Ja,
Det verkar vara en bra metod att ta fram fel o bristerna vid slutbesiktningen eller eventuellt vid förbesiktningen, med syfte att kunna hålla inne en del pengar. Men ett problem är, att det är enligt avtalet så att besiktning ingår i husleveransen av en besiktningsman från GARBO, försäkringsbolaget som ägs av sveriges småhusfabrikanter, och enligt uppgift det försäkringsbolag som INTE har betalat ut NÅGON försäkringsskada under de senaste 6 åren. (I husleveransen ingår en byggfelsförsäkring).
Men, man skall förstås inte bekymra sig alltför mycket, det är ju bara materiella saker.... Ce la vie...

Deralte

Ja,
Det verkar vara en bra metod att ta fram fel o bristerna vid slutbesiktningen eller eventuellt vid förbesiktningen, med syfte att kunna hålla inne en del pengar. Men ett problem är, att det är enligt avtalet så att besiktning ingår i husleveransen av en besiktningsman från GARBO, försäkringsbolaget som ägs av sveriges småhusfabrikanter, och enligt uppgift det försäkringsbolag som INTE har betalat ut NÅGON försäkringsskada under de senaste 6 åren. (I husleveransen ingår en byggfelsförsäkring).
Men, man skall förstås inte bekymra sig alltför mycket, det är ju bara materiella saker.... Se la vie...

Deralte

Men anlita ett proffs. Dom har erfaenhet av att hantera sådana här situationer.
[/quote]

Nej, det har de inte. Tyvärr, men det är den bistra sanningen - jag vet, vi har pratat med fler jurister än jag kan räkna på två händer (inkl. villaägarföreningen).
Det är nämligen "aldrig" någon som slåss, för du kan inte: för du har inte råd och du behöver någonstans att bo och har ett liv att försöka leva. ABS05 har man så lite juridisk erfarenhet av att pröva i rätten att juristerna också "fegar". Inga säkra kort.

Och 2-3 år stämmer vad gäller väntetid för ett tvistemål av denna sort. Hade vi kunnat få upp vår sörja i rätten inom några månader hade jag med glädje gjort det. För att jag tror på att skurkar ska bestraffas och för att detta är det värsta - alla kategorier - som hänt mig och mina närmaste någonsin.
MEN:
* Vi har ett ofärdigt, delvis felaktigt, trasigt hus - godkänt vid slutbesiktning av Garbo
* Vi har varit hemlösa i 6 månader
* Vi har betalat en fullständig förmögenhet i advokatarvoden, byggkreditiv + alla fasta avgifter på kåken i 6 månader
* Vi håller inne en förhållandevis blygsam summa pengar (med tanke på att det beräknas kosta några 100 000 kr utöver dem att åtgärda allt)

Hade vi förlorat i tingsrätten hade det nog blivit MYCKET svårt att sälja hus i Sverige efter det.

Men vad har vi då att vinna - utöver vår värdighet?? Vi står hemlösa i ytterligare 2-3 år, har fortfarande ett hus som måste totalrenoveras, och rent ekonomiskt kan vi bara vinna de pengar vi håller inne (minus alla juridiska kostnader, vårt rättsskydd äts fort upp) - FÖR DE FÖRSÄTTER BARA FÖRETAGET I KONKURS OCH KÖR PÅ I NÄSTA FÖRETAG.

Så är det.
Vi har just betalat över 100 000 kr för att bli av med dem (byggföretaget) för att de annars hade stämt OSS. Och sen hade vi suttit där.

Vi är totalblåsta - på allt. Pengar, tid och till viss del det hus vi beställt. Nu är det bara att börja färdigställa o renovera.

Ledsen att jag inte kan bidra med något mer uppyftande. Om någon råkar illa ut har jag dock idag åtskilliga bra kontakter o tips, det är bara att höra av sig.
/Tiny

jag menar inte att ett proffs löser alla problem. Det är bara att inse att får man problem i ett bygge så kommer det att kosta. Det kostar pengar, tid, oro, besvikelser och går det riktigt illa så kan det kosta både skillsmässa och hälsa också.

Det man behöver proffshjälp med är att begränsa skadan/kostnaden. Oavsett hur rätt man har, hur bra avtal som skall skydda, så kostar problem både pengar och annat.

Avtal skyddar oftast bara i teorin, blandar man in tidsfaktorn så kan man aldrig få rätt i den bemärkelsen att man får ett bekymmrslöst boende från den dag huset skall vara levererat. Utan börjar det gå snett i bygget så behöver man proffshjälp som med sin erfarenhet kan hjälpa en att driva sådant som går att driva, se till att försöka skjuta på konflikter tills man inte längre blir skadad av en konflikt etc.

Det jag framförallt tror att en erfaren kontrollant/KA (nu menar jag att man skall se till att ha en KA som även tar på sig ett utökat uppdrag med kontroller), är att välja rimliga konfliketr att bråka om. Vissa fel kommer en entrepenör aldrig under några omständigheter att rätta till oavsett vilka avtal etc. som finns. Är man då privatperson med begränsad erfarenhet så är det risk att man tar fel strider och vid fel tidpunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.