror att vissa handlingar, t,ex att ta ut ett pantbrev i fastigheten som barnen nu äger måste godkännas av överförmyndaren... Har råkat på flera väldigt exempel på olyckligt formulerade gåvoavtal, där specifika
Bart: Kolla först upp vilka garantier som gäller från JMs sida. Numera håller många av de stora byggföretagen med förlängda garantier just för att erbjuda tryggt boende. Be också om att få se protokollet från 2 årsbesiktningen som borde ha gjorts förra året. Se till att eventuella punkter där åtgärdats. Om allt ser bra ut i protokollet och det finns förlängda garantier från JM
Moses: Hempularen - tack för ditt svar! Det låter ju rimligt som du skriver :-(
hempularen: Det där med att lägga upp massor på din tomt... jag tvivlar på att de få lägga upp massor på din tomt utanför 2meters korridoren (fast jag kan ha fel, kan gälla speciella regler för underhåll). I normala fall så spelar det inte så stor roll om servitutet finns eller ej, det faktum att dom har haft ledningarna på plats under många år fungerar som någon form av hävdvunnen rätt
yonna: För alla er som ännu inte skrivit på kontrakt - glöm inte definiera vitet! Se till att kontraktet granskas av någon som är byggjuridiskt insatt innan det undertecknas. Jag la själv in ett rejält vitesbelopp och kunde flytta in i tid. Att jag sedan hade byggare omkring mig ytterligare ett par veckor är en annan sak - det viktigaste för mig var att komma in i huset i tid. Att man också
hempularen: Anledningen till att jag frågade om det fanns några besiktningsanmärkningar, är att om byggaren fortfarande har saker som skall åtgärdas så är din situation lite känslig. Men i annat fall så borde det bara vara för dig att dra av vitet från slutfakturan och låta byggaren fundera över om han skall lagsöka dig. Om ni däremot fortfarande har saker som skall åtgärdas så gäller det
Jesca_j: Kan du inte kontakta hyresgästen i fråga och höra hur denne ställer sig i frågan?
zankan: samtidigt är AB, ABT, ABM , AFU och AFTU rätt dumma att använda sig av som privatperson då de skall fungera mellan parter som har "jämbördiga muskler". Som privatperson skulle jag aldrig beställa efter dessa.. Konsumentköplagen är betydligt bättre och till för att skydda den svagare parten vilket inte ABM är.