storken
storken: [citat] nej det klart. man blir ju lite nojig när man inte får veta. men det behöver inte vara något för det. tjata mer på han de flesta brukar ge sig.
18 svar · 3,7k läst
AXS
AXS: Rimligt skulle jag säga är 4-5000:-. Men det är nog max. De kommer nog börja tveka redan vid 1-2000:-, därifrån blir det förhandling. Hota inte med ARN direkt, försök vara så trevlig(Neutral) som möjligt i början.
3 svar · 1,2k läst
Globetrot
Globetrot: Tack. Självfallet kommer vi fråga A-hus. Det brukar vara bättre att kolla upp saker innan dock. Funderar på om det eg. gör någon skillnad, det står väl i kontraktet vad som skall göras ändå? inte ens en totalentreprenad behöver ju vara "total" om jag förstått det hela rätt.
4 svar · 2,4k läst
RoTe
RoTe: [citat] Finns väl telefonnr till grannarna på internet? Kombinera ratsit.se med hitta.se!
4 svar · 1,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: I så fall har vi lite blandat med 3- och 2+1-glas. Kostar en ny kassett inte mer än så så är det ju inte ens lönt att ringa och jaga folk...
2 svar · 2,0k läst
F
frohike: Du får först läsa igenom vad garanti täcker. Är det med snickaren som garantiavtalet är tecknat eller är det med leverantören av materialet?
1 svar · 779 läst
FordPrefect
FordPrefect: Kanske uttryckte mig luddigt. Det var aldrig fråga om att alléer inte är skyddade utan att de inte generellt blir k-märkta om de inte är del av en skyddad bebyggelse enligt länsstyrelsen.Helt klart så får man inte trixa med alléer hur som helst, men i detta fall är de inte skyddade av länsstyrelsen utan av kommunen och då kan man inte få bidrag för hjälp med skötsel. Mvh M
13 svar · 3,9k läst
S
sarapeter: Hmm... Känns ju sådär, visst kan vi ordna saken själva, men känner en viss rädsla... tänk om hela jobbet är dåligt gjort? Om det uppstår nya problem framöver? Har man då haft dit en annan hantverkare som fixat till en del borde det ju bli än mer besvärligt den dagen. Samtliga försäkringar samt mäklare är samma bolag...
3 svar · 3,6k läst
Z
Zero: Varna andra för oseriösa företag på ett enkelt sätt! d^_^b Det finns en del omdömessajter bla. www.rejta.se Omdömmen som skrivs där syns också när man söker telefonnummer på på Eniro.se Men det finns ockå omdömessajterna: www.reco.se www.dontbuyit.se
4 svar · 2,7k läst
B
BigGitt: Skulle det leda till rättegång, kommer andra frågor att dyka upp. Hur gammal är byggnaden, om man kunde misstänka ev fel pga åldern, vad besiktningen visade... Även om säljaren lever och har tillgångar. Eftersom ni skriver att ni tot renoverar, utgår jag att gården köptes ej i ny skick :) Då kunde ni ana att mycket skulle vara kass och borde undersökt allt mycket noga. Redan då
4 svar · 4,8k läst
Anna_H
Anna_H: Får de fotografera? Ja Får hyresvärden skicka dit dem på "fotouppdrag"? Nej. Gränserna är svävande, jämför med folk som får besöksförbud för att de dömts för misshandel, stalking och liknande. Det beror alltså på varför de fotograferar och hur mycket. Ochdet hanldar inte om fotograferandet utan om eventuella trakasserier och förföljande/övervakande.
4 svar · 2,7k läst
M
-MH-: Det tror jag lantmätaren tycker också.
16 svar · 4,8k läst
K
kalle-nisse: Efter ett samtal med villaägarnas jurist så verkar det som att den som bygger vägen får inte åsamka skador för den som gett servitutet och ska dessutom återställa allt, typ forsla bort schaktmassor,stubbar osv. Det verkar som om markägaren har rätt till schaktmassor, det är ju jord från markägaren. Men om ingen vill ha dessa ska vägbyggaren ta bort det. Men naturligtvis är det
12 svar · 4,8k läst
J
jaeger77: Då var det klart. Får 3000:- för ett nytt innertak och en tusenlapp för att jag monterar det själv. Den tidigare ägaren åker på självrisken. Tänkte köpa ett billigare tak och därmed blir det ett par tusen över för besväret, så att säga.. Huvudsaken är att det inte var några allvarliga skador. Tack för alla svar.
