Jag står inför en slutbesiktning av ett snickeri+målerijobb i ett vardagsrum som är långt från fackmannamässigt utfört. Jag har haft flera riktiga proffs hemma som bedömt arbetet och de dömer ut det. Arbetet är inte färdigt då jag avbrutit det då uppdraget dels har dragit ut orimligt på tiden men även för att vi har bedömt att hantverkarna är inkompetenta inom finsnickeri och målning och resultatet aldrig kommer att bli bra med dessa hantverkare.
Nu anar jag att denna hantverkare kommer att slå ifrån sig. Det enda jag är intresserad av är att få ett färdigt vardagsrum men jag vill inte betala för ett jobb som inte är fackmannamässigt utfört eller på ren svenska Skitfult!
I vårt fall kommer vi förmodligen behöva riva en taklåda, en inspektionslucka och framförallt göra om spackling och målning grundligt.
Hur brukar man göra i sådana här fall?
Är vi skyldiga att låta samma hantverkare försöka fixa problemen? Skulle vara ödesdigert då de bevisligen inte kan göra ett bra arbete.
Har jag rätt att ta in en annan firma att rätta till problemen? Ska den gamla firman i så fall stå för den kostnaden?
Hur räknar man bort priset för det arbetet som är utfört?
I vårt fall har de nästan sabbat mer ju mer de jobbat? Hur räknar man på kompensation för den typen av backjobb?
etc etc