Hej

Jag och min sambo anlitade en firma för att renovera vårat badrum. Firman startade arbetet och hade väl kommit 75% på vägen när vi i onsdags hittade nycklarna och en faktura på hela beloppet i brevlådan, dessutom felaktigt belopp. Vi försökte få kontakt med firman och idag fick vi ett mail att dom var satta i konkurs. Vi hade redan innan betalat en faktura rörande el och vvs arbetena. Elen är bara påbörjad.

Vi anser självklart att vi bara ska betala en bråkdel av fakturan dels för att vi måste ta in andra hanverkare för att slutföra det, dels för att fakturan är på tok för hög mot övernskommet anbud. Sen ryker väl ROT avdraget också.

Ska ringa tingsrätten imorgon för att höra.

Hur ska man gå till väga? Vi vill ju inte betala fakturan som den nu ser ut. Kändes som en jävla fuling av firman som slängde in fakturan bara för att få med den i konkursen.

Taksam för råd

Christian

Bestrid fakturan.

Ha i åtanke att förvaltare verkligen inte är processbenägna, även om de kan hota med att dra det till tingsrätten. Oftas kostar det mer än det smakar att driva in pengarna.

I bästa fall kommer ni överens med förvaltaren om en summa som ni tycker är rimlig.

Tack för snabbt svar

Bestred redan fakturan via mail så fort jag fick den, dels för att jag inte ville betala för jobb som inte var gjort, dels för att vissa saker hade vi strukit från abudet och skulle inte göras.

Får försöka få tag i konkursförvaltaren imorgon och bestrida fakturan där åxo

man blir lite små sur över deras sätt iaf

christian22 skrev:
Tack för snabbt svar

Bestred redan fakturan via mail så fort jag fick den, dels för att jag inte ville betala för jobb som inte var gjort, dels för att vissa saker hade vi strukit från abudet och skulle inte göras.

Får försöka få tag i konkursförvaltaren imorgon och bestrida fakturan där åxo

man blir lite små sur över deras sätt iaf
Låter bra förutom att det inte är bra att ta det via mail. Hantverkare är av naturliga skäl ofta inte speciellt it-orienterade. Sen kanske datorn är tagen och alla sitter hemma på a-kassa. Säkrast att skicka gammalt hederligt brev istället.

Tack för tipset il_duce.
Drog iväg ett brev med bestridande till firman åxo. Ska försöka få tag i konkursförvaltaren senare idag om nån sån har utsetts ännu

Mikael_L
Jag hade en bil för lackering en gång i tiden.
Den blev färdiglackad, men det var lite kulörskillnad på plaststötfångardelarna, så vi var överens om att han skulle försöka fixa och lacka om. Det var helt vitt och överenskommet ett hyggligt bra pris för firman, så han visste nog med sig att ett nästintill perfekt jobb var förväntat.

Men hur det nu var så var tydligen firman redan på fallrepet, utan att jag visste det, men den kursade iaf innan lackfelet blev åtgärdat.
Jag hade inte betalat nåt, eller jo, jag hade lagt en mindre summa, typ motsvarande kostnaden för färgen.
När konkursförvaltaren anmodade mig att betala så sa jag bara "Jovisst, så fort som det fellackerade är åtgärdat", sen hörde jag aldrig nåt mer.

Jag tyckte jag fick en riktigt bra lack för de pengarna ... :)

Men man måste iaf direkt bestrida ... Men det verkar du ju vara med på. :)

Ja vad ska man säga, ringde tingsrätten och enligt dom var firman inte satt i konkurs, och dom hade inga skulder som låg på inkasso.

Ingen svarar på firman verken på telefon eller mail. Får väl avakta

Varför skulle hantverkarna skicka iväg en faktura om deras firma håller på att kursa eller kursat? Då brukar det väl snarare vara vanligt att hålla så mycket som möjligt utanför för att kunna starta en ny firma eller bygga klart åt er svart och stoppa pengarna i privata fickan. Låter mycket konstigt förfarande om man säger så.

Dte beror kanske på om kontonumret på fakturan hör till bolaget, eller går till hans privata konto.

När du bestrider fakturan och skickar bestridan per post så skall du skicka ett rekommenderat brev, det kostar dig ca 140 kr men du kommer kunna spåra brevet. och kan bevisa att det är skickat.

Betala inte en krona, för du kommer aldrig få igen pengarna om du betalt för mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.