Jag och sambon har tittat på en tomt som är intressant, huvudbyggnaden på tomten brann ned för något år sedan och nu står det bara två ekonomibyggnader kvar. Enda vägen fram till tomten är en 350 m skogsväg samt 350 meter grusväg, dessa går över en annan tomt. Det är denna väg som har nyttjats av de som tidigare bodde där (numera dödsbo pga branden, RIP), den har nyttjats av dem i ca 50 år och de har gjort visst underhåll på skogsvägen.

Enligt mäklaren så ville han som äger marken som skogsvägen till tomten går över köpa tomten och la ett skambud som inte accepterades. Då blev han sur och satte bom över vägen då det inte finns något servitut på vägen. Enligt mäklaren kan man tvinga sig till ett servitut men frågan är om detta stämmer (grundregel nr 1, lita aldrig på en mäklare)?

Så är det någon som VET hur det ligger till?

Om det går, vad kan det kosta?

Det går att tvinga sig till ett servitut, men jag gissar att det kan bli en ganska segdragen historia om grannen överklagar etc.

Dessutom så är det inte i alla lägen det går. Om det går att ordna en väg på annat sätt utan orimliga insatser (troligen stora tolkningsmöjligheter) så kan grannen vägra.

Ingen aning om kostnader, men troligen i klassen 20-50 000 (servitutet alltså).

Det går inte att göra på så många andra sätt.

Såhär ser det ut.

Romben runt huset som har brunnit är den tomten vi tittar på, enda vägen från den är skogsvägen som leder fram till bommen, från bommen är det grusväg förbi grannen ner till stora vägen.

Vägen som löper parallellt som man kan tro att man kan dra till är en hästväg där man blir överkörd av hästar på (tro mig jag har provat och jag har fått alla travares vrede över mig).

11717tomten.jpg

Glömde en sak, tomten har varit ute för försäljning förut men då drog sig köparen ut just pga bråket med vägen. Men det är frågan om det inte är värt att köra över honom pga att tomten är så jävla fin.

MEn va fan det är ju mitt hus........

Nä skämt å sido, har du pratat med honom? Det kanske är den gammla ägaren han har sina kontroverser med.
Kan ju mycket väl vara så att när han ser att det är trevliga och städade mäniskor (för det är väl ni) som ska flytta ditt så är det inga problem med vägen.
Tycker att ni ska börja att diskuttera med honom, kan ju finnas olika sätt att lösa det hela.

Hej, eller se er om efter nått annat. Börjar det så här dåligt kan det bara bli värre......

Hemmakatten
Är fastigheten klassad som bostadsfastighet? I så fall vågar jag nog påstå att ni har all rätt att nyttja vägen som er tillfartsväg, oavsett vad markägaren säger.

Vi har haft en del med lantmäteriet att göra de senaste åren, bl.a vad gäller vägar och servitut. Till exempel så kan inte en fastighet/tomt avstyckas/nybildas utan att det finns en väg till den (eller möjlighet att dra väg). Er tilltänkta fastighet har ju varit bostadshus och den väg som använts i minst 50 år är den väg som ni nu vägras använda. Lantmäteriet kommer att göra en anläggningsförättning och med all säkerhet att lägga ett officialservitut (till er förmån) för vägen eftersom detta är den enda vägen till fastigheten.

Jag tycker ni skall ringa och prata med lantmäteriet om detta. Det är de (och inte mäklaren) som har kunskapen och makten att se till att vägen blir öppen för er.

Jag tycker fortfarande att ni FÖRST skall prata med grannen, även om ni har rätt att få ett servitut.
Tänk på att ni skall bo granne med honom i många år, och det är mycket bättre att lösa detta utan att köra över honom med eran rätt.

Hemmakatten
Jo, självklart, håller med bonnen. Det bästa är naturligtvis att komma överens. För mig skulle det kännas viktigt att då skriva ett riktigt servitut för att undvika en eventuell upprepning av den nu tråkiga situationen. Jag skulle också inhämta så mycket information som möjligt innan jag hade diskussionen med markägaren. Dvs. ringa Lantmäteriet och även ringa till Inskrivningsmyndigheten. Det kan finnas ett gammalt inskrivet avtalsservitut liggandes hos IM. Dessa behöver inte Lantmäteriet känna till.

Jo det är klart att man skall prata med grannen om vi går vidare, man vill ju bara veta om det går att få en väg om han inte går att komma överens med.

Enligt Lantmäteriets arkiv så finns det inget servitut på någon väg till fastigheten, det fanns en GA men det är en väg som ligger ca 1 km bort.

Psycho Dave skrev:
Jo det är klart att man skall prata med grannen om vi går vidare, man vill ju bara veta om det går att få en väg om han inte går att komma överens med.
.
Tyvär så verkar detta inte vara självklart för alla utan folk börjar ropa på sin rätt.

Gå och prata med grannen, som jag sa innan det är inte dig han har otal med utan med dom förra grannarna, finns ju ingen anledning att du ska ärva den tvisten. Du får allt lirka med honom försök komma fram till vad som stör han. kan ju vara att han tycker att förra ägaren inte betalade för sig på vägunderhållet osv osv. Om det är så erbjud dig att skriva avtal med honom där det står att ni delar på underhållet osv..
Då tror jag det löser sig.

Och skulle inte datta lösa det utan han är en grinig idiot, så tycker jag ni ska fundera på om ni vill bo granne med en sån.

Om det inte finns något servitut på väg, så borde LM fixa ett (mot dryg kostnad förstås). Visst måste alla bostäder ha utfartsväg, och visst har det varit så länge?

Det ordnade sig...

...genom att mäklarfan inte väntade på oss som han hade lovat utan sålde skiten. Här sitter vi med ett lånelöfte från banken som hade gett honom mer provision, men han kanske inte vill tjäna pengar. :confused:

Trist, men det är inte mäklaren som brukar bestämma. Det var nog säljaren som tröttnade, och mäklaren kan inte gör så mycket åt det. Eller så kan mäklaren ha lurat både dig och säljaren, men det tror jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.