7 186 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Reklamation eller ”köpa läget”?
Ja, det är ju mer eller mindre vilseledande. Det skyddar mot väder och vind, men det säger ju inte så mycket. Man kan anta att det skyddar mot duggregn till normalt regn, en bris eller en kuling. Däremot tror nog ingen att det klarar en orkan eller ett 100-årsregn.T TobyWoby skrev:
Du kan ju ta fram väderdata för din plats för att visa för dem att det inte varit något onormalt väder som skulle föranleda nedmontering enligt säkerhetsanvisningen.
Är väl rätt uppenbart vad som gick fel. Du skulle inte ha valt nedanstående val då du beställde ☺️ Intressant val de har på hemsidan då man beställer...T TobyWoby skrev:Hejsan!
Inhandlade nyligen en ”tälthall” från tältpartner.se. Tält: [länk]
Tältet hade stått uppe i ca. 1 månad och upptäckte då att det redan blivit skador i tältduken p.g.a. att gavlarna sitter fast med gummistroppar som ger lätt vika i kraftigare vind så gavlarna slår in och ut ur tältet och sliter sönder de fästpunkter som finns.
Jag hade redan fäst flertalet vajrar i en kryss-formation inne i tältet för att stabilisera det då jag upplevde att tältet var delvis instabilt från fabrik trots att jag köpte med deras ”storm förankrings paket”.
Jag har nu startat ett ärende med tältpartner för att försöka hitta en lösning och jag försökte vara så öppen som möjligt med att få en bra lösning för båda parterna men upplever att de inte vill göra så direkt mycket.
Hittills har deras lösning varit att erbjuda mig ett kostnadsfritt ”öljettset” för att fixa nya öljetter. Detta ifrågasätter jag dock för att nya öljetter repeterar inte den skada som redan är i duken samt att det finns fortfarande risk att tältet tar fortsatt mer stryk i framtiden.
Även upptäckt ytterst små hål i duken på vissa ställen, tror väl inte dessa ska spricka något direkt men de finns där. I storleken som att man tryckt igenom en ”mindre” spik.
Jag blir osäker om jag bör trycka vidare på ärendet eller om det är jag som är för nojig och bara borde köpa läget och kanske förstå att de inte kan ta hänsyn till starkare vind?
Vad anser ni?
Bilder på skadan:
Vi får se vad de säger, de brukar ta x-antal dagar innan de svarar. Jag förfrågade om kompensation eventuellt att få till mig deras andra duk med högre ”hållfasthet”. Beroende på vad de svarar så hävdar jag då reklamation och nekar dem så går jag mot banken/ARN. Får väl se, annars får man bara ”köpa” läget .. 🙈
Hej!T TobyWoby skrev:Vi får se vad de säger, de brukar ta x-antal dagar innan de svarar. Jag förfrågade om kompensation eventuellt att få till mig deras andra duk med högre ”hållfasthet”. Beroende på vad de svarar så hävdar jag då reklamation och nekar dem så går jag mot banken/ARN. Får väl se, annars får man bara ”köpa” läget .. 🙈
Lite nyfiken, hur gick det för dig?
Hej!M Mickelsen skrev:
tältet jag köpte fanns att köpa med ett rejälare kapell som enligt dem ska vara brandsäkrat till viss del. Detta tält kostade någon tusenlapp extra, inte mycket så jag gav förslaget till dem att de skickar mig detta kapellet och jag betalar mellanskillnaden.
Inte den optimalaste lösningen men fortfarande en helt duglig lösning för de hade nog aldrig gett sig på något annat vis. De verkar ha det lättare att ge produkter snarare än att ge pengar.
Så nu har jag kvar tältet med den dåliga duken så när jag flyttar plats nästa gång så monterar jag dit den starkare duken istället.
Jag fick dock avsäga mig garantin på den nya duken men aja, det får väl bli så.
Kommer nog aldrig köpa av dem igen för så urusel service de hade var skamligt. (När det väl gäller garanti/reklamations ärenden). Man känner sig väldigt utlämnad när ett större företag delvis ignorerar en..inte mycket man kan göra.
Vi har samma erfarenhet. Ett skämtbolag!T TobyWoby skrev:Hejsan!
