6 456 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Tomtgräns Skog / Uthus!
Hejsan!
Har en liten jordbruksfastighet med en ekonomibyggnad som står så nära grannens höga skog att vissa träds grenar ligger an på taket. (Inga 4.5m mellan tomtgäns och uthus där inte, är inte ens säker på att inte uthuset i ett hörn gränsar hans mark)
Hur som helst skulle ju givetvis jag vilja ha lite ordning runt uthuset, men grannen vill knappast diskutera saken med mig då den sista personen jag bjöd över i budgiviningen var hans son. (Grannsämjan började bra)
Hur ställer sig lagen till detta?
Mvh Johan
Har en liten jordbruksfastighet med en ekonomibyggnad som står så nära grannens höga skog att vissa träds grenar ligger an på taket. (Inga 4.5m mellan tomtgäns och uthus där inte, är inte ens säker på att inte uthuset i ett hörn gränsar hans mark)
Hur som helst skulle ju givetvis jag vilja ha lite ordning runt uthuset, men grannen vill knappast diskutera saken med mig då den sista personen jag bjöd över i budgiviningen var hans son. (Grannsämjan började bra)
Hur ställer sig lagen till detta?
Mvh Johan
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Inte riktigt säker på vad frågan är. Men om grannen har växtlighet som går över gränsen, typ grenar så har du rätt att anmana honom att beskära det som går över tomtgränsen. Du måste ge honom rimlig tid för det (vet inte hur mycket som är rimlig tid, ev. kan det innebära att man måste invänta rätt årstid för beskärning). Sedan har du rätt att själv skära bort det som sticker över tomtgränsen. Såvitt jag förstår så kan du i normalfallet inte få någon ersättning för ev skada på din mark som beror på ex. fallande träd från grannen. Bara om grannen varit oaktsam eller tom. grovt oaktsam (Ungefär lika med att han fäller träden när det blåser full storm mot ditt håll, eller träden fått stå kvar trots att de är uppenbart grovt rötskadade).
Helst av allt skulle man ju vilja kunna gå runt uthuset på plan mark... Men man kan väl knappast rätt att kräva att han ska såga ner träden 4.5m ifrån uthuset?
Ok, grenarna iaf... Alltid nått... =)
Ok, grenarna iaf... Alltid nått... =)
Om ditt uthus står på gränsen till hans mark så är det ditt problem, inte hans, om du inte kan gå runt huset. 4,5-meters"regeln" (som inte gäller överallt!) gäller enbart byggnader, inte träd. Han får ha växter som står precis intill tomtgränsen, men i de fall då grenar och rötter kommer över på din sida har du rätt att ta bort dem om han inte har gjort det efter att ha fått rimlig tid på sig.
Ta reda på var tomtgränserna går innan du börjar rya om att han ska kapa grenar på sina träd
Ta reda på var tomtgränserna går innan du börjar rya om att han ska kapa grenar på sina träd
Som sagt, börja med att ta reda på var tomtgränserna går. Om ditt uthus står en decimeter in på hans mark, så blir det problem för dig.
Du har inga som helst rättigheter att ställa krav på vad han skall ha på sin mark, så länge han uppfyller lagen. Det du "kan" kräva är att han kapar grenar jämns med tomtgränsen.
Jag undrar om du inte skall ta dig en funderare på att försöka göra grannsämjan lite bättre istället för sämre. Det kan ibland vara rätt så bra att vara lite tjenis med sina grannar och kanske få hjälp med lite snöskottning, möjlighet att kunna köpa lite ved eller lite andra tjänster som kan behövas på landet...
Du har inga som helst rättigheter att ställa krav på vad han skall ha på sin mark, så länge han uppfyller lagen. Det du "kan" kräva är att han kapar grenar jämns med tomtgränsen.
Jag undrar om du inte skall ta dig en funderare på att försöka göra grannsämjan lite bättre istället för sämre. Det kan ibland vara rätt så bra att vara lite tjenis med sina grannar och kanske få hjälp med lite snöskottning, möjlighet att kunna köpa lite ved eller lite andra tjänster som kan behövas på landet...
Grannsämjan i övrig fungerar kanon! Alla andra grannar är toppen på sitt eget vis =)
Jag och denna granne har inget otalt men hans son var som sagt den sista i budgivningen mot mig...
Sen fælde vi en 10meters gran på min tomt och drog upp riset på hans nærliggande skog nästan direkt vi köpte huset, dagen där på hade han dragit ner riset tillbaks på min gräsmatta för att markera...
Sen har han jobbat på samma sågverk som farsan och är känd därifrån som de mest omöjliga människa...
Farsan avrådde mig från att köpa då man skulle bli granne med honom, men vad gör man inte för att få det läge man vill ha...
Hmm, får nog be farsan prata med honom, större chans att lyckas än mig iaf...
En annan sak jag undrar øver, skogen bakom uthuset är mycket gammal, blev stämplad för slutavverkning för ca 7 år sen men inget har hänt, kan skogsvårdstyrelsen gå in och ställa krav på tvångsavverkning om exempelvis trädena blir en säkerhetsrisk?
// Johan
Jag och denna granne har inget otalt men hans son var som sagt den sista i budgivningen mot mig...
Sen fælde vi en 10meters gran på min tomt och drog upp riset på hans nærliggande skog nästan direkt vi köpte huset, dagen där på hade han dragit ner riset tillbaks på min gräsmatta för att markera...
Sen har han jobbat på samma sågverk som farsan och är känd därifrån som de mest omöjliga människa...
Farsan avrådde mig från att köpa då man skulle bli granne med honom, men vad gör man inte för att få det läge man vill ha...
Hmm, får nog be farsan prata med honom, större chans att lyckas än mig iaf...
En annan sak jag undrar øver, skogen bakom uthuset är mycket gammal, blev stämplad för slutavverkning för ca 7 år sen men inget har hänt, kan skogsvårdstyrelsen gå in och ställa krav på tvångsavverkning om exempelvis trädena blir en säkerhetsrisk?
// Johan
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Det är kanske inte bästa sätt att få en bra relation med grannen att börja granneförhållandet med att slänga skräp på grannens mark...
Ne, det har du nog rätt i, men granris i granskog vet jag inte om jag personligen skulle tacka nej till i min skog, ger ju bara träden mer näring vid förmultningen...
Men men, alla har vi olika syn och med facit i hand borde jag frågat innan...
Nåväl, nu ligger riset på helt annan plats hur som helst...
Men men, alla har vi olika syn och med facit i hand borde jag frågat innan...
Nåväl, nu ligger riset på helt annan plats hur som helst...
Nej det gör dom inte, idag vill man ha gammelskog stående för den biologiska mångfalden skulle, extra glad blir dom om några trän trillar omkull så att det blir liggandes död ved.Engineer1980 skrev:
Klicka här för att svara