Juridik
Richard Furberg: Taxeringsvärdet ligger ju i grund för marknadsvärdet. Fastigheten ligger bullerstört pga motorvägen, så det är relativt lågt till andra fastigheter i området. Eftersom man inte får nybyggnadslov på tomter så nära vägen och det inte finns några fastigheter till salu som matchar värdet på vår fastighet och tomt så blir vi nog tvingade att flytta på oss till ett billigare område
Richard Furberg: Jag har varit med och byggt ett par friggor (15m2) som vi sedan leverat med kranbil. Det finns absolut ingen anledning att riva den. Beroende på hur plintarna står och konstruktionen, kan ni säkert använda de flesta av de gamla plintarna. Mvh Richard
Hene: Jag vet inte heller om jag kan tillföra diskussionen mer än att kommunen också på eget bevåg utan att någon byggares önskemål finns kan ändra detaljplanen. Processen ser likadan ut som när ny detaljplan antas, men om kommunen själv vill ändra så kommer den förmodligen att ändras om det inte blir en stor proteststorm. Tre tomter om ca 1500 m2, som ligger 50 meter från vårt
andersmc: Just lekplatser är en smet som jag absolut inte skulle vilja ha fingrarna i. Det finns massor av EU-regler för hur den ska utformas och skötas, det finns massor av möjligheter för barn att göra sig illa, det finns massor av mödrar som förvandlas till tigrinnor när något rör deras avkomma, och då främst av allt vill ha en syndabock att sätta tänderna i. Så samfällighetens första
nattugglan11: Det va ett lite dumt exempel från min sida. Skall göra en ny tråd senare.
Agvar: Hej. Tänkte se om någon här har erfarenhet eller kunskap vad som gäller när man bestrider en faktura från en hantverkare. Så här ser scenariot ut. I januari anlitade jag och min sambo en byggfirma för att totalrenovera vår nyinköpta lägenhet, detta till en fast kostnad. Renoveringen utfördes i stort sett helt innan vi flyttade in, det var ett badrum och lite småsaker kvar och dessa
Mikael_L: Förresten, skadestånd stod det ju. Hmmm, skadestånd är väl en stämning som leder till ett civilrättsligt mål, eller är jag ute och cyklar nu? Då är jag osäker på vad som gäller och kan hända ... Någon bättre juridiskt bevandrad här? någon ...?
Wagner: Är du orolig att folk kommer att parkera dumt, blockera er infart eller springa runt på er tomt så kan du väl prata med grannen och säga till att de får sätta upp markeringar eller på annat sätt visa var besökarna kan ställa bilarna och sig själva. Ni ska ju inte bli störda i onödan för att de drar dit en massa folk. Men sköter de allt ordentligt och inte låter folk springa runt
snysop: [citat] Kan man via bodelning göra att han tar med sig sin skatt?
Tiger79: Jag håller helt med nyfniken här. Själv skulle jag bry mig, typ NOLL, om utsidan av mitt staket i en sådan här situation. Jag misstänker att taggtråden ändå kommer vara det mest fula hur det än blir. :cool: Ja, jag kanske skulle slå upp tryckimpregnerat virke mot deras sida, så det blir s.a.s underhållsfritt.
Troberg: [citat] I mitt fal så var det inget problem, eftersom det bara var själva kontraktsskrivandet, inga pengar bytte egentligen hand. En fullmakt är egentligen ganska enkelt. Beskriv på redig svenska vad du låter fullmaktstagaren göra, se till att ni båda undertecknar och ha två personer som bevittnar. Glöm inte datum. Det är allt.
gråsten: Annonseringen är en kungörelse som avser att underrätta den tidigare ägarens långivare om att fastigheten nu har flera delägare. Vill man ge bort utan kungörelse kan man möjligen fixa något via s.k. dolt äganderättsanspråk, men det är inte säkert att det kommer att gälla mot tidigare långivare. Dessutom sådant anspråk bara uppstått om den dolda parten bidragit ekonomiskt då
billy_baver: Javisst, kan man göra så! Men man slipper givetvis inte undan avgift.
frohike: Man måste hålla isär lite saker, Syfte och gestaltning Ja det stämmer, tar kommunen fram en ny Detaljplan så framgår det vem som är huvudman för allmänna ytor. Är kommunen huvudman är kommunen skyldig att färdigställa gator och vägar i den takt som detaljplanen utvecklas i. Detta för att säkerställa att detaljplanen kan genomföras inom utförandetiden. Däremot när det kommer
hempularen: http://www.kronofogden.se/infotext/preskription.4.14db52b102ed4e5fe380005164.html
-MH-: Har du kollat att det inte finns något dikesföretag registrerat? Vems är vägen, finns det en vägförening som kan bekosta det hela?
