Ella skrev:
Ingen måste bygga hus. Formuleringen borde alltså vara "om föräldern prioriterar att bygga ett hus framför att ta hand om sitt/sina barn".
Nope, och ingen måste studera heller, det är också något man prioritera framför att ta hand om sina barn! Om personen inte byggde hus, så skulle ju personen arbeta istället, så barnen hade ändå hamlat på dagis och inte hemma...

Lite roligt, för vi tog upp det vårt pysselmöte vi hade på dagis idag, eftersom det var någon som råkade försäga sig och säga att personen skulle renovera badrummet när barnet skulle vara på dagis, och då sa fröknarna att så länge man var ärlig och sa vad man skulle så var det okej att ha barnet på dagis, de hade föräldrar som åkt till ullared, medans barnen varit på dagis, och de hade de inga problem med...

- M

Gladh skrev:
Nope, och ingen måste studera heller, det är också något man prioritera framför att ta hand om sina barn! Om personen inte byggde hus, så skulle ju personen arbeta istället, så barnen hade ändå hamlat på dagis och inte hemma...

Lite roligt, för vi tog upp det vårt pysselmöte vi hade på dagis idag, eftersom det var någon som råkade försäga sig och säga att personen skulle renovera badrummet när barnet skulle vara på dagis, och då sa fröknarna att så länge man var ärlig och sa vad man skulle så var det okej att ha barnet på dagis, de hade föräldrar som åkt till ullared, medans barnen varit på dagis, och de hade de inga problem med...

- M
Det är nog så det fungerar i praktiken på de flesta ställen. Ingen bryr sig om den i vanliga fall förvärvsarbetande föräldern tar ledigt från jobbet några dagar för att göra något annat samtidigt som barnet är kvar på dagis. Det kostar knappast kommunen något extra heller. Att ta ledigt ett helt år är liksom av en helt annan kaliber.

Studerar gör de flesta för att få en möjlighet att skaffa sig ett förvärvsarbete som de kan fungera och trivas i. Bygger hus gör de flesta för att hela familjen ska få det bättre och bygger själva gör de med små eller måttliga inkomster som annars inte skulle ha råd att bygga. Allt detta torde vara bra för samhällsekonomin.

Politiskt beslutade subventioner (som tex skattefinansierade dagis) skapar alltid konstiga gränsdragningar och "kreativa" lösningar för att kingå mer eller mindre godtyckliga regler eller för att spara/tjäna en hacka. Jag minns ett exempel från 80-talet när kamelerna i Egypten utfordrades med nybakat bröd eftersom brödet var så kraftigt subventionerat att det var billigare än spannmål...

Gladh skrev:
Jag tror dock det är svårt att ta in en firma med polska arbetare att studera åt mig, om man nu ska ställa bygga hus och studera mot varandra.
Fortbildning är lite mer i allmänintresse än vad husbygge, i.o.m. att landet strävar efter hög kompetens bland arbetsföra, medans en vanligt husbygge bara intresserar en familj. Hade man byggt ett flerfamiljs-hus hade det kanske vart en anna sak? :rolleyes:

Det var roligt att det blev så stor respons på mitt angelägna problem om barnomsorg. Det ligger inte för mig att fuska mig till någon dagisplats, och jag håller inte med om att jag skulle snylta på andras skattepengar. i 8 år har jag varit berättigad till dagisplats för mina barn, men inte utnyttjat det, och när man så behöver dagisplatsen så får man inte. Frugan jobbar heltid så hon drar in skattepengar.
När det gäller försäkringskassan så har jag inget skydd efter 3 månaders tjänstledighet, där sparar staten pengar på mig för att jag tar ledigt.
Jag tycker det är lite märkligt. Jag får lära min 2½ åring att bli hantlangare.

Byggare Bob: Kan i o f vara en väg att gå ... För då lär nog kommunen lägga sig i, och erbjuda en barnomsorgsplats som
barnskyddsåtgärd ... ;-)

m96olsen skrev:
Jag tror dock det är svårt att ta in en firma med polska arbetare att studera åt mig, om man nu ska ställa bygga hus och studera mot varandra.
Det var inte det jag gjorde, jag påvisade bara hur långsökt ella's argument var, att man skulle prioritera bygga hus före barnen om man satte de på dagis när man byggde huset. Reflectionen jag gjorde blev då att man prioriterade studierna framför barnen om man studerade. Och att om inte huset byggdes så skulle ju personen knappast vara hemma med barnen, utan förvärsarbete.

- M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.