Byggahus.se

Hur minimera reavinstskatt vid arvsskifte?

1. B
    Medlem · 5 828 inlägg
    Ett alternativ är att behålla dödsboet oskiftat - tillsvidare.
    Ger åtminstone lite tidsfrist om alla delägare är överens.

2. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Re: Hur minimera reavinstskatt vid arvsskifte?

Ja, det är ju alltid roligt när folk är överens...
    ;)

3. D
    Medlem · 70 inlägg

Digo

Medlem

Om man tillskiftas en fastighet vid arv så utlöses ingen reavinst. Reavinst betalas först vid försäljning. Om ni är flera som skall ärva men enbart en som vill ta över huset så kan man skifta huset till denne. De andra arvingarna kan då lösas ut av den som får huset exempelvis genom att den som ärver huset upptar lån och betalar skifteslikviden till de andra. Har de inte behov av pengar just nu kan man alltid upprätta en revers/skuldebrev.

Den latenta reavinsten kommer man dock aldrig från (endast om skatten avskaffas i framtiden), den måste tas i beräkning när man räknar ut skifteslikviden,

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem

Vi ska nog heller inte glömma att situationen kan förändras efter regeringsskiftet. Är det något som kommer att höjas rejält är det sannolikt reavinstbeskattningen. Att reavinsten - förr eller senare, som nämnts, måste betalas är en sak. Men höjer man med tex 10% - vilket inte verkar helt otroligt - gäller detta även 'gamla hus' vars skatt inte betalats.

Jag skulle kolla upp detta mer nogsamt och kanske inte låta fastigheten ligga oskiftad alltför länge.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 086 inlägg

hempularen

Moderator

Det är ju så att om du ärver ett hus (alltså får det genom arvskifte) så utgår ingen reavinstskatt. Om du tänker dig att du får huset, övriga arvingar får pengar ocjh andra tillgångar som balanserar huset. Då är det solklart. men om vi antar att det inte finns övriga tillgångar i dödsboet som räcker för att balansera huset (vilket väl är ganska vanligt), då måste ju du skjuta till pengar som övriga kan få utskiftat. Då är jag inte säker på om det fortfarande räknas som att du ärvt huset, eller om man anses ha köpt den del som betalas via det tillskjutna kapitalet.

Annars borde det ju i princip kunna gå att använda arvskifte som en försäljningsväg för att undvika reavinstskatt. Det kanske går att skjuta in ett helt hus i ett dödsbo, som sedan skiftas ut. Om man är arvinge så kan man väl genom arvsavstående ta in i princip vem som helst som arvinge i ett dödsbo.

Antag att någon mot viss ersättning tar in både köpare och säljare som arvingar i ett dödsbo, säljaren skjuter till ett hus, köparen skjuter till pengar. Köparen får huset utskiftat, säljaren får pengar utskiftat. Låter helt orimligt, men vem vet det kanske fungerar.

6. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Denna fråga kan bara en skatteexpert besvara.

Det finns så många alternativ just vid arvsskiften (även om du är ensam arvinge). Det brukar definitivt vara värt att betala den mindre summa det kostar att anlita en expert på detta om flera personer är arvingar. Jag trodde mig behärska ämnet, men det visade sig att begravningsbyråns skatteexpert sparade tusenlappar åt oss arvingar i skatt med bara en timmes rådgivning. För allt beror helt på din egen och övriga arvingars situation och vad hur ni avser hantera arvet (överlåta arvet till nästa generation t ex?). Det finns inga generella tips att ge såvitt jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.