4 000 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Omdragning av privat väg
Vi köpte vårt hus för något år sedan, vägen den sista biten är privatägd och vi har ett servitut för att få använda den. Den finns en vägförening som tar hand om underhållet och dit betalar alla boende en mindre summa varje år.
På ett ställe går vägen genom en gård och ägarna av det huset vill nu dra om vägen, de bor inte själva där men vill dra om vägen för att lättare kunna sälja eller hyra ut huset. En annan granne som saknar servitut är också angelägen om att vägen ska dras om för att samtidigt kunna få servitut på den.
Grannen tycker att de och vi ska betala den största delen av den nya vägen eftersom vi använder den mest. Jag tycker däremot att borde vara ägarna av huset som ska stå för den största delen av kostnaden eftersom det är de som byggt huset nära vägen från början, och de som tjänar på en omdragning av vägen vid en husförsäljning. Måste vi betala för en ny väg, som vi visserligen inte är emot, men som vi inte behöver? Vi vill inte bli ovänner med grannarna, men ska vi verkligen betala något som andra tjänar på?
På ett ställe går vägen genom en gård och ägarna av det huset vill nu dra om vägen, de bor inte själva där men vill dra om vägen för att lättare kunna sälja eller hyra ut huset. En annan granne som saknar servitut är också angelägen om att vägen ska dras om för att samtidigt kunna få servitut på den.
Grannen tycker att de och vi ska betala den största delen av den nya vägen eftersom vi använder den mest. Jag tycker däremot att borde vara ägarna av huset som ska stå för den största delen av kostnaden eftersom det är de som byggt huset nära vägen från början, och de som tjänar på en omdragning av vägen vid en husförsäljning. Måste vi betala för en ny väg, som vi visserligen inte är emot, men som vi inte behöver? Vi vill inte bli ovänner med grannarna, men ska vi verkligen betala något som andra tjänar på?
Det är en förhandlingsfråga, det finns inget som bestämmer vem som skall betala. Det är ju fyra parter som skall komma överens. Det är nog dessutom så att den enda som kan bestämma enskilt är markägaren, ifall han tar kostnaden själv.
- Han som äger vägen,
- Vägsamfälligheten
- Han som vill flytta vägen.
- Eventuellt ägaren som äger marken på nya sträckningen om det inte samma som nuvarande vägägaren. Det är ju sällan som det går åt mindre mark genom att ha vägen på annan sträckning = kostnad att upplåta marken på nya sträckningen till markägaren.
Egentligen måste alla parter komma överens. Drivande och därigenom den som troligen får betala det mesta är ju den som vill flytta vägen. Är det en vägsamfällighet som har hand om underhållet så är det en fråga för ett extrainkallat möte med alla medlemmar. Och huruvida man då kan besluta om att ta kostnader för flytten på föreningen beror ju på hur vägsamfällighetens stadgar ser ut.
Det kan ju vara så att vägen blir längre och därigenom dyrare underhåll, samtidigt som vägen kanske blir bättre med en annan stäckning. Vägsamfälligheter har sällan mycket pengar i kassan, och medlemmar brukar inte se positivt på att bli tvingade att bidra med en extra kontantbetalning.
Hade ett liknande fall i närheten där jag bor, den som ville flytta vägen var också med i samfälligheten. Resultatet blev att den som ville flytta vägen fick stå för det mesta, men föreningen bidrog med en mindre del. Markägaren tyckte att nya sträckningen blev bättre och gav sitt godkännande. Men vet inte om han tog något för det.
- Han som äger vägen,
- Vägsamfälligheten
- Han som vill flytta vägen.
- Eventuellt ägaren som äger marken på nya sträckningen om det inte samma som nuvarande vägägaren. Det är ju sällan som det går åt mindre mark genom att ha vägen på annan sträckning = kostnad att upplåta marken på nya sträckningen till markägaren.
Egentligen måste alla parter komma överens. Drivande och därigenom den som troligen får betala det mesta är ju den som vill flytta vägen. Är det en vägsamfällighet som har hand om underhållet så är det en fråga för ett extrainkallat möte med alla medlemmar. Och huruvida man då kan besluta om att ta kostnader för flytten på föreningen beror ju på hur vägsamfällighetens stadgar ser ut.
Det kan ju vara så att vägen blir längre och därigenom dyrare underhåll, samtidigt som vägen kanske blir bättre med en annan stäckning. Vägsamfälligheter har sällan mycket pengar i kassan, och medlemmar brukar inte se positivt på att bli tvingade att bidra med en extra kontantbetalning.
Hade ett liknande fall i närheten där jag bor, den som ville flytta vägen var också med i samfälligheten. Resultatet blev att den som ville flytta vägen fick stå för det mesta, men föreningen bidrog med en mindre del. Markägaren tyckte att nya sträckningen blev bättre och gav sitt godkännande. Men vet inte om han tog något för det.
