6 797 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Radon i huset- trots att säljaren sagt att det inte fanns.
Sida 1 av 2
Säljaren till vårt hus hade fyllt i en självbesiktningslapp där han har bockat i att Radon är mätt och att inget avvikande har framkommit.
Efter att vi köpt huset så hittade inte säljaren protokollet från mätningen och vi har gjort en egen på 10 dagar som visar att det är 430 bc/m3.
Jag vet att radon inte räknas som dolt fel, men när ägaren har fyllt i att radon är mätt och att det inte var något så borde väl kostnaden för sanering hamna hos som?
Hjälp, jag har lite panik här..
Efter att vi köpt huset så hittade inte säljaren protokollet från mätningen och vi har gjort en egen på 10 dagar som visar att det är 430 bc/m3.
Jag vet att radon inte räknas som dolt fel, men när ägaren har fyllt i att radon är mätt och att det inte var något så borde väl kostnaden för sanering hamna hos som?
Hjälp, jag har lite panik här..
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Olika mätmetoder kan skilja en del. Säljaren kan mycket väl ha gjort en långtidsmätning som visade på OK värden. Risken finns även att det var länge sedan, gränsvärdena har sänkts.
Radonhalten kan variera från år till år. När vi köpte huset visade förra ägarens mätningar att det fanns radon men värdena låg under maxvärdet. Vi har mätt flera gånger under åren och har fått värden mellan 230 och 470. Mätdosorna har legat på exakt samma ställe år från år när vi mätt. Var de hade sina dosor vet jag inte.
I ditt fall har du gjort en korttidsmätning och de långtidsmätning? Har du haft dosorna på samma ställen som dom hade. Vädrar du lika ofta etc
Gör en långtidsmätning nästa vinter och avvakta det resultatet. Att gå på förra ägarna tror jag inte leder någonstans.
I ditt fall har du gjort en korttidsmätning och de långtidsmätning? Har du haft dosorna på samma ställen som dom hade. Vädrar du lika ofta etc
Gör en långtidsmätning nästa vinter och avvakta det resultatet. Att gå på förra ägarna tror jag inte leder någonstans.
Ok. Jag tror nämligen att det är så här:
2007 gjordes en radon-mätning, som inte blev godkänd enligt kommunens underlag då man bara skickade tillbaka en av dosorna som legat ute. Den som ägde huset då uppgav att det radonen var mätt och det inte visade ngt avvikande. Huset har blivit sålt 2 grr sedan dess och man har vid varje försäljning uppgett att radon är mätt - fast någon komplett mätning aldrig har skett. Vi köpte huset för 3 månader sedan och hade vi vetat då att det inte var mätt, så hade vi gjort en mätning innan vi köpte det. Jag känner mig så lurad.
2007 gjordes en radon-mätning, som inte blev godkänd enligt kommunens underlag då man bara skickade tillbaka en av dosorna som legat ute. Den som ägde huset då uppgav att det radonen var mätt och det inte visade ngt avvikande. Huset har blivit sålt 2 grr sedan dess och man har vid varje försäljning uppgett att radon är mätt - fast någon komplett mätning aldrig har skett. Vi köpte huset för 3 månader sedan och hade vi vetat då att det inte var mätt, så hade vi gjort en mätning innan vi köpte det. Jag känner mig så lurad.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja, har ingen mätning gjorts trots att säljaren påstått det så kanske läget blir lite annat. Prata med en jurist. Ev. kan du börja med villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning (behöver bara bli medlem först).
Tyvärr så är inte självbesiktningsprotokollen eller i garantibesiktningsprotokellen att anse som en specifik utfästelse som åsidosätter undersökningsplikten. Den finns som en information och utöver denna skall det alltid krävas in dokumentation på de saker som anses ha uppmätts, provtryckts etc. Köparen har dessutom som krav att se till att få utfästelser nedtecknade i köpehandlingarna.
Tyvärr är det lätt att vara efterklok men eran undersökningsplikt innebär att ni antingen skulle ha begärt kopia på mätningsprotokollet eller gjort en egen mätning.
Det enda som hade gått men tyvärr är uteslutit i ert fall är om man hade civilrättsligt försökt mena på att undersökningsplikten har åsidosatts pga en specifik utfästelse. Däremot har svensk rätt i praxis tydligt visat att det krävs väldigt starkt uppfyllda rekvisit för att det skall anses att rekvisiten uppfyllts krävs en utfästelse som ska nästintill ligga angränsande mot att bedra och ljuga för att det skall anses ha uppfyllt rekvisiten. Alltså skall löftena ha gjorts för att lura köpare till att inte undersöka. I erat fall finns det dessutom tveksamheter i huruvida säljaren ens själv uppfattat det som att radon faktiskt är mätt och utan anmärkning
Så tyvärr om ni på något sätt lyckas lura eller hota säljaren till att hjälpa er men rent juridiskt ser jag inte att ni har några rättsliga åtgärder som kan hjälpa om säljaren inte själv vill vara snäll
MVH Lorant
Tyvärr är det lätt att vara efterklok men eran undersökningsplikt innebär att ni antingen skulle ha begärt kopia på mätningsprotokollet eller gjort en egen mätning.
