Hej!

Vår utvalda besiktningsman för tvåårsbesiktningen ska sammanköra ett antal hus som har något olika slutbesiktningsdatum vilket gör att vissa hus får besiktningen efter två år.

Om besiktningsmannen och husleverantören är överens att detta är OK att det drar över tiden lite, behöver jag har nåt skriftligt på detta från husleverantören för att slippa ev.diskussioner ifall det dyker upp större problem vid besiktningen?

Mvh

Detta är ett ganska vanligt förfarande vid gruppbyggnationer, för att underlätta och minska besiktningskostnaden (som ju beställaren skall betala).
Entreprenör och beställare skall vara överens om detta. Enklaste sättet att sätta detta på pränt är att beställaren bekräftar överenskommelsen att tvåårsbesiktningen utförs vid en specificerad senare tidpunkt och att den tvååriga ansvarstiden förlängs i motsvarande mån.

Hej!

Vi har bekräftat att vi godtar den senare tidpunkten för besiktning till besiktningsmannen som säger sig fått ett godkännande från husleverantören.

Behöver vi detta på skrift för att husleverentören inte ska komma med något som detta, det gäller inte juridiskt eller liknande, eller räcker husleverantörens och BM:s överenskommelse?

Hur fungerar det med elsaker, som våran panel till elgolvvärmen går inte stänga av, måste jag säga till nu innan eller kan jag ta det vid besiktningen trots det är mer än två år?

Mvh

Bambi skrev:
Behöver vi detta på skrift
Ja.

Vad ska man begära eller hur är ett sånt krav lämpligast formulerat till husleverantören, eller hur ska husleverantören skriva så jag har kvar mitt tvårsskydd?

Bara så man vet vad man ska säga när man ringer dem och att papperet man får håller juridisk ifall fel skulle hittas.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.