16 757 läst ·
7 svar
17k läst
7 svar
Hyra ut lägenhet i hus
Hej, ett av husen vi nu funderar på att köpa är ett väldigt stort hus med en tvårumslägenhet i som man kan hyra ut, hur fungerar detta? Kan man ta med en ev. hyresintäckt i bokalkylen?
Har sökt och sökt på info men det enda jag hittar är en massa info om att hyra/hyra ut i andra hand.
Någon kanske kan länka?
Mvh Rickard
Har sökt och sökt på info men det enda jag hittar är en massa info om att hyra/hyra ut i andra hand.
Någon kanske kan länka?
Mvh Rickard
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Det kan vara lämpligt att hyra ut i andra hand för att slippa hyresgästens besittningsrätt. Då får man skaffa sig en ordinarie hyresgäst t.ex. ett syskon, familjemedlem eller någon man litar på till 100%.
Det övriga vad gäller ekonomi är jag dålig på.
Det övriga vad gäller ekonomi är jag dålig på.
Här är skatteverkets hjälpblankett för uthyrning av privatbostad:
http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800021297/219901.pdf
Jag får det till att du får dra av 4000:- plus 20% av hyresintänkten, och resten ska beskattas som kapitalinkomst.
T.ex. 50 000:- i årshyra.
Dra av 4 000:- och 10 000:- (20% av 50 000
, kvar blir 36 000:-
30% kapitalskatt blir 10 800:-, dvs du får behålla 39 200:-
/Hasse
http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800021297/219901.pdf
Jag får det till att du får dra av 4000:- plus 20% av hyresintänkten, och resten ska beskattas som kapitalinkomst.
T.ex. 50 000:- i årshyra.
Dra av 4 000:- och 10 000:- (20% av 50 000
30% kapitalskatt blir 10 800:-, dvs du får behålla 39 200:-
/Hasse
Ja, eftersom man kanske inte vill ha kvar sin hyresgäst i all evighet då det är en villa med mindre lägenhet i, får man skriva hyresavtal som bara gäller 1 år eller liknande?jonand skrev:
Besittningsrätten är försvagad vid uthyrning i tvåfamiljshus.
Om ägaren av fastigheten vill bosätta sig i den uthyrda lägenheten så beslutar hyresnämnden att så skall bli och hyresgästen får flytta.
Om man vill kan man avtala bort besittningrätten genom att skriva det i kontraktet. Hyresnämnden behöver ej godkänna denna ändring om det gäller tvåfamiljsvilla. Kika på hyrenämndens hemsida.
Mvh
Om ägaren av fastigheten vill bosätta sig i den uthyrda lägenheten så beslutar hyresnämnden att så skall bli och hyresgästen får flytta.
Om man vill kan man avtala bort besittningrätten genom att skriva det i kontraktet. Hyresnämnden behöver ej godkänna denna ändring om det gäller tvåfamiljsvilla. Kika på hyrenämndens hemsida.
Mvh
Kolla vad som gäller med din villaförsäkring bara, i mitt fall höjdes premien när de fick veta att jag hyr ut en del av fastigheten. Vidare är det värt att undersöka om hyran skall inkludera el o värme. Jag antar att det är så (så gör åtminstone vi) att om hyran är inkl allt så måste hela hyran tas upp till beskattning enligt b_Hasses redogörelse. Men om du istället låter hyresgästen betala el o värme själv så slipper ju du skatt på det.
Instämmer med föregående talare gällande besittningsskyddet, det är tämligen svagt vid tvåfamiljshus.
Instämmer med föregående talare gällande besittningsskyddet, det är tämligen svagt vid tvåfamiljshus.
Jag har två lägenheter på min övervåning. Besittningsträtten är inget att oroa sej för.
Det är inte alla banker som låter dej räkna med hyresinkomster i boende kalkylen. Varför det är så kan man fråga sej då denna inkomst åtminstone hos oss där folk skriker efter små lägenter är mycket säkrare än alla andra inkomster man kan ha.
Vi trivs otroligt bra med att vara hyresvärdar. Många bekanta har uttryckt att dom aldrig skulle köpa en villa med lägenhet i men för oss har det fungerat hur bra som hellst. Skulle aldrig köpt huset om det möjliheten inte funnits.
Till saken hör att dom på övervåningen betalar så att jag bara jobbar havltid och kan spendera mer tid med min familj (pappa halvtid mamma mammaledig).
Det är inte alla banker som låter dej räkna med hyresinkomster i boende kalkylen. Varför det är så kan man fråga sej då denna inkomst åtminstone hos oss där folk skriker efter små lägenter är mycket säkrare än alla andra inkomster man kan ha.
Vi trivs otroligt bra med att vara hyresvärdar. Många bekanta har uttryckt att dom aldrig skulle köpa en villa med lägenhet i men för oss har det fungerat hur bra som hellst. Skulle aldrig köpt huset om det möjliheten inte funnits.
Till saken hör att dom på övervåningen betalar så att jag bara jobbar havltid och kan spendera mer tid med min familj (pappa halvtid mamma mammaledig).
Klicka här för att svara