13 527 läst ·
50 svar
14k läst
50 svar
Knepiga barnomsorgsregler för egenbyggare
Sida 1 av 4
Hej!
Jag har tagit tjänstledigt från mitt jobb för att på heltid bygga vårat eget hus. Vi har tidigare pratat med kommunen om barnomsorg för våra barn och det har inte verkat vara några problem. Men idag fick vi klart besked från kommunen att vi inte har rättighet till någon barnomsorg, eftersom jag är tjänstledig räknas det som semester, och då får man inte ha barnen på dagis....
Min fråga är om det är någon som har varit med om det? Finns det kryphål? Eller måste man starta firma för att bygga sitt eget hus?
Jag har tagit tjänstledigt från mitt jobb för att på heltid bygga vårat eget hus. Vi har tidigare pratat med kommunen om barnomsorg för våra barn och det har inte verkat vara några problem. Men idag fick vi klart besked från kommunen att vi inte har rättighet till någon barnomsorg, eftersom jag är tjänstledig räknas det som semester, och då får man inte ha barnen på dagis....
Min fråga är om det är någon som har varit med om det? Finns det kryphål? Eller måste man starta firma för att bygga sitt eget hus?
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Studera får man göra när man har barnen på dagis. Du kanske ska läsa till snickare parallellt?
Det lär fungera bra ändå tills de gör en slumpmässig kontroll och upptäcker att man aldrig deltagit i studierna. Kanske inte så kul att få en polisanmälan för bedrägeri på halsen...Per Eskilsson skrev:
Vitsen med subventionerad barnomsorg är ju att den gör det möjligt att jobba och betala skatt (så att staten & kommunen ändå tjänar på det hela), så egentligen det är väl ganska rimligt att skattebetalarna inte ska behöva stå för notan om man frivilligt väljer att inte jobba - då får man ordna det privat till marknadspris istället.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Inte för att jag vill rekommendera fusk, men i det här fallet tycker jag reglerna är lite löjliga, du skall ju inte ligga på sofflocket direkt. Det torde ju inte vara så svårt att starta en egen firma som du använder när du bygger huset. sen att den firman går i förlust i ett år och sedan läggs ned är ju inget som kommunen/staten har att göra med ?Byggare Bobb skrev:Hej!
Att ta hand om barnen medans man bygger - njäe - då är det nog effektivare med att bygga på kvällar/helger och jobba samtidigt...
/K
Är du säker på att tjänstledighet räknas som semester, kolla upp det, eftersom du har rätt att ta tjänstledigt från din arbetsigvare för ett flertal olika orsaker som knappast kan räknas som semeter, typ FN-Tjänst och Studier, Hä rfår du tjänstledigt och är garanterad din plats när du kommer tillbaka, men semester vet jag inte om jag vill kalla det. Säkert bara ett sätt för kommunen att tjäna pengar.
Men det enklaste blir väl att starta en enskildfirma inom byggbranchen och så kör du på den, att du sedan inte får några kunder är som sagt inte speceillt olagligt, och inte heller är det olagligt att du faktiskt gör något annat den tiden du inte har några kunder.
- M
äpp äpp äpp ...Gladh skrev:
Jag är ganska säker på att man är tvungen att betala skatt, arbetsgivaravgifter och moms och sånt, om man har firma men gör tjänster åt sig själv...
Nån illvillig kan ju skvallra ....
Starta en firma!
Enskild firma kostar väl inget och ett KB kostar 1000.-
Reggar du inte dej för F-skatt så blir det inga skatteinbetalningar och sen är det bara att likvidera den när huset är klart.
Har själv företag o det är kanon de gånger man råkar på någon linslus inom barnomsorgen ;-)
(Bara en sådan sak som att de skall veta mina arbetstider?? Rent ut sagt: De skall väl dom skita i!
Jag lämnar väl inte bort mina barn om jag inte behöver det!!
Så som egen företagare kan dom inte kolla de så jag skrev 06.00 - 21.00, Mån - Sön
Men så kunde man inte skriva sa dom....nähä...sa jag men så skriver jag. Sen hörde jag inte mer om de!)
I förtryckarlandet sverige gäller det att kunna kryphålen runt idiotin!
/Joakim
Reggar du inte dej för F-skatt så blir det inga skatteinbetalningar och sen är det bara att likvidera den när huset är klart.
Har själv företag o det är kanon de gånger man råkar på någon linslus inom barnomsorgen ;-)
(Bara en sådan sak som att de skall veta mina arbetstider?? Rent ut sagt: De skall väl dom skita i!
Jag lämnar väl inte bort mina barn om jag inte behöver det!!
Så som egen företagare kan dom inte kolla de så jag skrev 06.00 - 21.00, Mån - Sön
Men så kunde man inte skriva sa dom....nähä...sa jag men så skriver jag. Sen hörde jag inte mer om de!)
