Byggahus.se

Hur skattefuska som Borelius?

1. C
    Medlem · 9 070 inlägg
    Tolkar det som att du antyder att man kan slippa undan fastighetsskatten med detta upplägg, men så vitt jag vet så är inte detta fallet. Poängen är nog snarare att du kan köpa huset med oskattade (iaf i sverige) pengar.

2. C
    Medlem · 9 070 inlägg

Re: Hur skattefuska som Borelius?

Hmmm... Men detta är väl inte annorlunda för ett svenskt bolag som hyr ut ett hus?

3. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Det hela är väldigt tvivelaktigt. Det utländska företaget måste betala hela huskostnaden, men kan inte betala med dina pengar. Du måste ju skatta för dina inkomster oavsett var du tjänar dem. Det går ju inte att ha ett konto i Jersey utan att deklarera för det, det är olagligt.

4. C
    Medlem · 9 070 inlägg

Det kan också vara helt i sin ordning. Bolaget är ju inte svenskt, och de är ju eller har varit permanent bosatta i storbritannien som jag förstått det.

5. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Mediadrevet mot Borelius innehåller förvisso vissa (för journalistkåren) tvivelaktiga inslag. Vad jag förstår är det ingen tidning som hävdat att hon skattefuskat. Men bilden de visat, har gjort att väldigt många svenskar kanske invaggats i tron att hon just skattefuskat, efter vad de sett i våra massmedia

Det handlar här nämligen om en familj, skriven i England, som följer de långt generösare engelska skattelagarna och inte de svenska. Jag skulle vara ytterst förvånad om inte Maria Borelius nu är ytterast noga med att bli skriven i England före den 1 november, efter detta misslyckade försök att återvända från utlandet till Sverige. Då slipper hon svenska skattemyndigheterna från och med årsskiftet för sina arbetsinkomster (avgångsvederlag). Vissa specialregler reglerar detta. men hennes skattevinst lär bli betydande ändå, något varenda utlandssvensk lärt sig.

Så svaret på frågan är att om man ska göra som Maria Borelius, så måste man först flytta till England och, helt lagligt, komma utanför de svenska skattemyndigheternas domvärjo. Bor du i Sverige går det knappast (som jag förstått det). Så enkelt är det. Du måste flytta utomlands.

6. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Bara ett appendix till tidigare inlägg om att anlita svart arbetskraft eller vit. Det är sällan man hör alla dessa mängder av barnflickor såsom skattefuskare utan snarare som offer. Om jag beställer en tjänst, avtalar ett pris, ligger då hela den moraliska bördan på mig som beställare att tillse att den jag beställt varan eller tjänsten av har F-skattesedel, betalar sina avgifter/skatter osv. Att det juridiska läget är ett annat vet jag, men som sagt; Det fokuseras bara på att vissa UTNYTTJAR svart arbetskraft, inte att dessa svartjobbare kanske har ett skäl att jobba svart som kan vara väl så skumt - och vill ha förhållandena på det viset...?
    Bara en förflugen tanke som inte riktigt hör hemma här, men när nu barnflickor kom upp blev jag lite fundersam... ::) Själv har jag ett yrke som gör att jag aldrig i hla mitt liv skulle våga anlita något annat än vit arbetskraft - menjag har förståelse för att vissa i vissa lägen överväger tanken... :p

7. fubar
    Tillbyggare · Nerike · 962 inlägg

fubar

Tillbyggare

Ur en annan synvinkel så verkar det lite snett i docku-regeringen, liksom andra dockusåpor...

Vi har just nu fyra fuskministrar, som har gjort ungefär samma förseelse/brott, kalla det vad man vill.

Två har åkt ut, vilka då? -Jo de två som är kvinnor. Och de som är kvar har Reinfeldt fullt förtroende för, det är snett.

I Idol skyller man på att det är så många tonårstjejer som röstar på killarna, kan inte tänka mig att den förklaringen håller för docku-regeringen.

22 har blivit 20, bara 19 veckor kvar till finalen...

8. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

En liten kommentar: För många år sen när vi behövde dagmamma var vi ärliga och betalade vitt. Men det blev för dyrt för dagmamman (kommer inte ihåg varför), så året efter fick det bli svart.
    Sen fick vi kommunal dagmamma, tack och lov.

Så det är inte lätt, hur man än vänder sig har man ändan bak...

/EB

9. B
    Medlem · 82 inlägg

bubbert

Medlem

Poängen med att ha ett bolag utomlands, är att du kan utnyttja möjligheten att ta ett s.k förbjudet lån. Förbjudet lån är att du själv lånar pengar av ditt bolag till en marknadsmässig ränta som gäller i det landet. Räntan betalar du till ditt eget bolag och pengarna kan du använda till att köpa ex fastigheter för. Detta är förbjudet i Sverige.

Förutsätningen är ju att du har ett bolag med kapital i.

Det finns andra lösningar också, men jag skall ju sitta här och verka besserwisseraktig.. ;)

10. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.