Hej,
Behöver er hjälp med en fråga?

Håller på med separation och vi är inte på samma våglängd gällande sommarstuga.

Hon vill ta över den med hennes nya och det går jag inte med på. Detta vägrar jag p.g.a. allt arbete jag har fixat. Och enda vägen är offentlig auktion.
Hur kan jag hindra att hon köper detta? Har man några möjligheter??

Har själv inte råd att både lösa ut brf:;en och stugan. Det är med en tår i ögat.

Vill helst att det går via en mäklare och inget annat.

Tack på förhand,

Du kan aldrig hindra att ditt ex. köper den vid en auktion, annat än genom att bjuda högre.

Som sagt, inget hindrar ditt ex att köpa.

Jag förstår att det är mycket känslor inblandade men du vill säkert släppa allt som rör livet med exet. Varför då inte "bara" släppa allt krångel det skulle bli att försöka hindra exet att köpa stugan. Du kanske tom kan tjäna lite pengar på situationen och åtminstone få lite betalt för den tid lagt ner på stugan. Vad sägs om en riktig värdering och att exet löser ut dig till marknadspris?

Det kan låta cyniskt. Trist men sant.....

Tack,

Det var som jag trodde. Shit!

Lärdom av detta; se till att det inte är några delägare och avtala allt. Enskild egendom och be den andra fara och flyga. Lärdom efter 21 år......

Tack boys!

Hej hkkv!
Mest troligt är din slutsats ("Shit!") rätt tyvärr, men det kan finnas en annan möjlighet.
OM det är möjligt att dela fastigheten kan detta göra så att du få stugan (med mindre tomt) och med andra parten (ex.) som granne!
Eftersom det vad jag förstår endast är en stuga så medför det troligen att en mellanskillnad mellan den stuglösa delen och den med stugan måste erläggas.

Detta förfarande kallas "klyvning" och kan begäras av vem som helst som är delägare i en fastighet, OCH detta har alltid företräde framför offentlig auktion!

Det negativa är att ofta kan fritidshusfastigheter vara så små att två nya fastigheter inte kan skapas. Det är Lantmäteriet (kommunalt eller statligt beroende på vilken kommun det gäller) som har hand om detta.

Du kan alltid ta ett snack med en lantmätare och se vad han/hon har för åsikt. Om det verkar möjligt. Det kan vara så att aktuella planer helt enkelt omöjliggör detta.

MEN för att sammanfatta: Det är inte HELT kört. Kolla med Lantmäteriet först.

(Sen som en liten brasklapp: Vem som skall få stugan efter delning är ju oklart, men det är en annan fråga...)

/Fummel

Hej, det där med klyvning hade jag inte hört talas om tidigare. Vet du om det finns någonstans att läsa om det?

Har en seg och komplicerad arvstvist på gång (har på sätt o vis pågått i 25 år) , där auktion enl. sammägande lagen verkar kunna bli aktuell. Klyvning är det sista jag vill se.

Det finns egentligen fyra sätt att förändra fastigheters yta:
* Avstyckning (göra en ny, medan den gamla består)
* Fastighetsreglering (flytta mark mellan två befintliga)
* Klyvning (Dela en befintlig i två nya)
* Sammanläggning (slå ihop befintliga till en ny)

Principskiss för klyvning finns hos lantmäteriet:
http://www.lantmateriet.se/templates...e.aspx?id=1214

Lite mer text:
https://lagen.nu/1970:988#K11

Lite mindre byråkratiskt:
http://r002041.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=874&epslanguage=SV

Men det är som sagt inte alla fastigheter som är lämpliga för klyvning.

Det behövs endast en andel - hur liten den än må vara - för att kunna ansöka.
/Fummel

Vem vill bo granne med sitt ex? Inte jag i alla fall. Skiter i henne, hårda ord. Men sant! Det finns 1000 nya, det gäller bara att hitta den rätta?

Hon får ta den och jag glömmer den. Har inte själv råd.

Hon kommer att få mera kostnader då vatten kommer om två år.

Tar alla mina verktyg och alla blåa, fitichst som man är.hehehehe. fägad här. Samt sthilen, motorsågen.

Om mer problem, återkommer jag!

hkkv skrev:
Hon får ta den och jag glömmer den. Har inte själv råd.

Tar alla mina verktyg och alla blåa, fitichst som man är.hehehehe. fägad här. Samt sthilen, motorsågen.

Om mer problem, återkommer jag!
Men se för sjutton till att få en värdering på kåken innan "hon får ta den". Att tjafsa om arbetstimmar osv är ingen bra väg men en eller två opartiska värderingar ska du se till att få gjort.

Det är lätt att låta känslorna ta över och att bara för att slippa se exet så ger du bort stugan. Men i praktiken kanske du förlorar en ganska stor slant.

Är det däremot så stugan är belånad till strax under molnen och hon går med på att ta över utan knot så går du den vägen...:)

Det är märkligt detta med husaffärer, eftersom det ofta rör sig om väldigt stora summor så börjar man lätt höfta lite med pengar. Liksom att det helt plötsligt inte spelar någon roll.

Vid vilket annat tillfälle i livet bränner man av flera hundratusen i budgivningar eller lämningar av värde i samband med separation? Helt plötsligt spelar kanske 2-300.000 spänn ingen roll. Men försök att på en knegarlön spara ihop samma summa så får du se hur mycket pengar det är.

Det låter som hkkv är ensam lagfaren ägare av stugan. Jordabalken ger ägaren exklusiv rätt om han ö.h.t. vill sälja en fastighet, och isåfall till vem. Väljer man att bjuda ut fastigheten till salu i samband med äktenskapsskillnad och bodelning har ägaren ändå rätt att anta eller förkasta vilken ägare han vill.

Vid försäljning skulle exfrun kunna påstå att stugans värde motsvarar högsta budet. Om maken förkastar detta bud och istället antagit ett lägre kan hon hävda att boet förlorat mellanskillnaden. I detta läge skulle hon (möjligen med framgång) kunna kräva att exmaken i bodelningen avstår från hälften av denna förlust. Men hon skulle knappast kunna hindra själva försäljningen.

Är ni gifta? Om ni är sambo: Äger ni båda stugan? (Sambolagen omfattar inte fritidshus, så om bara den ena av er äger fastigheten på pappret så ingår den inte i bodelningen om ni "bara" var sambos.)

Utgick från att fastigheten ägdes gemensamt i mina kommentarer avseende fastighetsrättsliga åtgärder - klyvning. Är det inte på det sättet så är inte de kommentarerna relevanta.
/Fummel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.