kinglolle skrev:
Ok vad baserar du detta på för ser man i praxis så anser jag att svensk rätt har varit väldigt restriktiv med att godta utfästelser som getts i standardformulär eller vid garantibesiktningar som gjorts inför fastighetsaffär.

Visst är det en utfästelse men mig veterligen finns inget fall i sverige där en såhär svag utfästelse skulle ha resulterat i att man ansett att undersökningsplikten i JB kap 4 §19 har åsidosatts för köparen.

Varken jag eller de jurister jag känner till i mina trakter eller i skåne skulle rekommendera en köpare att med dessa grunder gå till någon mer långtgående tvist och hävda sin rätt. Såvida den juristen inte verkligen letar möjligheter till jobb för tillfället

Men motivera gärna, du kanske själv har erfarenhet eller också jobbar eller är utbildad i fastighetsjuridik och är av annan åsikt. Det hade inte varit första gången även jurister är oense

MVH Lorant
Detta börjar ju bli lite intressant nu då flera mäklarfirmor (tex Swedbanks) i vissa fall vid kontraktsskrivande låter både säljare och köpare skriva under respektive blad i objektsbeskrivningen, standardforumlär, och andra dokument som kan ses som utfästelser från säljaren. Som lekman kan man lätt tolka då att det är någon slags utfästelse inom kontraktet. Om svensk rätt nu är så att alla utfästelser som säljaren gör inte har någon som helst betydelse vid ev felaktigheter borde merparten av de husspekulanter som finns gå under helt felaktiga förväntningar.

// M

myrstack skrev:
Detta börjar ju bli lite intressant nu då flera mäklarfirmor (tex Swedbanks) i vissa fall vid kontraktsskrivande låter både säljare och köpare skriva under respektive blad i objektsbeskrivningen, standardforumlär, och andra dokument som kan ses som utfästelser från säljaren. Som lekman kan man lätt tolka då att det är någon slags utfästelse inom kontraktet. Om svensk rätt nu är så att alla utfästelser som säljaren gör inte har någon som helst betydelse vid ev felaktigheter borde merparten av de husspekulanter som finns gå under helt felaktiga förväntningar.

// M
Tyvärr är detta inte alltför ovanligt att köpare har helt felaktiga förväntningar och i många falla alltför dåliga kunskaper om hur långtgående svensk undersökningsplikt är. Samtidigt är det också så att denna affär är oftast det största ekonomiska åtagandet och den med flest risker en privatperson gör ändå väljer man att inte läsa på bättre eller ta in expertis. Skall man jämföra med affärsvärlden så anlitar företag oftast kompetent juridisk expertis vid stora upphandlingar, övertagande av annat företag etc och i dessa fall är köpet proportionerligt större än ett husköp är för oss konsumenter.

Det är tyvärr därför också så att konsumenter får i slutändan stå för den risk då de inte förstått den fullständiga juridiken kring affären de gjort.

MVH Lorant

Jan-Å skrev:
När man läser frågor/redogörelser i tex Villaägarnas tidning och liknande som gäller köpare som vill hävda dolda fel etc. är resultatet nedslående för köparna i stort sett alltid. Utifrån de jurister som svarar i såna spalter är undersökningsplikten närmast absurd och X i en ruta på standardpapper förefaller inte ha nåt värde alls, inte muntliga utfästelser heller.
Jag tror dessvärre "kinglolle-Lorant" har rätt i det han skriver.

Radon är ett ofta förekommande problem i svenska hus både från marken och från byggmaterial så man får nog som köpare räkna med att det finns radon eller undersöka det innan köp.
Tyvärr föreligger det så som jag sagt tidigare, det är iaf min juridiska uppfattning. Alltså deklarationsblanketterna på husköp vill man som privatperson likställa med varudeklaration på en bil problemet är att man står med helt andra lagstöd och dessa är därför inte på något sätt likvärdiga. Tom köplagen är mer extensiv än vad jordabalken är kring köp. Ett problem man har i svensk rätt är de generellt hållna klausulerna i JB kring fastighetsköp. Lagrådet har haft en mening med detta för att ge utrymme i praxis men då riskerar man också en större otydlighet, okunskap och en längre process innan fungerande rättsstöd erhålls vilket kan sägas ha skett just i detta området.

