Jag tror att några här har fått detta om bakfoten. När du flyttar och beställer eftersändning betyder det att du säger till Posten och Citymail att de skall skicka din post till din nya adress under ett års tid. De gör en notering om detta. Poängen är att du skall ha ett år på dig att uppdatera din adress hos alla som skickar post till dig. När ett år har gått så tas noteringen bort och all post som inte är flyttad kommer till den gamla adressen. Om man tänker efter så är detta helt logiskt för Posten kan ju omöjligt veta var du bor. Det är alltså DITT EGET ansvar att berätta för alla att du har flyttat. Det går inte att skylla på Posten.

Vi hade ett annat problem. Fastän vi hade gjort adressändring fick vi post till vår gamla adress ( som vi bodde kvar på för huset blev försenat och ej fick godkänt på slutbesiktningen), men hade en postlåda på nyaadressen. Vi pratade med adressändring flera gånger, med posten också samt citymail men inget tycktes hjälpa. Så hade vi det i minst 2 månaders tid, och adressändringen kunde inte göra något. Jag underar vad man betalar för. Tänkt om lägenheten stått tom och viktiga räkningar hade kommit dit och vi inte längre hade nyckel till lägenheten.

Jag har lyckats bråka med Posten och Citymail om post som kommit bort (med följd att det blir förseningsavgift på räkningar) och någon annans post som hamnat i min låda (Hittills till 10 olika personer, upp till 2 mil bort, inte en siffra stämmer i adresserna. Vi är de första om bor på adressen dessutom).

Jag lyckades med:

Att få Posten/Citymail att ersätta mig för förseningsavgifterna.
Att komma och hämta den fellevererade posten vid min dörr.
Att bättra sina rutiner så att min post numera inte försvinner och jag får ingen annans post.

Hur:

Under 5 års tid lade jag snällt grannarnas post i deras lådor, eller på gul låda ifall det var längre bort. Varje gång meddelade jag Posten och Citymail att de levererat fel, men ingen förbättring skedde. Jag fick bara uppmaningen att "Lägg det på en gul låda.". Helt plötsligt började vissa av våra fakturor (och även löneavier) att försvinna och vi åkte på förseningsavgifter. Eftersom min post numera försvann hade en ytterligare försämring skett.Jag lackade ur och meddelade Posten och Citymail att jag på min obetalda fritid, utan att ha uppdraget eller plikten att göra det, skött deras jobb. Jag gjorde någon annans jobb gratis och åkte dessutom på extra kostnader som tack för besväret.

Jag hade visat min goda vilja och det var dags att de visade sin. Mina krav var enkla: Ersätt mig för mina extra utgifter och kom och hämta fellevererad post hos mig, jag orkar inte längre gå till den gula lådan, min fritid är dyrbar och jag är inte postanställd. Så länge jag inte förstör fellevererad post begår jag inget brott, men posten kan ligga på min hallbänk tills solen blir aska. "Ni är dock välkomna att boka tid för att hämta posten hos mig, jag garanterar att jag kan vara hemma måndag-fredag, kl 18-21". Några försök till sprattel kom från leverantören: "Vi jobbar inte efter 18." var ett försök, varpå jag svarade att det inte var mitt problem utan deras.

Efter några varv insåg rätt chefsnivå att om de spelade boll med mig så skulle jag spela boll med dem, jag ville mer än gärna spela boll med dem, men jag var trött på att spela ensam. Det tog en stund innan de insåg att jag faktiskt tyckte att post var viktigt och väldigt gärna ville att min post hamnade rätt och dessutom ville att andra människors post också hamnade rätt. Jag var inte ute efter att jävlas, jag ville bara att ett normalläge skulle infinna sig. Jag ville kunna lita på postleveranserna.

En representant bokade tid, dök upp, hämtade posten, avlämnade chokladask och ursäkt och sedan dess har ingen post hamnat fel och inga fakturor har försvunnit. En annan representant ringde och bad att få kopior på förseningsavgifterna och ordnade den biten.

Ifall posten hamnar fel i framtiden kommer jag att vänligt höra av mig och påpeka felet. Händer det flera gånger i rad så blir min hallbänk återigen en mellanlagringsplats för någon annans post och det kommer felande postleverantör att få reda på. Det tog ett par veckors bråkande, men problemet försvann till slut.

/ama

Det finns en metod som skall fungera mot all adresserad men oönskad post.

Kryssa över adressaten på samtliga försändelser och lägg sedan i närmaste brevlåda, breven skickas då åter till avsändaren som inte skickar till samma adress igen.

Jo avsändaren skicka bara om det till samma address iegn, beroende på vem det är.

Hos oss hade förre ägaren ett antal firmor registrerade på addressen, bolagsverket och diverse inkassoföretag höll på i 8 år och skickade papper till oss. Vid ett tillfälle öppnade jag av misstag brev från inkasso (blev så upprörd över att någon skickade inkasso till mig att jag öppnade innan jag kontrollerade addressen), det visade sig att han hade inte skickat in årsredovisning för firman till bolagsverket under flera år, och breven därifrån hade troligen varit påminnelse och fakturor med straffavgifter för utebliven avgift, som då hade gått till inkasso.

Efterssom jag inte kunde få tag i förre ägaren direkt så kollade jag med bolagsverket om det inte gick att hindra ytterligare post till mig. Det går inte, att registrera om ett företags address kräver att bolaget själv skickar in justerat beslutsprotokoll etc.

Jag menade att det måste ju gå att "vräka" firman från min address, inte heller detta går.

Efter yttreligare något år fick jag killen att registrera om sitt bolag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.