Inhandlade nyligen en ”tälthall” från tältpartner.se. Tält: [länk]
Tältet hade stått uppe i ca. 1 månad och upptäckte då att det redan blivit skador i tältduken p.g.a. att gavlarna sitter fast med gummistroppar som ger lätt vika i kraftigare vind så gavlarna slår in och ut ur tältet och sliter sönder de fästpunkter som finns.
Jag hade redan fäst flertalet vajrar i en kryss-formation inne i tältet för att stabilisera det då jag upplevde att tältet var delvis instabilt från fabrik trots att jag köpte med deras ”storm förankrings paket”.
Jag har nu startat ett ärende med tältpartner för att försöka hitta en lösning och jag försökte vara så öppen som möjligt med att få en bra lösning för båda parterna men upplever att de inte vill göra så direkt mycket.
Hittills har deras lösning varit att erbjuda mig ett kostnadsfritt ”öljettset” för att fixa nya öljetter. Detta ifrågasätter jag dock för att nya öljetter repeterar inte den skada som redan är i duken samt att det finns fortfarande risk att tältet tar fortsatt mer stryk i framtiden.
Även upptäckt ytterst små hål i duken på vissa ställen, tror väl inte dessa ska spricka något direkt men de finns där. I storleken som att man tryckt igenom en ”mindre” spik.
Jag blir osäker om jag bör trycka vidare på ärendet eller om det är jag som är för nojig och bara borde köpa läget och kanske förstå att de inte kan ta hänsyn till starkare vind?
Vad anser ni?
Bilder på skadan:
Går vidare i tingsrätten nu & kräver sedan ersättning av försäkringsbolaget inom rättsskydd. Stöd inte dessa skojare.
Här var deras svar till oss:
"Du får gärna gå vidare till domstol, vi har dock kunder som är med oss framför tingsrätten i över 8 år så det kan ta sin tid innan ett beslut komer där."
Jag köpte faktiskt ett tält av dom. Den modellen som liknar ett partytält: alltså fyrkantiga sektioner på långsidan med "glipa" mellan sektionerna.
Tänkte köpa ett riktigt lagertält i 20kkr-klassen men snålade ur i sista sekund. Blev ett sånthär för 7500:-
Köpte via Amazon då jag handlar enligt amazons villkor.
Inte nöjd med tältet. Främst att det kändes klent+gliporna skulle inte stå sig i våra norrländska vindar.. Sen var emballaget och två pinnar skadade i frakten. Böjda 90grader. Fick en manual av tältpartner där jag skulle uppge vilka delar som blivit skadade så skulle dom skicka nya. Det var ju bra - tills jag fick dom och insåg att jag skickat rätt Artikelnr, dock till ett annat typ av tält så dom var för långa... Bra att skicka en manual till ett annat typ av tält 😒
Detta fick det att tippa över och jag reklamerade/ångrade via distansköpslagen.
Bifogar en del av korrespondensen jag hade via Amazon för att (efter en uppsträckning av den starka lagstiftning vi konsumenter har i Sverige) kanske hjälpa någon eller ge kontext eller till andra som kanske hittar tråden och är i liknande sits:
Så @Krisfabrik, stå på dig! Låt inte "stora" företag trampa på oss konsumenter!
Ha en trevlig kväll.
Tänkte köpa ett riktigt lagertält i 20kkr-klassen men snålade ur i sista sekund. Blev ett sånthär för 7500:-
Köpte via Amazon då jag handlar enligt amazons villkor.
Inte nöjd med tältet. Främst att det kändes klent+gliporna skulle inte stå sig i våra norrländska vindar.. Sen var emballaget och två pinnar skadade i frakten. Böjda 90grader. Fick en manual av tältpartner där jag skulle uppge vilka delar som blivit skadade så skulle dom skicka nya. Det var ju bra - tills jag fick dom och insåg att jag skickat rätt Artikelnr, dock till ett annat typ av tält så dom var för långa... Bra att skicka en manual till ett annat typ av tält 😒
Detta fick det att tippa över och jag reklamerade/ångrade via distansköpslagen.