Detta är rent krasst anledningen att alla seriösa jurister inkl mig själv är ytterst tveksamma till fall där man åberopar dolt fel. Det finns absolut fall där detta kan komma ifråga men då skall det oftast vara ett solitt och väldigt självklart case på saker som inte går att undersöka.

Sedan blir det snårigt med hur utfästelser kan åsidosätta undersökningsplikten. Det krävs enligt praxis en juridiskt otvivelaktigt specifik utfästelse och även där blir det i slutändan en bedömningsfråga i rättegång om man anser det rimligt att köparen står ovetande eller underlåtit sin undersökning.

Så visst kan man lyssna på "nizze_putt" och välja att driva en sådan här process mot säljaren. Trådstartaren kommer säkert dessutom kunna hitta några jurister som kan tänka sig att arbeta med detta. Det seriösa svaret som ger bäst utfall för trådstartaren däremot är tyvärr det tråkiga jag förmedlar att man skall försöka diskutera med säljaren, göra upp via goodwill eller acceptera nederlaget och åtgärda själv. Risken ekonomiskt i kostnader även med rättsskyddet inräknat är i förhållande till möjligheterna till bifall i rätten alltför små och det är som alltid detta som skall vägas vid en fundering om att driva ett ärende

MVH Lorant

Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg.

Vad jag menade var att det nog kan ses som en utfästelse.
Att därifrån dra det till domstol är även jag tveksam till...

Har själv varit involverad i ett "solklart" fall. Vi fick driva processen i några år för att till slut hamna i en förlikning.
Så jag har en aning om vad det innebär med att stämma en säljare för dolda fel.

Men som sagt, jag lämnade bara mitt tyckande om det kan ses som en utfästelse och det tycker jag fortfarande.

Nyfniken skrev:
Jag är väldigt skeptisk till radonmätningar. Det skulle vara intressant att beställa två mätningar från olika företag och göra dem samtidigt, på samma platser.

Vad kostar en mätning, är det någon som vet?
Hittade följande info på Stockholms stads hemsida (som även har ett online-register med alla mätningar antal år tillbaka. Adress för adress. Mycket bra).
Det finns tydligen bara fyra godkända analyslabb i hela landet. Och så här står det på http://www.stockholm.se/ByggBo/Inomhusmiljo/radon/Sa-mater-du-radon/:

Du kan själv mäta radon i ditt hem genom att beställa radonmätare från ett godkänt mätlaboratorium. En bra regel är att ju längre tid du mäter, desto noggrannare blir mätresultatet. Mätningen ska pågå i minst två månader under perioden 1 oktober till 30 april.
Hur mätningen går till?

Placera radondosorna enligt anvisningar från laboratoriet. Mätningen ska göras i minst två rum i bostaden. Om du har flera våningsplan med bostadsrum ska minst en mätning ske i varje plan Under mätningen ska alla till- och frånluftsventiler i bostaden vara öppna och du ska leva normalt
När mättiden är slut skickar du dosorna tillsammans med ett ifyllt formulär tillbaka till laboratoriet.

Undantag för när du inte bör mäta

Du bör inte mäta radon när du renoverar eller bygger om, undantaget för mindre reparationer som tapetsering och liknande. Är du bortrest och ingen är hemma på minst tre veckor bör du också vänta.
För dig som bor i lägenhet

Din fastighetsägare ansvarar för att radonhalten inte ska vara för hög. Du kan vända dig till fastighetsägaren om du vill veta om och när en mätning har gjorts i ditt hus.
Du som ska köpa hus

Radon betraktas inte som ett så kallat dolt fel. Därför är det bra att ta reda på radonhalterna i det hus du har tänker köpa. Fråga mäklaren och säljaren. Har en mätning gjorts är de skyldiga att berätta om det finns problem med radon i huset.
Här köper du mätdosor

I Sverige finns det fyra godkända mätlaboratorier:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.