Redigerat:
Prata med lantmäteriet. Det är lantmätaren (som efter att ha läst alla befintliga akter/hört allas argument etc) bestämmer vem som ska betala vad (om ni väljer att göra en förrättning). Ofta specificerar ett servitut att vägen ska gå på ett visst ställe och då vill ni definitivt ha en ny förrättning - annars kan markägaren vid senare tilllfälle tvinga er att ta bort er nya väg om den inte ligger "där den ska".
Tänk dock på att lantmäteriet tar betalt per timma så om ni har möjlighet att i alla fall vara överens om vad ni (alla parter) vill (även om ni inte är överens om pengarna) så kan ni nog spara en del på lantmäteriavgiften. För övrigt så anser jag att det är den fastigheten som vill ha vägen flyttad som ska stå för lantmäterikostnaden. Och kostnaden för att flytta vägen. Om vägen däremot blir i bättre skick efter att den har gjorts om (bättre beläggning eller likn) så kanske ni kan vara med och betala lite för det.
rolsie, du har rätt i det du säger men jag tycker ändå att du ger en felaktig bild av situationen.
Att det inte finns något som reglerar vem som ska betala betyder i praktiken att den som vill genomföra omdragningen får stå för kostnaderna.
Det är i detta fall inte vägföreningen som äger vägen och därmed borde inte vägföreningen ha särskilt mycket med ärendet att göra. Eller?
Lite OT så har jag har för mig att en markägare egenhändigt kan genomdriva en omdragning av väg som det ligger servitut på så länge det inte medför några försämringar för de som utnyttjar servitutet. Där kommer man dock lätt in på problem med vad som kan betraktas som försämring...
Att det inte finns något som reglerar vem som ska betala betyder i praktiken att den som vill genomföra omdragningen får stå för kostnaderna.
Det är i detta fall inte vägföreningen som äger vägen och därmed borde inte vägföreningen ha särskilt mycket med ärendet att göra. Eller?
Lite OT så har jag har för mig att en markägare egenhändigt kan genomdriva en omdragning av väg som det ligger servitut på så länge det inte medför några försämringar för de som utnyttjar servitutet. Där kommer man dock lätt in på problem med vad som kan betraktas som försämring...
Tack för alla bra svar, det är inte lätt att veta hur man ska göra i sådana här ärenden då vi inte gärna vill försämra grannrelationerna.
Vi har haft ett vägmöte där grannen sade att han var villig att stå för en stor del av kostnaden, och tyckte att vi borde göra likadant. Markägaren (han äger både marken där vägen går nu, där den är tänkt att gå senare och huset som är för nära vägen) sade att även han kan tänkas betala en stor del, det tyckte dock inte vår granne som sade att eftersom han ger upp mark ska han inte behöva betala något alls. Detta tycker jag är det konstigaste eftersom det är på grund av hans hus vägen ska flyttas, han får inte heller mindre tomt eftersom marken där vägen går nu görs om till tomtmark.
Vi gick till mötet för att ge vårt godkännande till omdragningen, vi trodde inte att de skulle anta (och nästan kräva) att vi ska betala för det också. De vill inte ha Lantmäteriet till förrättning innan alla berörda har godkänt planera eftersom det kan bli väldigt dyrt med en tvingande förrättning. Vägföreningen har inte mycket pengar, bara till underhåll, så att den ska betala är uteslutet.
Då det inte verkar finnas något som säger att vi måste vara med och betala får vi meddela det på nästa möte som ska hållas, så får vi se vad de säger. En mindre summa kan jag tänka mig att ställa upp med eftersom det ändå blir en liten förbättring då vi inte behöver köra igenom någon gård, men hälften av kostnaderna som grannen föreslog känns för mycket.
Vi har haft ett vägmöte där grannen sade att han var villig att stå för en stor del av kostnaden, och tyckte att vi borde göra likadant. Markägaren (han äger både marken där vägen går nu, där den är tänkt att gå senare och huset som är för nära vägen) sade att även han kan tänkas betala en stor del, det tyckte dock inte vår granne som sade att eftersom han ger upp mark ska han inte behöva betala något alls. Detta tycker jag är det konstigaste eftersom det är på grund av hans hus vägen ska flyttas, han får inte heller mindre tomt eftersom marken där vägen går nu görs om till tomtmark.
Vi gick till mötet för att ge vårt godkännande till omdragningen, vi trodde inte att de skulle anta (och nästan kräva) att vi ska betala för det också. De vill inte ha Lantmäteriet till förrättning innan alla berörda har godkänt planera eftersom det kan bli väldigt dyrt med en tvingande förrättning. Vägföreningen har inte mycket pengar, bara till underhåll, så att den ska betala är uteslutet.
Då det inte verkar finnas något som säger att vi måste vara med och betala får vi meddela det på nästa möte som ska hållas, så får vi se vad de säger. En mindre summa kan jag tänka mig att ställa upp med eftersom det ändå blir en liten förbättring då vi inte behöver köra igenom någon gård, men hälften av kostnaderna som grannen föreslog känns för mycket.
Klicka här för att svara