Vad gäller för ansvar för att skotta och sanda på infart inom fastigheten? Fastiheten ligger mellan två hyresfastigheter,, och det finns en asfalterad framfart till huset, och den går rakt igenom tomten.
Finns skyltar i båda ändarna som talar om att det är privat område och genomgång förbjuden. Oftast är det även spänt ett rep över gången.
Finns skyldighet att skotta och sanda mer än för sitt eget behov?
Finns skyltar i båda ändarna som talar om att det är privat område och genomgång förbjuden. Oftast är det även spänt ett rep över gången.
Finns skyldighet att skotta och sanda mer än för sitt eget behov?
Det låter som kvartersmark eller annars tomtmark som folk inte har tillgång till i och med den där skylten som upplyser om det. D v s den ska respekteras av allmänheten. Därmed sker vinterskötsel efter vad fastighetsägaren tycker är lämpligt för eget bruk.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Fast vad händer om den som genar över tomten, halkar och bryter något. Och hävdar att han hade ett ärende till fastigheten, typ skulle tigga pengar till barnbarnens skolresa?
Redigerat:
Tänker att vårdslöshet och därmed skadeståndsansvar inte föreligger för en icke snöröjd privat uppfart som dessutom är tydligt uppmärkt så att fastighetsägaren tydligt avvisar gångpassage för allmänheten och som dessutom är avspärrad med rep.
Möjligen kan det göra ännu tydligare om det sätts upp en skylt: "Uppfarten är underhålls ej vintertid". Kommuner brukar ju ha sådana skyltar i sina parker där de inte vill hålla parkens vägar skötta vintertid. Men det är ju vägar som allmänheten har tillgång till.
Möjligen kan det göra ännu tydligare om det sätts upp en skylt: "Uppfarten är underhålls ej vintertid". Kommuner brukar ju ha sådana skyltar i sina parker där de inte vill hålla parkens vägar skötta vintertid. Men det är ju vägar som allmänheten har tillgång till.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Något åt det hållet. Har för mig att man kan bli ansvarig om någon som har sakliga skäl besöker dig och skadar sig på en isig trappa eller liknande. Men samtidigt tror jag att många sådana hostorier är skrönor, som att inbrottstjuven skall kunna få skadestånd för att de ramlar under pågående inbrott och liknande.
Jag tror också på skrönor här. Den som är skadad ska alltså ta detta till tingsrätten och övertyga rätten att skadeståndsansvar föreligger. Det ställer krav på att bevisa en tydligt samband mellan fastighetsägarens vårdslöshet i att inte halkbekämpa och skadan.H hempularen skrev:Något åt det hållet. Har för mig att man kan bli ansvarig om någon som har sakliga skäl besöker dig och skadar sig på en isig trappa eller liknande. Men samtidigt tror jag att många sådana hostorier är skrönor, som att inbrottstjuven skall kunna få skadestånd för att de ramlar under pågående inbrott och liknande.
Många av de här sakerna har nog kommit från att den som ansvarar för t ex allmän plats eller en passage där andra har tillträde har ansetts vara vårdslösa om de inte har följt sin underhållsplan för platsen. T ex lämnat en trottoar som iskana och detta har orsakat fallskador.
Lite mer verklighetsförankrat: I Stockholms innerstad och i förorterna är det banne mig glashalt nästan överallt vintertid. Och har man sandat så har man gjort det för lite eller för sällan för att det ska hjälpa. Och man snöröjer inte ordentligt sedan vi av moraliska skäl avskaffade snösvängen på 90-talet. Och inte fylls rättssalarna vintertid med haverister som stämmer kommunerna och fastighetsägarna för det.
Skadar sig någon på ens fastighet finns det risk att man kan hållas ansvarig oavsett om personen får befinna sig där eller inte.
Det kan tillexempel djur eller barn som inte kan förväntas förstå skyltning eller avspärrningar.
Men i slutändan blir det nog ändå svårt att hållas ansvarig, jag vet bara ett fall där något liknande var åtminstone hos åklagare.
Det kan tillexempel djur eller barn som inte kan förväntas förstå skyltning eller avspärrningar.
Men i slutändan blir det nog ändå svårt att hållas ansvarig, jag vet bara ett fall där något liknande var åtminstone hos åklagare.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Är det en villafastighet där grannarna skiter i hemfridszonen, eller hur ska vi tolka det här?C ChristerLj skrev:
Jag håller nog med övriga som säger att det inte finns någon skyldighet att vinterunderhålla för andra, men förstår egentligen inte hur problemet uppstår om saken är som den verkar.
Det som skulle kunna göra att det ändå finns ett underhållsansvar är lagen (1998.814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Men för att den ska komma i spel måste det vara en allmän plats eller kvartersmark som är för allmän trafik. Därtill krävs att kommunen inte står för renhållningen av sådana gångbanor, vilket typ hälften gör.
Så det ska mycket till för att det skulle finnas ett underhållsansvar, men mer info behövs om omständigheterna för ett säkert uttalande.
oavsett är det av största vikt att inte lämna några vittnenClaes Sörmland skrev:
Jag tror också på skrönor här. Den som är skadad ska alltså ta detta till tingsrätten och övertyga rätten att skadeståndsansvar föreligger. Det ställer krav på att bevisa en tydligt samband mellan fastighetsägarens vårdslöshet i att inte halkbekämpa och skadan.
Många av de här sakerna har nog kommit från att den som ansvarar för t ex allmän plats eller en passage där andra har tillträde har ansetts vara vårdslösa om de inte har följt sin underhållsplan för platsen. T ex lämnat en trottoar som iskana och detta har orsakat fallskador.
Lite mer verklighetsförankrat: I Stockholms innerstad och i förorterna är det banne mig glashalt nästan överallt vintertid. Och har man sandat så har man gjort det för lite eller för sällan för att det ska hjälpa. Och man snöröjer inte ordentligt sedan vi av moraliska skäl avskaffade snösvängen på 90-talet. Och inte fylls rättssalarna vintertid med haverister som stämmer kommunerna och fastighetsägarna för det.
Japp personer jämställs med djur, rådjur kan ju snubbla och råttor kan trilla i en fällaGrannens Häck skrev:
Skadar sig någon på ens fastighet finns det risk att man kan hållas ansvarig oavsett om personen får befinna sig där eller inte.
anmälan och åtal påhejas av FB medlemmar
Klicka här för att svara