Jag har ett problem med min släkt. Vi har en gemensam släktgård som ägs av två bröder (min pappa och min farbror äger 50 % var), som vi använder som sommarstuga. På gården finns en liten stuga (inte stora huset) där min kusin flyttade in för 16 år och använder som permanentboende. Han flyttade in utan tillåtelse från min far (antar att han fick tillåtelse från sin far). Min far som är en av ägaren ville inte ta konflikten med min kusin och har inte sagt något om detta i 16 år. Vet inte varför det har blivit så.

Min kusin som har bott där i alla år har aldrig fråga om detta är OK samt han har heller inte betalt någon hyra.

Nu när vi andra barn har blivit i 30 års åldern vill vi också ha tillgång till detta hus. Vi tar upp detta med kusinen som inte är intresserade av detta. Han säger att han aldrig kommer att flytta därifrån och anser att huset är hans. Han vill heller inte dela huset med oss andra.

Är det någon som har förslag på hur en sådan situation löses på bästa sätt?

Har min far rätt att slänga ut han?

Tacksam för funderingar.

Om din far och din farbror äger fastigheten gemensamt så måste dom nog försöka komma överens först. Om sedan ni på er sida av släkten redan disponerar mangårdsbyggnaden, så kanske det inte mer än rätt att kusinen får disponera lillstugan, eller?

hej tack för snabbt svar. Ska förklara lite mer.

Gården består av egentligen av två mindre gårdar där min far har ena mangårdsbyggnaden och min farbor har den andra. De ligger bredvid varandra. Allt annat äger de gemensamt. Dvs detta hus som vi diskuterar skulle de ha gemensamt till barnen. Jag tog upp detta med min farbror och han tyckte att vi skulle prata med kusinen.

Det är lite intressant att en lag som berörs av er släktfejd har åberopats i ett annat fall här på forumet. Det är lagen om samäganderätt som har väldigt lång tradition - den är från 1904. Den säger att alla delägare ska vara överens om all skötsel och förfogande av den samägda egendomen. Det innebär också att din kusin hade behövt din fars godkännande för att kunna flytta in i stugan.

Vad man rent rättsligt kan göra när det föreligger en tvist är att gå till domstolen och begära att egendomen under en tid ska förvaltas av god man.

Vid lite närmare eftertanke skulle nog din kusins övertagande av stugan kunna klassas som egenmäktigt förfarande, eftersom han olovligen brukar stugan. Olovligen eftersom han inte har din fars godkännande, vilket hade krävts enligt lagen om samäganderätt.

Jag antar att magnuds far inte heller har sagt emot nyttjandet av huset, vilket 16 år senare då kan bli lite märkligt. Antar att det oxå är 16 års skötsel av det huset som den boende kusinen gjort som kan räkna honom till godo. Han kanske till o med hjälper sin farbror med saker ibland utan betalning?
Är de kusiner som vill nyttja huset bara från den ena sidan av bröderna som äger gårdarna? Eller från båda?

Skulle inte vilja vara i er situation, känns som det bara kan gå illa tyvärr. Lycka till hur som helst.

Sen kan han troligen åberopa besittningsrätt eftersom han bott där såpass länge. Att inte säga nej är i princip ett medgivande skulle det kunna tolkas som. Tyvärr finns det inget bra slut på historien är jag rädd :(

Är man överens om övriga saker vad gäller denna släktgård så finns det ingen anledning att springa till en domstol och begära en god man för denna sak. Det är ingenting som är gratis direkt, och har det aldrig varit osämja förr i släkten så lär det bli det om man tar till storsläggan.

Om vi skall sätta oss in i kusinens situation, så har han tydligen bott där i 16 år. Kan vi tänka oss att han under den tiden klippt en och annan gräsmatta, räfsat ett och annat löv, hamrat, spikat och underhållit lite här och var? Jag är nästan övertygad om att hyresnämnden skulle ge honom rätt till hyreskontrakt för det där huset om man driver saken vidare.

Om jag tolkar det hela rätt så finns det i stället intresse för gårdens andra delägares barn (dvs du och dina syskon) att nyttja gården som sommarstuga. Jag tror att det kanske då är rimligt att man försöker bygga ett hus till på gården. Sommarstugestandard behöver inte bli så dyrt att bygga, och är ni flera syskon som delar på kostnaden så lär det vara överkomligt. Bedriver man dessutom rörelse på gården så går det ju att lyfta momsen... Jag utgår från att er farbror knappast sätter sig emot detta heller, eftersom sakerna är som de är.

Tack för inläggen,

Gäller inte endast besittningsrätten ifall man har ett hyreskontrakt?

Säg att vi istället endast skulle vilja börja använda hälften av husets rum , hamnar man i en bättre sits då månne?

Det där kan aldrig sluta väl..

Om man nu tittar på det här rent legalt, så har jag dessutom tyvärr svårt att se att magnud och övriga barn har några som helst juridiska rättigheter. Gården ägs av far och farbror som upplåter ett hus till en kusin. På vilket sätt har övriga barn rättigheter till huset som gör att en domstol ens skulle beakta ärendet?

Eller har jag missat något här?

jag skulle inte vilja ha sommargäster i ett hus som jag bor permanent i så jag tror inte att kusinen skulle ställa upp och låna halva huset åt semestrande släktingar bara för att släktingar tycker nu att halva huset är deras.
Svetrots förslag att bygga ett nytt sommarstuga på gården är det bästa, tycker jag. Oavsett vad lagen säger så är det litet trist att börja bråka om det efter så många år. Bröder kan ju dela det gemensamma och komma överrens att kusinen behåller huset och din far får något annat av den gemensamma delen i stället. Eller kanske får kusinen köpa ut den halvan av sin bostad som tillhör din far så det blir slut på vem äger vad?

Eller är det så viktigt att vräka kusinen från halva hans bostad sen 16 år tillbaka för att barnbarnen kan få uppleva sommaren på landet några veckor om året?
gaia

Hyreskontrakt behövs inte om man de facto bott någonstans i 16 år. Det måste ju då ha funnits någon form av överenskommelse som gör att vederbörande har fått bo där så länge. Så kommer vilken domstol som helst att resonera i Sverige efter att det stötts och blötts, med en rätt så stor advokaträkning som enda resultat.

Att börja använda hälften av rummen fungerar inte heller. Finns det en hyresgäst sedan 16 år som bor där, med den ena häftenägarens fulla medgivande och den andres tysta medgivande, kan man inte ta ifrån vederbörande det.

Precis som Mycke Nu är inne på, så är det er far och er farbror som nog får sätta sig ned en dag och diskutera det hela, utan barnens medverkan. Det är deras gård.

Vill ni få bort 'hyresgästen' får ni nog ta till andra metoder. Ett sätt är att börja ta betalt. Så mycket det går.

16 år har gett kusinen besittningsrätt, så att helt sonika slänga ut honom vill jag påstå inte går.
Men att skriva ett kontrakt och börja ta ut hyra kan han inte protestera mot.

Fast den ena delägaren kan inte skriva kontrakt och börja ta ut hyra hur som helst. Det krävs samförstånd mellan delägarna, i det här fallet de två bröderna.

Om det är tänkt att den här gården så småningom skall ärvas vidare så är det definitivt bäst att försöka lösa problematiken på den nivån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.