Byggahus.se

Rekommendation på Fastighetsjurist /juridiskt ombud i Sthlm eller Åkersberga?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan,

Jag har haft oturen att hamna i ett läge med en fuktskada p.g.a felaktigt applicerad fuktspärr (rent & skärt fusk...). Kåken är drygt två år gammal och jag lät göra en jordabalksbesiktning när jag köpte kåken för ett år sedan. Oenighet råder om besiktningsmannen borde ha uppmärksammat den mycket regelvidriga konstruktionen men värderingsföretaget och deras ansvarsförsäkringsbolag svär sig fria.

Antingen var felet dolt och jag kan ställa anspråk mot säljaren - eller så borde besiktningsmannen ha upptäckt det och då är det Värdias ansvarsförsäkring som ska stå skadan. För min del är det av underordnad betydelse men jag måste uppenbarligen inleda en tvist med någon av parterna.

Är det någon som har erfarenhet av fastighetsjurist/advokat/juridiskt ombud etc i Sthlm eller Åkersberga? Nån ni kan rekommendera eller varna för?

Mvh//MGW

2. Åsa76
    Medlem Nivå 9
    Kriströms advokatbyrå har fel i fastuighets advokater. vi har anlitat en bra kille där. Skall till itngsrätten snart med dolt fel - också felaktifg fuktspärr.

Det är inget man kan kräva att en besiktningsman skall upptäcka.

Vad menar du med regelvidriga? Var det massor av indikaitoner på att badrummet var icke-fackmannamässigt? var baderummet bara 2 år? Same as us, 2.5år.

Står det något i överlåtesebesiktningsprotokollet ag badrummet (a och o)?

3. F
    Medlem Nivå 6
    Audere advokatbyrå
    Sagell Angsmark Anell advokatbyrå

4. K
    Medlem Nivå 1
    Fredrik Forssman, Grönberg Advokatbyrå, 08-614 49 00

5. M
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för svaren!
    Jo, badrummet (och huset som helhet) var två år). Besiktningsmannen från mitt försäkringsbolag ansåg att det borde upptäkts av den besiktningsman som gjorde överlåtelsebesiktningen men tvisten rör om han varit vårdslös eller bara dålig på sitt jobb.
    Det var ett horisontellt avstånd på en halvmeter mellan golvbrunn och tröskel där våtspärren slutade. Höjdskillnaden mellan golvbrunn och tröskeln underkant (totala fallet) är bara en centimeter vilket vad jag förstått strider mot Byggkeramikrådets Branchregler. Det nämnes ingenting om detta i beiktningsprotokollet, varken som fel eller som något att utreda vidare.

Som sagt... vårdslöst eller klåpigt...Inte lätt att avgöra