Bifogar en del av korrespondensen jag hade via Amazon för att (efter en uppsträckning av den starka lagstiftning vi konsumenter har i Sverige) kanske hjälpa någon eller ge kontext eller till andra som kanske hittar tråden och är i liknande sits:
Jag fick tillbaka hela summan för tältet.2024-nov-20 18:55
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att ska ångra detta köp enligt distansköpslagen...
2024-nov-20 19:04
Vill bara meddela i ett tidigt skede att jag inte kan skicka tillbaka detta i orginal kartongerna då dessa blev levererade när det regnade snöslask under dagtid då jag inte var hemma (ingen expeditör ringde heller) så kartongerna blev dyngblöta och går ej att använda igen.
2024-nov-20 19:08
Tar ni en avgift för frakten tillbaka till er? Isf vad är den kostnaden?
2024-nov-21 08:54
Hej, Elias!
Tack för ditt meddelande!Om kartongerna inte är i orginalt skick kan det blir krångligt att får tillbaks allt.Vår lager gör en kompllettering när varona komer tillbaka, det kan hända att en vis summa blir avdragen ifall man kan see att kunden har nån skyldighet att delar är trasigt.Annars kan vi gärna göra en retur sändelse.Fraktkostnaden för returen ligger vid 1620sek.MVH Arne
2024-nov-21 13:00
Hej Arne,
Tack för ditt svar.Då det var en dyr frakt samt att ni kan komma att göra avdrag Önskar jag isåfall att ni visar vart ni tydligt beskrivit att jag blir ålagd dessa kostnader enligt distansköpslagen då jag inte har sett dessa villkor:"Det som även ska beaktas är att företaget enbart kan begära att du som konsument ska betala för returen och ersätta värdeminskningen om de informerade dig om detta före köpet (2 kap. 2 § första stycket 9 och 10 distansavtalslagen). En sådan information ska ha delgetts på ett tydligt och begripligt sätt (2 kap. 3 § distansavtalslagen)."Mvh Elias
2024-nov-22 08:35
Hello,The return label can be found attached. Print out the label and stick it on the shipping box so that it is clearly visible. If the return is to be made in several packages, there is a label for each package attached. In this case, please ensure that a label is attached to each package.Please arrange for collection yourself in consultation with UPS. You will find instructions on how to do this in the attachment to this e-mail.As soon as we have received the complete return, you will receive a message regarding the further procedure.Your TOOLPORT Team
Bilagor:
0600043757.PDF
Manual return (EN).PDF
2024-nov-22 08:38
Hej, Elias!
Tack för ditt meddelande!Jag har nu skapat en retursedel åt dig, som du kan klistra på orginalla paketen, med en länk där du kan booka upphämtning.Jag skulle såklart skapa en till retursedel för de 2 extra stagen som vi skickade efter.Det är viktigt att vi får en fullständing leverans tillbaks.Så fort som det har skett gör vi återbetalning på hela summan. Gärna skrik ifall du aldrig har fått några retursedlar.MVH Arne
Så @Krisfabrik, stå på dig! Låt inte "stora" företag trampa på oss konsumenter!
Ha en trevlig kväll.
Garanti har jag slutat bry mig om. Den är valfri och sällan lätt att nyttja.T TobyWoby skrev:Hej!
tältet jag köpte fanns att köpa med ett rejälare kapell som enligt dem ska vara brandsäkrat till viss del. Detta tält kostade någon tusenlapp extra, inte mycket så jag gav förslaget till dem att de skickar mig detta kapellet och jag betalar mellanskillnaden.
Inte den optimalaste lösningen men fortfarande en helt duglig lösning för de hade nog aldrig gett sig på något annat vis. De verkar ha det lättare att ge produkter snarare än att ge pengar.
Så nu har jag kvar tältet med den dåliga duken så när jag flyttar plats nästa gång så monterar jag dit den starkare duken istället.
Jag fick dock avsäga mig garantin på den nya duken men aja, det får väl bli så.
Kommer nog aldrig köpa av dem igen för så urusel service de hade var skamligt. (När det väl gäller garanti/reklamations ärenden). Man känner sig väldigt utlämnad när ett större företag delvis ignorerar en..inte mycket man kan göra.
Reklamationsrätten däremot är lagstiftad i Sverige och mycket lättare att kräva. Särskilt om man upptäcker något första tiden efter köpet.
Klicka här för att svara
