Hej alla!
Entreprenörerna har lyckats med att gräva/fibbla bort tomtgränsmarkering för min tomt
Hur ska man gå vidare i ärendet?
Kommunen är beställare/ansvarig för projektet
Vet att det är olagligt/straffbart att flytta,ändra,ta bort gränsmarkering
Mvh
Entreprenörerna har lyckats med att gräva/fibbla bort tomtgränsmarkering för min tomt
Hur ska man gå vidare i ärendet?
Kommunen är beställare/ansvarig för projektet
Vet att det är olagligt/straffbart att flytta,ändra,ta bort gränsmarkering
Mvh
Du ska maila kommunen och skriva "" Vid arbeten som vidtagits i er regi, så har gränsmarkerinarna för min fastighet XXXXX förkommit på grund av entreprenörens arbete, ni ombedes härmed att återställa dessa med det snaraste ""J jonaserik skrev:
Vid mail så kommer det att bli ett ärendenummer hos kommunen, samt ett svar att det inkommit.
Det ska alltid vara skriftligt med kontakt med en kommun, då kan dom inte säga, att det vet vi inget om.
Ta en skärmbild eller skriv ut svaret på ditt mail, samt ditt mail, så det inte försvinner ut i rymden.
Är det så så är det väl din "skyldighet" att anmäla brottet till polisen.N Nilssen skrev:
Kanske kan det handla om grov oaktsamhet. Normalt är väl inte ouppmärksamhet ett skäl att undgå straff. Tänk om man missar en hastighetsbegränsning av misstag. Inte slipper man straff för det. Vore ändå lite roligt ifall kommunen eller deras hantlangare fälldes för något. Alla ska väl vara lika inför lagen. Hade jag grävt bort kommunens markeringar tror jag inte jag kommit undan med att skylla på att jag inte visste var jag grävde.
Det är nog att ta i en del, att nästan alltid anmäla någon som i slutändan ska bära hundhuvudet. Ingen mening med ett sådant beslut. Mjukhet är bättre än att slå på stora trumman som alltid.L lbgu skrev:Är det så så är det väl din "skyldighet" att anmäla brottet till polisen.
Kanske kan det handla om grov oaktsamhet. Normalt är väl inte ouppmärksamhet ett skäl att undgå straff. Tänk om man missar en hastighetsbegränsning av misstag. Inte slipper man straff för det. Vore ändå lite roligt ifall kommunen eller deras hantlangare fälldes för något. Alla ska väl vara lika inför lagen. Hade jag grävt bort kommunens markeringar tror jag inte jag kommit undan med att skylla på att jag inte visste var jag grävde.
Hej! råkat ut för detta , Vattenfall skulle ta ner elstolparna o då försvann 2 markeringar, men jag pratade med vattenfall som erkände att deras UE gjort fel, o sedan fick jag beställa nya markeringar av lantmätarna o jag fick betala då jag är ägaren o sedan betalade vattenfall till mig.
Gick inte att ordna så att Lantmätarna fakturerade Vattenfall.
//Goerana
//Goerana
Varit med om exakt samma, kommunen fick ansöka om gränsutsättning hos Lantmäteriet. Jag förstod ju dock att markeringen skulle ryka så tog bilder på den innan. Tog några månader sen kontakta Lantmäteriet mig och meddelade dag de kom ut, lantmätaren letade upp 3 andra markeringar som referenser och sedan sattes ny markering på platsen. Fakturan gick till kommunen. Det hela gick väldigt smidigt men gäller som sagt att få kommunen att skicka in ansökan.
Hur mycket fick du betala Lantmäteriet för gränsutsättningen/nya tomtrör?G goerana skrev:Hej! råkat ut för detta , Vattenfall skulle ta ner elstolparna o då försvann 2 markeringar, men jag pratade med vattenfall som erkände att deras UE gjort fel, o sedan fick jag beställa nya markeringar av lantmätarna o jag fick betala då jag är ägaren o sedan betalade vattenfall till mig.
//Goerana
Vi saknar nämligen ett gränsrör efter ett arbete som en entreprenör gjorde på en grannfastighet, är därför nyfiken på vad det kostar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Det är nog olika pris i olika kommuner. Ring Lantmäteriet i din kommun och fråga.P Paulina123 skrev:
Kommunen får inte sätta ut gränsrör, det är det Lantmäteriet som utför. Priset är beroende av nedlagd tid, finns andra gränsrör kvar att mäta från går det ganska fort. Saknas det så kan det bli hur dyrt som helst.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Det där hände hos oss också, men efter lite frågor kom jag fram till att det bara är fastighetsägaren som kan beställa och då hamnar fakturan också där. Så innan jag beställde försökte jag få en bekräftelse från ansvarig för grävprojektet att de skulle betala men det fick jag aldrig...
Nöjde mig med att mäta fram den själv.
Nöjde mig med att mäta fram den själv.