Ang. fomruleringen i kontraktet: Ger inte detta även förre ägaren rätt i till del av vilt som nerlagts på tomten? Dock kan han inte överlåta detta till tredje part.

//H

ArneTW skrev:
[länk]

Har en länk i tråden ovan...

Dock är det inte en exakt vetenskap men jägaren är ansvarig att inte utsätta andra för risk...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM

Finns det inga tolkningar och råd kring denna lag?

Specielt kring:

"27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara."

Avstånd till hus och husdjur mm.

Hur långt är skyddsavståndet för ett kulvapen som man använder vid tex vildsvinsjakt?

det är väl så att man ska se till att ha "kulfång" oavsett avstånd
det är först när det händer något som ovarsamhetsfrågan väcks

Hade det stått okända beväpnade människor på min tomt hade jag ringt polisen med en gång. Jag hade oxå ringt 112 och varit rejält uppjagad!

Oavsett om säljaren har rätt att upplåta sin jakträtt tycker jag det tillhör normalt vett att meddela fastighetsägaren dels att jakträtten upplåtits och till vem och dels att man meddelar fastighetsägaren att man den och den dagen kommer att stå på pass på fastighetsägarens tomt.

Första steget är väl att ta kontakt med säljaren och fråga vad som försigår. Den okända personen kan ju vara någon ur dennes jaktlag. Sen får man ju under lugna former förklara att man inte tycker om att någon jagar i hästhagarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.