Hmmmm, det var bara ett exempel ;).
Ändå, jag tycker att man måste väl ha rätt till skadestånd, eller?

För att svara på ditt exempel: Om grannens träd har grenar över din tomt så har du väl rätt att såga ner dem. På sätt och vis kan man säga att det är dina grenar.

Nyfniken skrev:
För att svara på ditt exempel: Om grannens träd har grenar över din tomt så har du väl rätt att såga ner dem. På sätt och vis kan man säga att det är dina grenar.
Om man har rätt att såga av grenar som hänger över ens tomtgräns, vad ska man göra av dem? Har man rätt att bara kasta in de till grannen o lämna dem där eller hur funkar det rent juridiskt?

Detta är alltså en rent hypotetisk fråga, skulle aldrig göra så här i praktiken.

Varför bosatte ni er med grannar?? Jösses, när man läser dessa inlägg förstår man varför det finns så mycket krig och elände! Brevet som skickades till grannen var bland det värsta jag sett.

Hur orkar man lägga negativ energi på 20 takpannor.
Lämna över frågan till kvinnorna i familjerna och ni ska se att sunt förnuft har löst denna bagatell på fem röda.

Jag ser inga konstigheter alls med frågeställningen. Finns inget värre än när andra människor förstör ens grejor utan att erbjuda sig att fixa till det efteråt. Sen har jag också full förståelse för att ts vill ha sitt tak fackmannamässigt lagat.

Visst, det är inget stort han förstörde men för mig är det självklart att man ersätter det man förstör. Så resonerar väl de flesta kvinnor också tror jag?

Jag förstår också att han vill ha sitt tak lagat. Det jag ifrågasätter är:

Varför ska man lösa ett litet problem med att göra problemet till en konfilkt !!
Jag skulle må jättedåligt om jag skickade ett liknande brev till en medmänniska eller att jag fick ett liknade brev.

Han berättar ju för grannen i brevet att han tvekar på hans snickarkunskaper, grannen är slö och lat därav tidsbegränsningen Jäklar om grannen stör när han reparerar skadorna, säg till innan så han slipper möta grannen, han strunar fullständigt i om han eller någon annan gör sig illa. Sist men inte minst ett litet hot...

Vad jag förstod hade grannen redan sagt att han självklart skulle fixa det. Vad är problemet?

Hade det inte varit bättre om han kontaktat grannen efteråt om han nu inte blivit nöjd med reparationen.

Människor är morska bakom dator eller pennan. Men att lösa ett problem öga mot öga verkar vara väldigt svårt, varför?

Ang. detta med Kvinnor. Läs på olika forum där det pågår debatter, det är inte många kvinnor som är inblandade och deltar aktivt i att skriva negativa eller aggresiva inlägg.

Jag råkar vara en tjej och tycker inte heller om när någor har sönder mina saker.
Det handlar inte bara om "några tegelpannor", utan att man i det här långa landet som husägare har långt gående ansvar.
Om det inte "bara är några tegelpannor" utan kanske pappen är sönder och man bara täcker över den och det blir en fuktskada, tror du att granne ersätter skadan då? Eller försäkringen?
Eller om huset blir såld och en funktskada dyker up och ägaren åker dit att betala för dyra reparationer, då är det inte längre "några pannor".

MagnusSt skrev:
Om man har rätt att såga av grenar som hänger över ens tomtgräns, vad ska man göra av dem? Har man rätt att bara kasta in de till grannen o lämna dem där eller hur funkar det rent juridiskt?
Om jag nu har rätt så är det ju dina grenar. Varför ska du kasta in dem till grannen?

Måste bara säga att det är inte konstigt att det blir grannfejder...

Hade jag haft en granne som råkade fälla en gren på mitt tak hade jag bett honom köpa några takpannor till mig och lagat läkten och lagt på dem själv. Hade han velat ersätta mig för arbetet så hade jag föreslagit en flaska Whisky som vi kunde dela på när taket var lagat.

Svar till zoom.
Du kommenterar utifrån att det bara är denna händelse som styr mitt agerande.
Så är dock inte fallet. Det har hänt så mycket innan som gör att tonen mot grannen måste vara tuff. Det är viktigt att påpeka att grannen inte bor i grannhuset utan är bara ägare och uthyrare. De som bor i huset har jag inget otalt med och flera har genom åren haft samma åsikter om fastighetsägaren som jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.