Byggahus.se

10 dagars bet av faktura !

1. Daydreamer
    Medlem · 338 inlägg
    Hej, vår bygghandlare har 10 dagars betalning för faktura, är det verkligen lagligt att inte köra på 31 dagars betalning?

DD

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Re: 10 dagars bet av faktura !

Ja, han kan begära betalning samma dag om han vill.
    (Jag ringde konsumentupplysningen och frågade samma sak tidigare).

3. A
    Medlem · Blekinge · 8 951 inlägg

andersmc

Medlem

Jag har för mig att det är så här: har man inte kommit överens om betalningstid så kan säljaren sätta vilket datum han vill. Han får däremot inte börja kräva dig på ränta förrän efter 30 dagar. Fast jag tror han kan ta ut en påminnelseavgift tidigare.

4. A

andersmc

Medlem

Jag hänvisar inte till något lagrum alls - det är därför jag inleder mitt inlägg med "Jag har för mig...". Jag har hört detta på ett föredrag från en konsumentvägledare en gång i tiden. Men jag har kollat och tydligen är det Räntelagen som gäller. Kolla Konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/malla...leID=398&lngCategoryID=824#drojsmalsranta
    Så har man inte avtalat något annat så är det 1 månad som gäller.

5. A

andersmc

Medlem

Jo, men när man ska betala och när säljaren har rätt att kräva dröjsmålsränta är inte samma sak. Jag klipper in texten från Konsumentverkets hemsida (som min länk pekar på) i stället. Min kursivering.

6. J
    Medlem · 32 inlägg

jesse2

Medlem

Det lagrum som jag menar gäller är Konsumentköplagen §36 (förutsatt att köparen är konsument):

"36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen
    betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen
    till handa."

Vilket innebär att man skall betala senast 30 dagar efter att man har krävts på betalning, annars har säljaren rätt till ränta enligt räntelagen

7. J
    Medlem · 32 inlägg

jesse2

Medlem

Säljaren kan naturligtvis vägra lämna ut varan om han inte får betalt, men om han gör det kan han inte kräva omedelbar betalning. "Ta ut betalningsföreläggande" dvs man ansöker om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten - det kan göra avseende förfallna fordringar och en skuld för en vara som har lämnats över till köparen är förfallen efter 30 dagar om inte något annat överenskommits

8. B
    Medlem · 5 830 inlägg

För att återknyta till ursprungliga frågan: Betalning per tio dagar är ett mycket vanligt villkor vid försäljning mot faktura. I själva verket är detta något av en standardskrivning som bara hänger med av bara farten. Lika vanligt är det att den ignoreras. Med undantag av hyreslappen är det nämligen ganska ovanligt att folk betalar räkningar punktligt.

Mitt råd till Daydreamer är att kontakta bygghandlarn, och fråga om det är okey att betala några dagar senare (eftersom det kanske passar bättre). Med stor sannolikhet kommer ni överens utan problem.

9. D
    Medlem · Halland · 109 inlägg

Deralte

Medlem

När kan det anses att "varan hålls köparen tillhanda" som anges i konsumentköplagen §36?? OM köparen vid en husleverans anser att det återstår 10% av kontrakterad leverans, kan denne då bestrida fakturan och delbetala utan att råka ut för elendes elände???

Deralte

10. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Varan i dess helhet ska vara levererad för att den ska anses ha kommit "köparen tillhanda".  Men själva betalningen beror i första hand på parternas avtal.  

Köparen kan alltid bestrida betalning.  Då tvingas säljaren förklara sig.  Att han "vidtar rättsliga åtgärder" betyder bara att han väljer forum för diskussionen.

Det bästa är förstår att klara upp missförstånd direkt, lyfta luren eller snacka ut ansikte mot ansikte.  Skapa inte en konflikt i onödan!

11. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Om du anser att det återstår något att leverera eller utföra skall du naturligtvis inte betala denna del. Skriv och reklamera fakturan och ange varför du innehåller betalning.

Det enda "straff" du kan få vid verklig för sen betalning är att betala dröjsmålsränta. Denna är f.n. 10,5 % på på årsbasis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.