1 997 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Tid till åtgärd?
Sida 1 av 2
Hej!
Vårt hus byggdes 07 och nu har det visat sig att det blivit fuktskador innanför putsen pga felaktigt konstruerade plåtarbeten. Fuktskadorna har dokumenterats av extern konsult som anlitats av husfirman, varvid det inte borde föreligga några oklarheter om huruvida detta är ett byggfel eller inte. Dock tycker jag att fråga om när felet ska åtgärdas drar ut på tiden, mest troligt pga tvist mellan husfirman och underleverantörer (dock är husfirman väldigt tystlåten i frågan). Min fråga till forumet är om det inte borde finnas någon typ av praxis (dom eller lag) vad gäller väntetid till åtgärd. Är det nån som sitter inne på erfarenheter kring väntetid?
Vårt hus byggdes 07 och nu har det visat sig att det blivit fuktskador innanför putsen pga felaktigt konstruerade plåtarbeten. Fuktskadorna har dokumenterats av extern konsult som anlitats av husfirman, varvid det inte borde föreligga några oklarheter om huruvida detta är ett byggfel eller inte. Dock tycker jag att fråga om när felet ska åtgärdas drar ut på tiden, mest troligt pga tvist mellan husfirman och underleverantörer (dock är husfirman väldigt tystlåten i frågan). Min fråga till forumet är om det inte borde finnas någon typ av praxis (dom eller lag) vad gäller väntetid till åtgärd. Är det nån som sitter inne på erfarenheter kring väntetid?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Är felet upptäckt före garantitidens utgång? Finns det dokumenterat i ett protokoll från 2 års besiktningen?
Är husfirman en av Sveriges största och felet dessutom har konstaterats av en konsult som de själva anlitat så borde det inte vara någon tvekan om ansvarsfrågan. Så även om det finns någon intern tvist mellan husföretaget och någon underleverantör så borde de fixa problemet direkt och sen lösa ansvarsfrågan. Finns ingen som helst anledning att dra ut på det så ligg på och kräv att husfirman fixar problemet och om de inte av någon anledning vill göra det direkt så be om en vettig anledning till varför.
Felen med plåtarbetena upptäcktes för två år sedan och rättades då till, dock blev fukten kvar. Det är 6 år kvar på garantitiden. Allt finns dokumenterat. Att detta är ett garantiärende och vem som är ansvarig är det inget snack om, det är hustillverkaren. Min fråga är om det finns någon lagpraxis vad gäller rimlig tid till åtgärd. Sådant borde ha prövats i domstol.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om vi antar att det är ett fel som upptäckts under garantitiden, och som finns dokumenterat i ett besiktningsprotokoll under garantitiden, då har du rätt att låta en annan firma åtgärda felet på byggfirmans bekostnad. Du måste meddela byggfirman att du har för avsikt att göra så, och i det brevet ge dem en sista chans att åtgärda felet, för mindre fel, typ 2 veckor, för ett sådant här fel, bör man ge dem den tid en annan firma säger att det tar plus ngn. vecka som de kan behöva för att organisera arbetet.
MEN i praktiken är det väldigt svårt att sedan få ut kostnaden från byggfirman, ansvarsfördelningen kan vara oklar (såvida ni inte byggt med totalentrepenad), och det är upp till dig att bevisa att det verkligen är ett fel och att byggfirman är ansvarig inför dig för det felet. Då duger troligen inte ett protokoll från en extern konsult anlitad av byggfirman, det protokollet är en handling mellan konsulten och byggfirman.
Och som sagt om det INTE är en totalentrepenad så blir det väldigt viktigt att utreda exakt hur ansvaret för felet ligger, då finns det inga "självklarheter". Ex. så kanske byggfirmas konstruktör bevisligen har gjort ett fel, då kan ev. byggfirmans ansvar stanna vid att göra en arbetsinstruktion för hur felet skall åtgärdas, medan du som byggherre var ansvarig för att felet skulle upptäckts innan det blev byggt (nu är jag lite överdrivet pessimistisk, men bara lite).
Om det här är ett fel som upptäckts och dokumenterats efter garantitidens utgång så är det möjligt att den korrekta vägen är att driva det via byggfelsförsäkringen.
MEN i praktiken är det väldigt svårt att sedan få ut kostnaden från byggfirman, ansvarsfördelningen kan vara oklar (såvida ni inte byggt med totalentrepenad), och det är upp till dig att bevisa att det verkligen är ett fel och att byggfirman är ansvarig inför dig för det felet. Då duger troligen inte ett protokoll från en extern konsult anlitad av byggfirman, det protokollet är en handling mellan konsulten och byggfirman.
Och som sagt om det INTE är en totalentrepenad så blir det väldigt viktigt att utreda exakt hur ansvaret för felet ligger, då finns det inga "självklarheter". Ex. så kanske byggfirmas konstruktör bevisligen har gjort ett fel, då kan ev. byggfirmans ansvar stanna vid att göra en arbetsinstruktion för hur felet skall åtgärdas, medan du som byggherre var ansvarig för att felet skulle upptäckts innan det blev byggt (nu är jag lite överdrivet pessimistisk, men bara lite).