29 svar · 5,4k läst
A
aedwall: Har tyvärr lämnat lagboken på jobbet så kan inte hänvisa till rätt paragrafer, men det skiljer sig lite beroende på om det är ett jordbruksarrende eller anläggningsarrende. Om någon är en dag sen med sin hyra är det giltigt skäl för uppsägning. Säger du upp det korrekt så med hänvisning till att man kan hänskjuta tvisten till arrendenämnden osv så har du gjort en korrekt
4 svar · 970 läst
W
white_cheese: [citat] Tack för tipset. Tyvärr är vårt badkar relativt fristående, kanske 5-10 cm från väggen, så det blir nog inte helt bra... :x
22 svar · 2,9k läst
L
lbgu: För att du ska ha en chans till ersättning så krävs det nog att den förra ägaren intygat (helst skriftligt för bevisbördan) att han mätt arealen och fått den till 170 kvm. Annars är det så att du själv 'enkelt' kunnat mäta ytan som en del i din undersökningsplikt.
11 svar · 4,6k läst
F
frohike: http://www.elitfonster.se/Documents/Handbocker_montageanvisn_mm/Handbocker_ovriga_/glassakra_miljoer__bostader_mars_2010.pdf Om du bara byter bef dörr till en ny är det varken ny, om eller tillbyggnad varvid så gäller inte BBR Sen skall det påpekas att denna tråd innehåller lite otydligheter, Härdat glas är ett av alternativen, Går i många fall eller rättare sagt i alla fall bra med
5 svar · 3,5k läst
G
gråsten: Googla på fastighetsreglering Jag tycker inte det är så uppenbart att man har skulle ha rätt att ha en byggnad på annans mark utan att någon ersättning utgått i årtionden även om marken från början var gemensam eller dylikt. Inte heller är det därför uppenbart att man skulle ha rätt att överta mark eller få ett servitut. såvitt jag vet går det inte att få hävd till mark
5 svar · 7,2k läst
N
Norrlandskusten: woops... Distriksmästerskap i trådlyft. Sorry!
12 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Nää det har inget med att göra om du ligger högre. Det är den person som ändrar marknivån så att en mur behövs som skall stå för den. Dvs om ni har fyllt ut så är det ert ansvar, om grannen har grävt ur så är det grannens ansvar. Så finns det säkert en del gråzoner. Om ex. en markägre fyller ut, och bildar slänt på en osåld granntomt, som grannen sedan vill gräva bort,
11 svar · 4,5k läst
Swetrot
Swetrot: Tyvärr finns det inte så många andra alternativ än att man får ta till egen juridisk hjälp och åtminstone hota med att starta ett dyrt civilmål. Har man riktig tur så anlitar de då i sin tur en bra advokat. Bra i den bemärkelsen att vederbörande kan förklara för sin klient vad det kan komma att kosta att förlora målet, och hur stora möjligheterna är att vinna samt vilket tid
13 svar · 2,2k läst
Swetrot
Swetrot: Det här med vägar är ett jädra oskick. Det är ju inte precis så att man som fastighetsägare blir himlastormande glad över att det längre bort på vägen skall byggas en massa nytt, och att trafiken utanför ens hus kommer öka ordentligt samt köra snabbare eftersom vägen är ny, fin och bred. När det sedan ramlar ned ett inbetalningskort på allt från några hundratusen till
7 svar · 2,1k läst
F
frohike: [citat] Det handlar inte om att de har vaknat. Det handlar mer om att det har kostat för mycket att sänka kvalitén. 2-3 ggr drog man tillbaka hela 2002 evo serien. på 4 år kom det otal versioner, allt detta innebär kasserade kistor, omställning av maskiner, press och gjutverktyg sen skall vi inte glömma närmare 6-7 års garanti på bef lås, de byttes utan att man frågade osv. Sen
10 svar · 11,4k läst
joflopp
joflopp: Har för mig att konsumenttjänstlagen säger att en entreprenör ska garantera att anläggningen fungerar som tänkt i tio år.
3 svar · 1,4k läst
C
cem77: Fast om plattan är ojämn så får man ju flytspackla den innan man lägger golv på den? Ingick det i grundläggarens åtaganden att göra plattan så jämn att det gick att lägga golv direkt på betongen?
14 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Korrekt utfört är det väl inget opålitligt med den konstruktionen. Nu vet vi för lite av inlägget. Men på beskrivningen av vilka fel som fanns så kan man misstänka att det börjat läcka i kopplingen mellan inkommande vatten och tanken/mekanismen. Och att detta misstänks bero på att röret inte var korrekt fixerat. Dvs tryckstötar har utmattat kopplingen. Detta läckage borde inte
11 svar · 2,9k läst
P
Per72: Själv så blev jag nästan hotade till livet efter att ha sökt förhandsbesked på en sjönära tomt som jag tänkt bygga mig ett hus på. hotfulla telefonsamtal osv...Inte ens att det stått ett hus på tomten tidigare spelade nån roll.
12 svar · 4,9k läst
R
Richard Furberg: Taxeringsvärdet ligger ju i grund för marknadsvärdet. Fastigheten ligger bullerstört pga motorvägen, så det är relativt lågt till andra fastigheter i området. Eftersom man inte får nybyggnadslov på tomter så nära vägen och det inte finns några fastigheter till salu som matchar värdet på vår fastighet och tomt så blir vi nog tvingade att flytta på oss till ett billigare område
5 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.