7 414 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Entreprenören i konkurs, vad händer med mitt garage?
Sida 1 av 2
Haft massa strul med entreprenören att han inte fått färdigt vårt garage samtidigt som huset blev inflyttningsklart. Skrev ett mail till säljaren, då han är vår kontaktperson, och undrade mest om han hade något datum då byggarna skulle komma tillbaka...
Svaret var att om en vecka försätts entreprenören i konkurs...
hur vet han det i förväg??
Vad händer med vårt halvfärdiga garage?
Vi har/hade ett innestående vite på förseningen på 1500kr/vecka, det skulle varit klart den 20:e juni.
Det som är kvar är:
- Puts med tillhörande frigolit
- El, kablarna är dragna men inga kontakter eller brytare finns
- Inkopplin till huset
- Fönster & dörrar är obehandlade
- plåtar och rännor samt stuprör saknas
Vi har betalt för plattan och materialet (virke, pannor och dörrar) 75000 + 50000
Vi har inte betalt något för jobbet än (resten 75000kr)
Vad händer nu? tacksam för hjälp
Svaret var att om en vecka försätts entreprenören i konkurs...
Vad händer med vårt halvfärdiga garage?
Vi har/hade ett innestående vite på förseningen på 1500kr/vecka, det skulle varit klart den 20:e juni.
Det som är kvar är:
- Puts med tillhörande frigolit
- El, kablarna är dragna men inga kontakter eller brytare finns
- Inkopplin till huset
- Fönster & dörrar är obehandlade
- plåtar och rännor samt stuprör saknas
Vi har betalt för plattan och materialet (virke, pannor och dörrar) 75000 + 50000
Vi har inte betalt något för jobbet än (resten 75000kr)
Vad händer nu? tacksam för hjälp
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu kan jag ju ev. ha fel, men jag skulle tro att ni kan för det första dra vitet från de 75 000:- tills jobbet är klart (och utfört av firman/konkursboet). Senare bör ni kunna anlita någon annan för att göra färdigt, dra den kostnaden också från de 75 000 som ni håller inne.
Frågan är väl lite hur tidigt ni kan låta någon annan utföra jobbet. I princip så har nog er nuvarande entrepenör "rätt " att göra jobbet så länge firman inte träder i likvidation, dvs jag tror inte att ett konkursbeslut är tillräkligt. Men ni borde kunna förhandla med konkursförvaltaren.
En väsentlig fråga här är ju också hur ert avtal ser ut, kan konkursförvaltaren med hänvisning till en lyftplan hävda att ni skall betala något mer innan det är färdigbyggt?
Frågan är väl lite hur tidigt ni kan låta någon annan utföra jobbet. I princip så har nog er nuvarande entrepenör "rätt " att göra jobbet så länge firman inte träder i likvidation, dvs jag tror inte att ett konkursbeslut är tillräkligt. Men ni borde kunna förhandla med konkursförvaltaren.
En väsentlig fråga här är ju också hur ert avtal ser ut, kan konkursförvaltaren med hänvisning till en lyftplan hävda att ni skall betala något mer innan det är färdigbyggt?
Ni får höra med konkursförvaltaren om han har för avsikt att slutföra bygget. Om inte kan ni häva avtalet med hänvisning till konkursen. Vid hävning har ni rätt till ert vite samt skadestånd i form av de merkostnader som ni drabbas av eftersom ni måste låta någon annan slutföra bygget. Ni blir dock skyldiga att betala för utfört arbete. Summan av ovanstående visar om ni är skyldiga konkursboet pengar eller tvärtom. Om de är skyldiga er pengar så kan ni få denna ersättning från Färdigställandeförsäkringen (Garbo eller motsvarande).
Man kan även få försäkringsbolaget att färdigställa.larsg skrev:
Jag tycker att det är den första man ringer till när konkursen är ett faktum.
(dock brukar självriskerna vara höga)
Alternativt kanske de redan har en tanke att starta ett annat företag som tar över en del av uppdragen innan konkursen är ett faktum.
Att de flaggar upp innan kan bero på att de kanske vill färdigställa garaget under annan flagg.
Även om det kan anses vara oetiskt att ställa upp på en sådan uppgörelse så blir det säkert det mest smärtfria för kunden.
Fy *** vad jag känner med er. Jag har själv gått igenom samma sak.. Kan du läsa i min blogg.. Tyvärr så lät vi luras att skriva över kontraktet på en annan kille som var delaktig i bygget från början, så någon konkursförvaltare skulle aldrig kunna bygga huset till oss.. Sen är det som volvo säger dom kan öppna ett nytt företag, det gjorde våra snickare.. Å till råga på allt så var allt planerat från deras sida, utan att vi visste ett skit.. Någon försäkring var inte heller tecknad så den kunde vi inte nyttja..
Sen det här med konkursförvaltare om jag nu ska se till den våra snickare hade, så har dom en förmåga att hålla dom berörda personerna bakom ryggen.. Konkursförvaltaren skyddade våra byggare..
