8 522 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Hantverkare tvingade mig att betala; brott
Civilrättsligt mål lär tyvärr knappast löna sig...
Däremot är det ju smart att påminna dem att konsumentens makt inte är helt obetydlig. Att du kommer ta det till ARN, att du kommer göra allt för att på olika vis varna andra och underminera deras verksamhet om de inte sansar sig och är mer tillmötesgående
Däremot är det ju smart att påminna dem att konsumentens makt inte är helt obetydlig. Att du kommer ta det till ARN, att du kommer göra allt för att på olika vis varna andra och underminera deras verksamhet om de inte sansar sig och är mer tillmötesgående
Jag tror inte det är civilrättsligt mål, men sen kanske det är svårt att få de dömda, men vad skulle ni själva göra om hantverkare medvetet skickar påhittade fakturor?B bobbisen77 skrev:Civilrättsligt mål lär tyvärr knappast löna sig...
Man kan ju påminna om att även om man snabbt hamnar i att man brottsligt förtalar någon enskild om man sprider tråkig information om dem så kan man inte förtala företag. D v s det är lagligt att informera om får sprida rejält med tuff information som skadar ett företag.B bobbisen77 skrev:
Lagligt: "Bosses badrumsrenovering AB är ett riktigt ohederligt skurkföretag."
Olagligt: "Bosse Svensson som renoverar badrum är en ohederlig skurk."
Fast med just det företagsnamnet kan man tänka sig att företaget har en så stark personkoppling att det kan komma att närma sig ett förtal av personen, om man går för hårt åt företaget. 😀Claes Sörmland skrev:
Så här skriver allas vår huvudkälla Lawline:
"Det finns dock ett exempel i rättspraxis på förtal mot ett företag med följden att den som gjorde förtalet dömdes till brottet förtal (NJA 1950 s. 250). Omständigheterna var dock väldigt speciella, eftersom företagets namn förknippades starkt med företagets Vd då företagsnamnet innehåll Vd:s namn."
Jag har dock inte läst deras källa.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Den här texten får jag inte ihop riktigt. Vad är det som firman vill ha betalt för?N Niclas Andersson9 skrev:
Jag uppfattar att du har ett fast pris i avtalet? Finns det några ändringar, tillkommande saker som byggaren kan hävda är extra utöver vad som avtalats?
Står det utryckligen i avtalet att du har fått ett fast pris, eller är det på löpande räkning med en kostnadsuppskattning?
Klicka här för att svara