/Joakim
Utan att vara juridiskt skolad så faller väl en registrering av en fiktiv firma endast i avsikt att tillskansa sig barnomsorg in under någon form av bedrägeri. Bara för att man har en registrerad firma i vilken man uppger att man arbetar så har man nog inte sitt på det torra.
Antag att någon granne tycker att det är underligt att du kan jobba på ditt bygge och samtidigt köra dina ungar till kanske samma dagis som dom. Denne granne kanske är bekant med någon som arbetar på "fel" ställe inom kommunen. Personen på kommunen kollar med plan och bygg och upptäcker att du bygger ditt hus själv. Grannen har uppgett att du är där mest hela dagarna och begär in uppgifter från skattekontoret som visar att du/firman har inga inkomster från denna firma. Det kan även räcka med att kommunen endast påstår att du inte bedriver någon verksamhet i din firma utan vidare bevis för detta.
Givetvis så drar dom då in dina barns barnomsorgsplatser, begär återbetalning av tidigare kostnader för denna och polisanmäler dig.
Där sitter du då mitt i ett bygge med ungarna utan dagis, en rejäl räkning från kommunen samt ett väntande bedrägeriåtal. Polisen lägger nog ditt ärende i balans, men du är fortfarande utan dagis och med en saftig räkning med förfallodatum den sista i månaden.
Personligen kan jag bara undra hur man kan tycka att andra ska betala för att ta hand om ens ungar medans man snickrar på sitt hus? Är det samma logik som ligger bakom att man VAB:ar när man är sjuk och skickar ändå ungarna till dagis, för inte kan man ta hand om ungarna medan man är sjuk?
Antag att någon granne tycker att det är underligt att du kan jobba på ditt bygge och samtidigt köra dina ungar till kanske samma dagis som dom. Denne granne kanske är bekant med någon som arbetar på "fel" ställe inom kommunen. Personen på kommunen kollar med plan och bygg och upptäcker att du bygger ditt hus själv. Grannen har uppgett att du är där mest hela dagarna och begär in uppgifter från skattekontoret som visar att du/firman har inga inkomster från denna firma. Det kan även räcka med att kommunen endast påstår att du inte bedriver någon verksamhet i din firma utan vidare bevis för detta.
Givetvis så drar dom då in dina barns barnomsorgsplatser, begär återbetalning av tidigare kostnader för denna och polisanmäler dig.
Där sitter du då mitt i ett bygge med ungarna utan dagis, en rejäl räkning från kommunen samt ett väntande bedrägeriåtal. Polisen lägger nog ditt ärende i balans, men du är fortfarande utan dagis och med en saftig räkning med förfallodatum den sista i månaden.
Personligen kan jag bara undra hur man kan tycka att andra ska betala för att ta hand om ens ungar medans man snickrar på sitt hus? Är det samma logik som ligger bakom att man VAB:ar när man är sjuk och skickar ändå ungarna till dagis, för inte kan man ta hand om ungarna medan man är sjuk?
Vilken är den ursprungliga tanken med att vi har barnomsorg i sverige?. Inte var väl den att man skulle snickra på sitt eget hus. Med samma argument så kan jag rusta min båt /sommarstuga/laga bilen på ledig tid /semester/tjänstledighet och lämna in ungarna på dagis.
Du vet tydligen inte under vilka premisser man bedriver barnomsorg idag !drakbane skrev:Starta en firma!
Jag lämnar väl inte bort mina barn om jag inte behöver det!!Så som egen företagare kan dom inte kolla de så jag skrev 06.00 - 21.00, Mån - Sön
/Joakim
Du tror inte att förskolorna måste planera hur man ska utnyttja den fåtaliga arbetskraft man har till förfogande för att fixa sin uppgift ?
Om alla skulle lämna och hämta sina barn när "det passar dom" så måste man ju ha "full bemanning" från 06.00 - 19.00 varenda dag. Det vore väl bra om man kunde ha det.
Men...........då får du och jag slanta upp en hel del mer skattepengar så att kommunerna kan bekosta det.
Lyft blicken lite !
För den som vill driva politisk opinion kanske ni ska ta reda på hur mycket som går till vård/skola/omsorg. Tyvärr väldigt lite typ30% av skatterna. Det mesta går till bidrag i olika former.
Regga ett företag och kör på säger jag. Det går ju inte ens att sätta möbeltassar på en stol när barnen är hemma hur då bygga?
Annars kanske du har mor eller farföräldrar åt barnen som kan tänka sig? Syskon/svägerskor/svågrar?
Regga ett företag och kör på säger jag. Det går ju inte ens att sätta möbeltassar på en stol när barnen är hemma hur då bygga?
Annars kanske du har mor eller farföräldrar åt barnen som kan tänka sig? Syskon/svägerskor/svågrar?