Om det här är ett fel som upptäckts och dokumenterats efter garantitidens utgång så är det möjligt att den korrekta vägen är att driva det via byggfelsförsäkringen.
Det är en totalentreprenad. Så det man skulle kunna göra är att jag, för min egen räkning, anlitar samma konsult som byggfirman, låter denne ta nya prover bakom putsen (som då får samma resultat) varvid även jag sitter på ett eget protokoll som jag skulle kunna använda i brevet?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag är lite osäker på hur man skall tolka detta. För det första, har du verkligen 10 års garanti? Det brukar vara 2 år. Sedan skriver du att felet är åtgärdat, men att det inte gett bra resultat (det såg jag inte innan jag skrev förra inlägget).
Du bör kanske diskutera detta med en jurist, innan du drar på dig ytterligare besiktningskostnader. Ex. så ger villaägarförbundet gratis juridisk rådgivning till medlemmar.
Du bör kanske diskutera detta med en jurist, innan du drar på dig ytterligare besiktningskostnader. Ex. så ger villaägarförbundet gratis juridisk rådgivning till medlemmar.
Tror att jag kanske är lite obevandrad bland de olika uttrycken, men det jag menar är att detta borde klassas som ett dolt fel och således borde hamna under den 10-åriga garantin enligt ABS 05. Vid den besiktning som gjordes av ytskikten för två år sedan (efter plåtarbetena rättades till) så anmodade besiktningsmannen förlängd garantitid på ytskikten. Som du säger så borde jag nog kontakta en jurist i denna fråga för att få denne att bena ut vad som faktiskt gäller.
Det verkar som om begreppen blandas ihop just nu.
Problemen på TS hus upptäcktes och åtgärdades för 2 år sedan, kanske inom den 2-åriga garantitiden. Dock har felet gettt följdproblem i form av fuktskador. Oavsett om dessa fanns vid åtgärdandet eller inte är de till följd av felaktigt utfört arbete och borde därför falla inom ramen för den 10-åriga byggfelsförsäkringen.
Om jag förstår rätt så har husfabrikanten accepterat att felet är deras och ska åtgärda det men drar av någon anledning ut på tiden.
Problemen på TS hus upptäcktes och åtgärdades för 2 år sedan, kanske inom den 2-åriga garantitiden. Dock har felet gettt följdproblem i form av fuktskador. Oavsett om dessa fanns vid åtgärdandet eller inte är de till följd av felaktigt utfört arbete och borde därför falla inom ramen för den 10-åriga byggfelsförsäkringen.
Om jag förstår rätt så har husfabrikanten accepterat att felet är deras och ska åtgärda det men drar av någon anledning ut på tiden.
Jag hävdar samma som Bart, min fråga är bara hur lång tid som hustillverkaren har på sig för att åtgärda mitt hus (i laglig mening). Måste säga att det känns otroligt olustigt att bo i ett hus (med barn) som man vet är fuktskadat i ytskikten. Dessutom så kan jag inte sälja förrän huset är åtgärdat, vilket begränsar mitt liv (rent möjlighetsmässig). Den största anledningen till att hustillverkaren dröjer är nog det faktum att åtgärderna kommer att bli mkt omfattande då det i värsta fall handlar om ett totalt byte av hela fasaden (dvs skiva, isolering och puts) något som kommer att bli väldigt dyrt. Vidare kan man fråga sig huruvida vi faktiskt kommer att kunna bo i huset under reparationerna och om de överhuvudtaget kan genomföras under vintern?
Har du kontakt med hustillverkaren? Vad är i så fall deras förklaring till förseningen?
Om du inte har kontakt löpande med hustillverkaren eller dennes representant är det dags att öppna en kommunikationsväg, gärna skriftligen så att allt dokumenteras.
Om du inte har kontakt löpande med hustillverkaren eller dennes representant är det dags att öppna en kommunikationsväg, gärna skriftligen så att allt dokumenteras.
Hustillverkaren hävdar att utredningen, av de redan konstaterat positiva provsvaren, från mitt hus fortfarande pågår, men detta var över 6 veckor sedan. Man har skrivit ett intetsägande flummigt brev som tyder på att man kanske vill ta fler prover, men brevet innehåller inget om specifika åtgärder eller NÄR dessa ska göras. Hela historien känns som om de förhalar att åtgärda för att först kunna klargöra vem som ska betala (tillverkaren, underentreprenören eller nått försäkringsbolag). Givetvis ska jag stöta på igen, men jag vill ha mer på kött på benen. Jag skulle vilja hävda nån lag eller dom (gärna i hd) som tydligt säger vilken tidsrymd som faktiskt gäller. Det kanske slutar i att jag ringer nån byggjurist och ber om en konsultation.
I princip kan du räkna bort 4 - 5 veckor pga semester, så säg att ca en till två veckor har gått sedan du fick brevet. Kontakta ansvarig hos tillverkaren när du tycker att de fått skälig tid på sig att ta fram en åtgärdsplan. Jag skulle avvakta ca en månad efter brevet, d v s ca 2- 3 veckor till. Be denne redovisa för vilka åtgärder de tänker vidta som lösning.