Här e bloggen iaf www.umeasnickare.blogg.se Har inte orkat skriva allt det e många fler saker som skulle ha stått där men man orkar inte med allt. /Linda
Sen det här med konkursförvaltare om jag nu ska se till den våra snickare hade, så har dom en förmåga att hålla dom berörda personerna bakom ryggen.. Konkursförvaltaren skyddade våra byggare..
Här e bloggen iaf www.umeasnickare.blogg.se Har inte orkat skriva allt det e många fler saker som skulle ha stått där men man orkar inte med allt. /Linda
Konkursförvaltare brukar se till att de större kreditorerna får betalt, främst skattemyndigheter, energiverk, större leverantörer etc. Privata engångskunder hamnar alltid längst ner på listan och då brukar pengarna vara slut.lier skrev:
Med andra ord är det tur att vi inte betalt in mer än vad vi gjort..
Säljaren försökte snacka bort vitet, men det gick jag verkligen inte med på.
Skulle inte förvåna mig om samma "nisse" dyker upp med ny firma och bygger klart skiten. Entreprenörsfirman har troligen tagit på sig för mycket jobb och blivit knäckta av förseningsavgifter.
Säljaren försökte snacka bort vitet, men det gick jag verkligen inte med på.
Skulle inte förvåna mig om samma "nisse" dyker upp med ny firma och bygger klart skiten. Entreprenörsfirman har troligen tagit på sig för mycket jobb och blivit knäckta av förseningsavgifter.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är troligen upp till er om ni vill godkänna att avtalet överförs på ny firma.
Hmmm... är det verkligen så?volvo skrev:
Är inte skulderna fördelade på prioriterade och oprioterade fordringar (där TS givetvis hamnar i den senare gruppen) samt skulder med pant/säkerhet.
Där pant/säkerhet inte kan tas i anspråk till andra fordringar innan skulden som säkerheten gäller är betald.
Där prioriterade fordringar delar solidariskt på ev resterande pengar.
Där icke prioriterade fordringar slutligen kan få dela solidarsikt på det sista, men nu brukar det nästan aldrig finnas pengar kvar...
Så har iaf jag uppfattat det, men det kanske var så du menade också ...
Hej igen..
Fått brev från entreprenör enligt följande:
"Med anledning av konkurs avsäger jag mig all vidare entreprenad för entreprenaden XX avser skyldigheter samt fordringar i samband med påbörjat alt. slutfört projekt."
Hur ska jag tolka detta
?
Fått brev från entreprenör enligt följande:
"Med anledning av konkurs avsäger jag mig all vidare entreprenad för entreprenaden XX avser skyldigheter samt fordringar i samband med påbörjat alt. slutfört projekt."
Hur ska jag tolka detta
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det där låter ju som de inte tänker kräva dig på något mer. Och om jag förstått det hela rätt så ligger du på plus, du hade ju ännu inte betalat något för arbetet som (som jag fattar det) till största delen är gjort.
fast det där bör du kanske kolla med en riktig jurist.
fast det där bör du kanske kolla med en riktig jurist.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
om det är en konkursförvaltare som numera driver bolaget, så har ju den tidigare ägaren inget med det att göra, jag kan inte tänka mig att denna kan göra utfästelser i konkursförvaltarens namn...
det är väl en konkursförvaltares uppgift att driva in eventuella fordringar, så det är väl denne som kommer att bedöma om denna ska skicka nån sorts räkning till dig.
http://www.rekon.nu/index.asp?action=konkurs
'När någon genom beslut av rätten försatts i konkurs förlorar han (med vissa smärre undantag) rätten att förfoga över sin egendom, rätten att driva rörelse och att ingå avtal samt under begränsad tid rätt åka utomlands. För juridiska personer gäller det senare ställföreträdaren.'
'Rätten utser i samband med konkursbeslutet en förvaltare, i regel en advokat som i huvudsak ägnar sig åt konkurser och affärsjuridik och som byggt upp en i lagen förskriven organisation för konkursförvaltning. '
jag tycker detta stycke är ganska tydligt.
det är väl en konkursförvaltares uppgift att driva in eventuella fordringar, så det är väl denne som kommer att bedöma om denna ska skicka nån sorts räkning till dig.
http://www.rekon.nu/index.asp?action=konkurs
'När någon genom beslut av rätten försatts i konkurs förlorar han (med vissa smärre undantag) rätten att förfoga över sin egendom, rätten att driva rörelse och att ingå avtal samt under begränsad tid rätt åka utomlands. För juridiska personer gäller det senare ställföreträdaren.'
'Rätten utser i samband med konkursbeslutet en förvaltare, i regel en advokat som i huvudsak ägnar sig åt konkurser och affärsjuridik och som byggt upp en i lagen förskriven organisation för konkursförvaltning. '
jag tycker detta stycke är ganska tydligt.