Det enda som hade gått men tyvärr är uteslutit i ert fall är om man hade civilrättsligt försökt mena på att undersökningsplikten har åsidosatts pga en specifik utfästelse. Däremot har svensk rätt i praxis tydligt visat att det krävs väldigt starkt uppfyllda rekvisit för att det skall anses att rekvisiten uppfyllts krävs en utfästelse som ska nästintill ligga angränsande mot att bedra och ljuga för att det skall anses ha uppfyllt rekvisiten. Alltså skall löftena ha gjorts för att lura köpare till att inte undersöka. I erat fall finns det dessutom tveksamheter i huruvida säljaren ens själv uppfattat det som att radon faktiskt är mätt och utan anmärkning
Så tyvärr om ni på något sätt lyckas lura eller hota säljaren till att hjälpa er men rent juridiskt ser jag inte att ni har några rättsliga åtgärder som kan hjälpa om säljaren inte själv vill vara snäll
MVH Lorant
Vad menar kommunen med att mätningen inte blev godkänd för att de bara fick en mätdosa tillbaka? Analyserades denna mätdosa och den blev iofs godkänd, men inte accepterad som en genomförd mätning eftersom det saknades dosor för andra våningsplan? Eller visade den tillbakaskickade dosan för högt mätresultat eller blev den överhuvudtaget inte analyserad? Tycker kommunen låter lite märklig här...IdaM skrev:2007 gjordes en radon-mätning, som inte blev godkänd enligt kommunens underlag då man bara skickade tillbaka en av dosorna som legat ute. Den som ägde huset då uppgav att det radonen var mätt och det inte visade ngt avvikande. Huset har blivit sålt 2 grr sedan dess och man har vid varje försäljning uppgett att radon är mätt - fast någon komplett mätning aldrig har skett. Vi köpte huset för 3 månader sedan och hade vi vetat då att det inte var mätt, så hade vi gjort en mätning innan vi köpte det. Jag känner mig så lurad.
Vad har du sedan för underlag för att misstänka att inga ytterligare mätningar har gjorts? Beror det enbart på vad kommunen har sagt? Kommunen har ju egentligen ingen som helst kontroll över om det har gjorts några mätningar eller inte. De ser bara mätningar som har gjorts på deras initiativ (eller eventuellt mätningar som finns till grund för bidragsansökningar). Men det finns ju massvis med privata företag som gör radonmätningar och resultaten från dessa är ingenting som kommunen vet någonting om.
Hej jag tror du missförstod mig, jag menade inte riktigt så. Men det är väl enda negativa med internet.
Jag menade precis så som du förstod det att det är såhär det fungerar rent juridiskt. Däremot finns det självklart andra människor som har lyckats få igenom ersättning och då är det genom motpartens okunskap eller ovilja att ta en diskussion
Lycka till iaf
MVH Lorant
Jag menade precis så som du förstod det att det är såhär det fungerar rent juridiskt. Däremot finns det självklart andra människor som har lyckats få igenom ersättning och då är det genom motpartens okunskap eller ovilja att ta en diskussion
Lycka till iaf
MVH Lorant
Jag är väldigt skeptisk till radonmätningar. Det skulle vara intressant att beställa två mätningar från olika företag och göra dem samtidigt, på samma platser.
Vad kostar en mätning, är det någon som vet?
Vad kostar en mätning, är det någon som vet?
Lite under 500:- (340:- för 2 dosor hos www.pasela.se t.ex. men det finns massvis med företag, men det var de jag använde).
Jag skulle nog vilja påstå att fyller man i ett protokoll och säger att radonmätning gjorts och att inget anmärkningsvärt noterats från denna mätning är en utfästelse som håller.kinglolle skrev:
Att sedan säljaren inte har gjort en egen mätning gör ju att h*n inte kan göra ett sådant uttalande...
Gör han det så får han ta ansvar för det.
Ok vad baserar du detta på för ser man i praxis så anser jag att svensk rätt har varit väldigt restriktiv med att godta utfästelser som getts i standardformulär eller vid garantibesiktningar som gjorts inför fastighetsaffär.
Visst är det en utfästelse men mig veterligen finns inget fall i sverige där en såhär svag utfästelse skulle ha resulterat i att man ansett att undersökningsplikten i JB kap 4 §19 har åsidosatts för köparen.
Varken jag eller de jurister jag känner till i mina trakter eller i skåne skulle rekommendera en köpare att med dessa grunder gå till någon mer långtgående tvist och hävda sin rätt. Såvida den juristen inte verkligen letar möjligheter till jobb för tillfället
Men motivera gärna, du kanske själv har erfarenhet eller också jobbar eller är utbildad i fastighetsjuridik och är av annan åsikt. Det hade inte varit första gången även jurister är oense
MVH Lorant
Visst är det en utfästelse men mig veterligen finns inget fall i sverige där en såhär svag utfästelse skulle ha resulterat i att man ansett att undersökningsplikten i JB kap 4 §19 har åsidosatts för köparen.
Varken jag eller de jurister jag känner till i mina trakter eller i skåne skulle rekommendera en köpare att med dessa grunder gå till någon mer långtgående tvist och hävda sin rätt. Såvida den juristen inte verkligen letar möjligheter till jobb för tillfället
Men motivera gärna, du kanske själv har erfarenhet eller också jobbar eller är utbildad i fastighetsjuridik och är av annan åsikt. Det hade inte varit första gången även jurister är oense
MVH Lorant
När man läser frågor/redogörelser i tex Villaägarnas tidning och liknande som gäller köpare som vill hävda dolda fel etc. är resultatet nedslående för köparna i stort sett alltid. Utifrån de jurister som svarar i såna spalter är undersökningsplikten närmast absurd och X i en ruta på standardpapper förefaller inte ha nåt värde alls, inte muntliga utfästelser heller.
Jag tror dessvärre "kinglolle-Lorant" har rätt i det han skriver.
Radon är ett ofta förekommande problem i svenska hus både från marken och från byggmaterial så man får nog som köpare räkna med att det finns radon eller undersöka det innan köp.
Jag tror dessvärre "kinglolle-Lorant" har rätt i det han skriver.
Radon är ett ofta förekommande problem i svenska hus både från marken och från byggmaterial så man får nog som köpare räkna med att det finns radon eller undersöka det innan köp.