BigGitt: [citat] Bingo. Jag hade rätt! Ursprunget i skadan = en katt! Ingen försäkring täcker det :) p.s. jag är inte skadeglad :( hehe
El Barto: Jag skiter egentligen i viten, nåt sånt varken orkar eller vill jag bråka om. Men samtidigt tycker jag rätt ska vara rätt och det har blivit en massa extra elkostnader och fördyrning av lån. Sen begriper inte jag heller hur man vågar anlita hantverkare. Problemet var ju inte att vi saknade kontrakt, problemet var att han kom med grävskopan och betongen innan kontraktet och efter det har
volvo: [citat] Under förutsättning att de finns kvar som bolag.
lgf02001: Vi fick tvångsanslutning av kommunalt vatten o avlopp till vårat område ( gammalt sommarstugeområde som nu är ett relativt stort villaområde). Jag tror att det fungerade så här (är ett tag sedan). Kommunen satte ett slutdatum när alla fastigheter skulle vara anslutna. Om man inte kunde betala anslutningsavgiften så kunde man avvakta med betalning tills fastighetens såldes (gällde ju
-MH-: Ta inte för mycket, för då kommer solen till och det växer upp nytt sly emellan.
Daniel_bl: Tack Billy och Anna för 2 bra svar (ni andra också). Jag återkommer om hur detta kan komma att lösa sig, som jag hoppas bra för alla parter.
mr_bygg: Det är bara att bestrida i så fall. Ni har rätt att kalla till 2-årsbesiktning inom 2 år och i så fall är det ni som bekostar besiktningen. Det finns inget krav för entreprenören att kalla till en tvåårsbesiktning, men skulle entreprenören av någon anledning vilja göra det så får han eller hon naturligtvis bekosta det själv. För er del är det väl inte så mycket att diskutera
L. Mäkinen: Min gåva omnämndes i tidningen idag och lagfarten kom häromdagen. Nu kan hustrun bära mina bördor.
pbengtsson: Jag "sålde" halva huset till min sambo. Banken tog hand om allt det praktiska. Rent praktiskt så tillhör pantbreven fastigheten, så dessa påverkas inte alls. Sedan blir det en del mindre kostnader då en ny ägare registreras på fastigheten. Det blir också en försäljning som rapporteras till skattemyndigheten, så har du ex köp huset för 100, säljer 50% för 100 så har du en reavinst
Odjuret: [citat] Jodå ha läst det mesta! Men saken är ändå den att du inte har gjort en fullgod besiktning enligt jordabalken. Om du tagit en in VVS expert så hade detta kanske upptäckts. Kontraktsbrottet är en annan sak lättare att vinna, men som hempularen skrev, det är inte trots allt säkert att du får det du har rätt till.
reka: Tack för svar =) Ska kontakta hyresnämden snarast. Nyfniken, det är den frontpanel som monterades under tvättstället vid ett stambyte som jag vill få bytt. Panelen var spräckt redan då den monterades och man undrar ju varför killen ens satte dit den när den var trasig =/
El Barto: Tilläggas ska nog göra att själva "byggmästaren" slutade vara här i början av mars och det har bara varit hans anställda här sedan dess och vi har således inte kunnat för en dialog alls med honom sedan dess. Bygget är dessutom, som nämnt, kraftigt försenat.
fredand44: Hej! Jag pratade med kommunen nyss och passade på att fråga och denna lag gäller för kommunalt VA dvs allmänt VA är kommunalt VA. Synd att man far med olika benämningar. Mvh Fredrik