7 045 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Hur kontrollera fullmakt?
Hej
Hur gör man för att kontrollera att en fullmakt är ok, och att den utfärdades när utfärdaren var vid sina sinnes fulla bruk?
(Vi är på väg att köpa hus, men enligt mäklaren är inte säljaren kontaktbar och kan inte svara på frågor om huset (inte ens till mäklaren) då han sitter på ålderdomshem. Svärdottern har fullmakt från säljaren så honkan sälja huset, men om säljaren är så illa däran så kan han inte lämna ut en fullmakt heller tycker vi. Fullmakten, som vi ännu inte sett, klan ju vara några år men hur kan man kontrollera att säljaren var vid sina sinnes fulla bruk då den skrevs?)
Hur gör man för att kontrollera att en fullmakt är ok, och att den utfärdades när utfärdaren var vid sina sinnes fulla bruk?
(Vi är på väg att köpa hus, men enligt mäklaren är inte säljaren kontaktbar och kan inte svara på frågor om huset (inte ens till mäklaren) då han sitter på ålderdomshem. Svärdottern har fullmakt från säljaren så honkan sälja huset, men om säljaren är så illa däran så kan han inte lämna ut en fullmakt heller tycker vi. Fullmakten, som vi ännu inte sett, klan ju vara några år men hur kan man kontrollera att säljaren var vid sina sinnes fulla bruk då den skrevs?)
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Rent formellt så borde det vara så att om de 2 vittnen som skall finnas angivna på fullmakten uppfattat att han var vid sina sinnens fulla bruk i samband med undertecknandet så är det OK.
Jag är inte säker på att detta räcker, dvs om någon kommer dragande med ex. en läkares expertutlåtande senare så kanske fullmakten blir ogiltig. Men jag skulle nog börja med att kontakta vittnena och fråga dem, det är även alltid lämpligt att kontakta vittnena till en fullmakt för att kontrollera att de verkligen har bevittnat att personen ifråga själv har skrivit på fullmakten. Jag skulle tro att det är omöjligt att vara absolut säker på att inte fullmakten kan ogiltigförklaras senare, man får jobba på att kontrollera sannolikheten för att så skall ske. Att då för det första kontrollera att bevittningen har gått rätt till är givetvis första åtgärden. Sedan är det troligen en bra idé att försöka ta reda på så mycket som möjligt om den säljande släkten, utan att verka alltför nyfiken. Dvs ta reda på om det kan finnas någon ev. arvinge som kan antas försöka få fullmakten ogiltigförklarad.
Det kan också vara bra att undersöka om säljaren är formellt ställd under förvaltning (det som tidigare kallades omyndigförklarad), i så fall duger troligen inte fullmakten. Oftast så är förvirrade gamla människor numera inte ställda under förvaltning, men har ofta en "god man" förordnad. Då får man fortfarande skriva sitt namn på avtal och liknande. Kan ju också vara ett led i minimerandet av risk att undersöka om det finns en god man förordnad och i så fall hur den gode mannen ställer sig till försäljningen.
När vi köpte vårt hus var det en hel del strul framförallt med en skum mäklare. Mannen i familjen skulle skriva på via fullmakt, han var verksam i Bryssel sedan ett antal år, jag begärde att få en kopia på fullmakten ett dygn före kontraktskrivningen. Det visade sig att fullmakten var bevittnad av mäklarens sekreterare, säljaren hade utfärdat fullmakten i Bryssel.
Jag kommenterade att det måste varit en trevlig tripp hon fick till Bryssel bara för att bevittna fullmakten. Kontraktskrivningen försenades ett dygn, de fick skicka en ny fullmakt med DHL:
Jag är inte säker på att detta räcker, dvs om någon kommer dragande med ex. en läkares expertutlåtande senare så kanske fullmakten blir ogiltig. Men jag skulle nog börja med att kontakta vittnena och fråga dem, det är även alltid lämpligt att kontakta vittnena till en fullmakt för att kontrollera att de verkligen har bevittnat att personen ifråga själv har skrivit på fullmakten. Jag skulle tro att det är omöjligt att vara absolut säker på att inte fullmakten kan ogiltigförklaras senare, man får jobba på att kontrollera sannolikheten för att så skall ske. Att då för det första kontrollera att bevittningen har gått rätt till är givetvis första åtgärden. Sedan är det troligen en bra idé att försöka ta reda på så mycket som möjligt om den säljande släkten, utan att verka alltför nyfiken. Dvs ta reda på om det kan finnas någon ev. arvinge som kan antas försöka få fullmakten ogiltigförklarad.
Det kan också vara bra att undersöka om säljaren är formellt ställd under förvaltning (det som tidigare kallades omyndigförklarad), i så fall duger troligen inte fullmakten. Oftast så är förvirrade gamla människor numera inte ställda under förvaltning, men har ofta en "god man" förordnad. Då får man fortfarande skriva sitt namn på avtal och liknande. Kan ju också vara ett led i minimerandet av risk att undersöka om det finns en god man förordnad och i så fall hur den gode mannen ställer sig till försäljningen.
När vi köpte vårt hus var det en hel del strul framförallt med en skum mäklare. Mannen i familjen skulle skriva på via fullmakt, han var verksam i Bryssel sedan ett antal år, jag begärde att få en kopia på fullmakten ett dygn före kontraktskrivningen. Det visade sig att fullmakten var bevittnad av mäklarens sekreterare, säljaren hade utfärdat fullmakten i Bryssel.
Jag kommenterade att det måste varit en trevlig tripp hon fick till Bryssel bara för att bevittna fullmakten. Kontraktskrivningen försenades ett dygn, de fick skicka en ny fullmakt med DHL:
När en fastighets ägare själv är oförmögen att ta hand om sin ekonomi, så ska komunens överförmyndare godkänna försäljningen. Normalt så brukar även en god man utses, som företräder säljaren.
Slutsats: kontakta komunens överförmyndare för att kontrollera att försäljning får ske.
Slutsats: kontakta komunens överförmyndare för att kontrollera att försäljning får ske.
Tack för alla svar, vi fick dock andra problem vid kontraktsskrivningen (då säljaren helt plötsligt ändrade sig hur lång tid vi fick på oss för att besikta huset så vi inte hinner göra radonmätning på den tiden) så vi kom aldrig till fullmaktsdelen 
Klicka här för att svara
