Claes Sörmland
AL och KÅL lät för kring tre-fyra år sedan installera en luftvärmepump. Ytterdelen sattes på garageväggens gavel som ligger nära grannen AEs fastighetsgräns och hus, det är kring tre meter mellan husen. Inget samråd med grannen AE tycks ha förekommit.

Grannen AE är mycket missnöjd med den störande luftvärmepumpen och en del andra åtgärder som AL och KÅL har genomfört på sin fastighet, t ex byte av en gammal mur i fastighetsgränsen. Hon beskriver hur de utsätter henne obehag och elände med störande buller och oljud. Detta är hemskt och väldigt negativt på alla sätt, det påverkar, skämmer ut och förstör för henne. Hon har svårt att kunna vistas, trivas och att få lugn och ro i boendemiljön.

Hon anmäler det hela till Miljö och byggnadsnämnden i Falköpings kommun och vill att kommunens förelägger Al och KÅL att montera bort luftvärmepumpen.

Men nämnden är kallsinnig och ser inte att det finns skäl att ingripa, trots AEs upplevda obehag. Vid överklagan ger länsstyrelsen samma besked. Efter överklagan till MMD menar domstolen att nämnden borde ha utrett brandsrisken när värmepumpen installerats så nära AEs hus. Efter överklagan till MÖD av AL och KÅL så avisas även detta.

Läs domen här:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2024/156819/

Ja vad ska man tolerera vad gäller luftvärmepumpars ytterdelar som granne?

• Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Minns jag fel eller har inte detta ärende (innan det gick till domstol) diskuterats av någon av de inblandade här på ByggaHus redan?

Själv hade jag en granne som tidigare jobbade på ambassaden i Riyadh och tog med sig sin tämligen nyinköpta värmepump hem när han pensionerades. Han bytte ut sin gamla värmepump som satt på framsidan.
Den nya utedelen hade *fyrkantiga* blad...
Tur nog var ljudet extremt riktat, så när man gick förbi deras hus lät det som fan i 5-6m, men utanför den konen hörde man knappt något alls.
Grannen mittemot dem har bara fasad åt det hållet, så jag uppfattade det inte som att de led nämnvärt av det. Men om han hade placerat den på sidan av huset riktat mot mig hade det onekligen gravt påverkat vår annars väldigt goda grannrelation. :)

• Wow
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Minns jag fel eller har inte detta ärende (innan det gick till domstol) diskuterats av någon av de inblandade här på ByggaHus redan?
Vi behöver en trådhänvisning!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi behöver en trådhänvisning!
Jag sitter och gräver, men *djäklar* va många som har problem med grannens luftvärmepump. :D

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 9 till
  • Laddar…
B
Jag tänker att den här kan vara lämplig, eller i alla fall något att anvönda som riktmärke:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplanering/regler-och-riktvarden-for-buller/

vi brukar förhålla oss till detta, runt 55dB nattetid mellan 22.00 och 06.00, och lite högre minns inte om det var 65 70 dB dagtid, uppmätt vid fasaden på bostadshuset.

Med tanke på allmän grannsämja så borde man ju försöka stämma av lite innan man sätter upp en LLVP/LVVP. Vi har en granne som har en llvp med halvkassa lager i fläkten. Turligt nog så står den inte i riktning mot vårt hus, för den låter inte så roligt...

B BSOD skrev:
Jag tänker att den här kan vara lämplig, eller i alla fall något att anvönda som riktmärke:
[länk]

vi brukar förhålla oss till detta, runt 55dB nattetid mellan 22.00 och 06.00, och lite högre minns inte om det var 65 70 dB dagtid, uppmätt vid fasaden på bostadshuset.

Med tanke på allmän grannsämja så borde man ju försöka stämma av lite innan man sätter upp en LLVP/LVVP. Vi har en granne som har en llvp med halvkassa lager i fläkten. Turligt nog så står den inte i riktning mot vårt hus, för den låter inte så roligt...
Har du läst domen? Det verkar inte finnas mycket grannsämja att bygga på där...
Det är ju allt från värmepumpen till ful kabeldragning på väggar som tas upp. :)

Även om domen gäller brandskydd så har ju grannen anfört "Värmepumpen är uppsatt på deras fastighet.och mätningar har skett avseende buller som visar att riktvärden inte överskrids."

B
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du läst domen? Det verkar inte finnas mycket grannsämja att bygga på där...
Det är ju allt från värmepumpen till ful kabeldragning på väggar som tas upp. :)

Även om domen gäller brandskydd så har ju grannen anfört "Värmepumpen är uppsatt på deras fastighet.och mätningar har skett avseende buller som visar att riktvärden inte överskrids."
Skumma för snabbt :) härlig grannsämja

• Gilla
  • Haha
Em_A och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Står det något i domen om Byggahus favoritråd, att bjuda grannen över på fika?

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 15 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tja, frånvaro av det möjligtvis, men uttalat att det inte skulle hjälpt:
"Fastighetsägare X hade inte någon tillåtelse eller dialog med henne innan de satte upp värmepumpen, byggde stenmuren med stentrappan. Hon hade aldrig gett tillåtelse till något av detta."

Så, I detta fall var fika-alternativet inte rätt väg. :)

Unikt namn
Fast med en riiiktig go fika och kanske en långburk så kan de flesta övertalas.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Om man ens hör grannens värmepump ja då bor man alldeles för tätt.

• Gilla
  • Älska
hjalmar17 och 6 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Gillar luftvärmepumpar men ogillar ljud, svårt.

Blir svaret, grannen får gärna ha en men inte nära mig

Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står mer: Du får ingen hjälp av det allmänna att bråka med din granne om den luftvärmepump som grannen har satt upp några meter från ditt hus vid tomtgränsen.

På så sätt torde domen var upplysande för de som undrar om man kan få bort grannens nya luftvärmepump som man tycker är störande och ful. Svaret är nej.

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Där är en annan aspekt på det hela: riktvärden gäller alltid decibel, men det är en enorm skillnad på ett dovt brummande och en gällt tjutande ton på tex 55 dB. Ett lågt brummande kan gå rakt igenom väggar och fönster, men vara ganska behagligt för örat. Ett gällt tjutande stoppas lätt av fönster och väggar, men kan vara fruktansvärt irriterande om det är vid en uteplats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Om man ens hör grannens värmepump ja då bor man alldeles för tätt.
råttor samlas i kolonier
när de blir för många så går de på varandra

• Gilla
  • Haha
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.