Byggahus.se

Arrende/Servitut

1. J
    Medlem · Halland · 77 inlägg

jjoneil

Medlem
    Hej,
    Undrar om det är någon som vet vart man kan vända sig för att få hjälp med att skriva ett enkelt arrende avtal. Det rör sig endast om 300 kvm, vi kommer att ta över skötseln, inga pengar är involverade. Det enda tillägget är att arrendet behöver inkludera att vi har fastighetsägarens tillåtelse att anlägga avlopp på marken.
    Vill helst undvika att involvera en jurist pga av hög kostnad.
    Finns det någon som har en enkel mall man kan utgå ifrån?
    Tack på förhand.
    Jenny

Hoppas på inflytt under våren 2007!!

2. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Re: Arrende/Servitut

Vi hyr en snutt av vår granne - vi bad kommunen om hjälp med mall för det då det var ett enklare avtal. De har färdiga standardavtal för sådant som vi modifierade lite.

3. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Hittade detta på Ystad kommuns hemsida:

http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/wwwpages/9EE003D276C51F56C1256A630023FED7/$File/SERVITUTSAVTAL.pdf#search=%22%22servitutsavtal.pdf%22%22

4. J

jjoneil

Medlem

Tack för era förslag. Jag har varit i kontakt med Kungsbaccka kommun men tyvärr har jag fått ytterst lite information. Har även pratat med Lantmäteriet och arrendenämnen men båda dessa instanser hänvisade mig tillbaka till kommunen. Tydligen kommer vi att behöva två avtal, ett för nyttjanderätt och ett servitut. Servitutsavtalet har jag skrivit ihop baserat på den information jag fick av kommunen, så nu är frågetecknet nyttjanderätten, men jag får fortsätta leta.
    Tack igen!

5. M
    Medlem · Stockholm · 1 065 inlägg

Modig

Medlem

Hej,

Många kommuner erbjuder 15 minuters gratis juridisk rådgivning, det brukar arrangeras på bibliotek och liknande. Om det finns i Kungsbacka så skulle du kanske kunna skriva upp dig på det och få lite tips?
    Annars tror jag att det kan vara rätt väl investerade pengar att ta hjälp av en advokat. om inte annat så att du själv skriver först och sedan låter en advokat läsa och se om du glömt något viktigt, formulerat dig på ett sätt som kan innebära problem etc. Även om allt känns problemfritt nu så vet man aldrig vad som händer framöver – inte minst om ni eller markägaren flyttar. Vilka rättigheter/skyldigheter har de nya ägarna då?

6. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Vi har arrenderat ut några gamla åkrar till bete. Vi använde standardformulär, som vi fick av LRF konsult.

När jag googlade hittade jag en blankett här:
    http://www.y.lst.se/download/18.d17ec3ff73a861bc7fff3420/Arrendekontrakt.pdf

Vet inte om den är exakt lik den vi använde (har inte kollat), om inte är den mycket lik.

Vet inte heller om det är tillämpligt i ert fall, men varför inte?

/EB

7. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Vanliga arrendeavtal måste innehålla regler för uppsägning.  Men ni syftar uppenbart på stadigvarande (ändlöst) bruk av marken för avlopp.  Därför tycks ni vara mer betjänta av någon form av servitut.

Servitut finns av två typer:  Avtals- respektive Officialservitut.  Enklast och billigast att genomdriva är de förstnämnda, som ni registrerar hos tingsrätt för några hundralappar.  Officialservitut kostar flera tusen, och hanteras av lantmäteriet.

Trots kostnaden rekomenderar jag ändå officialservitut, eftersom det handlar om något så viktigt som ert avlopp.  Avtalsservitut kan nämligen i vissa lägen upphävas.

8. G
    Medlem · 174 inlägg

grodis

Medlem

Så som jag har förstått så är ett servitutsavtal giltigt även om det inte registreras hos lantmäteriet eller tingsrätten, bara det ät undrsrkivet av alla parter. När skulle det enligt dig vara möjligt att häva ett avtalsservitut?

9. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Vid exekutiv auktion eller expropriation.

10. G
    Medlem · 174 inlägg

grodis

Medlem

Låter kontigt att ett servitut skulle upphävas bara för att fastigheten säljs på en exekutiv auktion.

11. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Skyll inte på mig ...   ;D

Nej, allvarligt talat upphävs avtalsservitut inte "bara för att" tjänande fastighet säljs exekutivt. Lite mer invecklat är det förstås.  Panträtt, liksom avtalsservitut, gäller hos tingsrätt i med olika förmånsrätt.  De kan ibland stå i strid med varandra, eftersom tingsrätten på inget sätt kollar att ett avtal är varen orimligt eller oförenligt med andra avtal.  Man registrerar bara pantbrev och avtal kronologiskt i det skick de presenteras. Därför finns inget som hindrar exempelvis följande situationer -

1. Ägaren av en fastighet medger avtalsservitut åt ena grannen att anlägga avlopp på ett område.   Samtidigt får en annan granne avtalsservitut på samma område som körväg.  De intet ont anande grannarna kan hamna i konflikt när den ene gräver vägdike rakt över en infiltrationsbädd  Vilket avtal som väger tyngst tvingas parterna i så fall slita som rättslig tvist.  Förloraren mister sin rätt.

2. Ägaren lånar pengar med sin fastighet som pant.  Senare lovar han sina grannar att använda fastigheten till ditten och datten.  Detta medför att fastigheten (och panten) förlorar delar av sitt värde.  Eftersom  fordringsägaren inte underrättats av tinget om alla de nya avtalsservituten kan han hos rätten begära att få dem ogiltigförklarade för att säkra sin pant ifall låntagaren inte kan betala tillbaka sitt lån.

Officialservitut är betydligt mer orubbligt. Detta därför att det är resultat av en myndighets beslut, och inte bara av vad två grannar hittat på att enas om.

12. J

jjoneil

Medlem

Hej!
    Tack för all feedback! Vi har hittat ett servitut som vi kommer att använda som mall och det kommer även att skickas till inskrivningsnämnden. Enligt den information jag har erhållit kan ett servitut som är registrerat hos inskrivningsnämnden inte brytas. Detta är till för att skydda båda parter vid en eventuell försäljning av endera egendom.
    Vidare kommer vi även at skriva ett nyttjandeavtal, som liknar ett arrende, enda skillnaden är ingen betalning sker.
    Tomtbiten är jätteliten, endast 250 kvm, och den är klassad som en allmänning så några vägar eller byggnation i framtiden kommer inte att ske.

Mvh
    Jenny

13. J
    Medlem · 32 inlägg

jesse2

Medlem

Om deti nte är några pengar inblandade är det öht inte något arrende,se jordabalken
    8 kap 1 §

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.