Hej!

Nu behöver jag verkligen lite juridisk hjälp.

En trekammaranläggning med markbädd anlades när vi byggde huset för ca 2 år sedan. Nu har det framkommit att det aldrig gjordes något utlopp för det renade vattnet. Entreprenören tror att det går att lösa genom ett mindre ingrepp, vilket kommer att göras inom kort.

Nu är frågan:

Vad gäller? Anläggningen gjordes inte korrekt från början, och nu görs en mindre ingrepp, som åtminstone jag personligen har svårt att tro kommer att fungera. Vart står vi sen? Vem ansvarar för om trekammaranläggningen även i fortsättningen inte fungerar som den ska? Kan entreprenören hävda att garantitiden har gått ut osv?

Ska man skriva något papper? Ska jag kräva något slags kvitto på det nya jobbet?

Som sagt, jag behöver verkligen lite råd, för den här trekammarhistorien håller på att gå mig på nerverna.

Har felet upptäckst under garantitiden?
Annars är det väl risk att du måste blanda in byggfelsförsäkringen med sin självrisk.

Du borde kunna få rådgivning från Kommunens miljö och hälsovårds avdelning.

Om vi nu antar att det är ett garantiärende, då är det väldigt viktigt att du anlitar en besiktningsman som kan skriva ett protokoll över de brister som finns, och att du ev. låter besiktningamannen antingen uttala sig om den planerade åtgärden, eller helt enkelt låter honom besiktiga igen efter åtgärd för att avgöra om felet är korrigerat eller ej.

Du måste ha en opartisk besiktningaman som levererar bevis på att felet finns och om det inte är avhjälpt. Det är tänkbart att utlåtande från kommunen duger som underlag, men det bör du kontrollera med en jurist.

Hjälper inte det så bör du nog konsultera en advokat eller åtminstonde en riktig juristrådgivning typ villaägarförbundets jurister.

Ok, tack för svaret!

Jag hade inte ens tänkt på det här med besiktningsman. Det här med garantitid har jag inte heller riktigt förstått. Anläggandet av trekammaranläggningen gjordes i samband med ett större markarbete där hela tomten grävdes om.

Hur lång är garantitiden? Jag hörde något om två år, men att det kunde vara upp till fem år på konstruktionsfel.

Hittade följande text på konsumentverkets hemsida:

Tycker du att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela hantverkaren när du har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader räknas det alltid som "rimligt". Däremot kan du inte reklamera fel som du upptäcker senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som du upptäcker inom tio år efter att uppdraget slutfördes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.