Hej!

Jag har en mycket intrikat fråga om rättigheter och skyldigheter gällande en delad vattenservis. För ett par år sedan köpte jag en skafttomt på vilken det gamla boningshuset revs (bekostades av ägaren) så att vi kunde bygga nytt hus. Fastigheten har funnits sedan 30-talet med tillhörande vattenservis. Under 90-talet styckades tomten av på vilken nytt hus uppfördes. Istället för att installera ytterligare en vattenservis (kostnadsskäl) så valde man att dela servis och förgrena vattenledningar därefter med egna vattenmätare för de två fastigheterna. Den ursprungliga servisen står nu på den nya fastigheten och inte på den gamla (skafttomten). Inget servitut har upprättats mellan de båda fastigheterna angående servisen. Det finns bara ett officialservitut gällande en väg upp till skafttomten över den "nya" tomten.

Historik, det var far och son som styckade av och byggde nytt. Sonen har sedan några år sålt det nybyggda huset till dem som bor där idag och sedermera sålde sonen skafttomten till mig. Hur som helst, i våras upptäckte jag en vattenläcka. Det går ca 4 meter rör från servisen (anslutningspunkten) fram till förgreningen och mitt däremellan var vattenläckan. Jag tog tag i ärendet och ringde tusen samtal till kommun, VA, El, entreprenörer etc för att få läckan utredd och lagad. När jag fått en uppfattning om kostnad för att laga läckan så meddelar jag detta till grannen som ger mig svaret:

"Vi är hellre utan vatten än att betala ett öre! Vi har goda grannar vi kan hämta vatten från."

Behöver jag ens säga att vi inte har speciellt god relation till dessa grannar. Vi har också två små barn så något chicken race om vem som kan vara utan vatten längst var aldrig ett alternativ för oss, utan jag sa åt entreprenörerna att fixa läckan, jag garanterar betalning! Kostnaden att laga läckan hamnar på ca 15 000 kr - 20 000 kr.

Kan jag kräva grannen på halva kostnaden då vi uppenbarligen delar på vattenservisen?

Om inte, kan jag kräva/tvinga att grannen bekostar en egen servis/anslutningspunkt till kommunens rör?

Vem är idag ägare av servisen som en gång i tiden bekostades av ursprungsfastigheten (min) men som idag står på den "nya" fastigheten (grannens)?

Om inte ursprungsfastigheten längre äger servisen, kan jag då kräva grannen på att betala hela kostnaden med risken att tvingas installera egen ny servis?

Att få grannens ord slängda i ansiktet är mer än vad jag har lust att ta...

Redigerat:
Du borde ju kunna låta reparationen innebära att du får en egen anslutning, utan att grannens hus är inkopplat på det nya.

Din fastighet äger servicen men du måste antagligen flytta den!
Grannen måste betala nyanslutningsavgift om du flyttar din service!
Du måste gräva från anslutningen till kommunalt va och om du måste gå över grannens tomt kan du ansöka om servitut för den befintliga eller ny med hänvisning till livsviktigt behov!

Kontakta advokat med fastighets rätt som speciallitet eller medlem i villaägarna såk hjälp från dom eller fråga ditt försäkringsbolag.
Detta kan ses som dolt fel så kontakta säljaren av er fastighet

Om jag var du skulle jag kvickt som tusan bygga egen anslutning och fimpa den gamla oavsett kostnad!

Grannen och jag har delad anslutning av både vatten och avlopp då kommen missade att göra en anslutningsmöjlighet i gatan vid byggandet av grannfastigheten och den styckades av från vår fastighet. I detta fallet så ansvarar kommunen 0,5m från förgreningspunkten mot varje fastighet, dvs här gäller inte tomtgränsen längre.
Verkar i ditt fall lite konstigt att man tillät byggande av den nya fastigheten utan att man från kommun reglerade vatten/avlopp.

byggarätt

Flytta servisen vart? In på min egen fastighet? Detta går inte utan att dra rör genom någon annan fastighet. Vi är liksom inbäddade mellan ett antal olika fastigheter i ett gammalt bebyggt område. Jag kan väl inte ha servisen (anslutningspunkten) på kommunens mark och kommunen drar väl inte rör genom annan fastighet som de sedan ansvarar för (de ansvarar ju för rör fram till anslutningspunkten)? Vi har redan bytt ut och lagt nya rör ca 25-30 under servitutsvägen fram till "förgreningen" när vi byggde nytt för ca två år sedan.

Det låter snarast som att jag kan ansöka om servitut för servisen/anslutningspunkten där den står idag (på grannens tomt) och sedan kräva att grannen skaffar egen servis (nyanslutning).

Hur kan du vara så säker på att det faktiskt är min fastighet som äger den gamla befintliga servisen? Det är det jag hoppas på iallafall.

Visst kan kommunen dra rör i annans mark. Tex i mark som ägs av vägföreningar.

Vad säger kommunen om vem som äger vad?

-MH-

Kommunen säger ingenting för de är inte införstådda med problemet, än. Det känns ju idiotiskt att behöva flytta en befintlig anslutningspunkt som faktiskt kommunen passade på att renovera och flytta två meter från befintlig plats under lagandet av själva vattenläckan (den befintliga anslutningspunkten var så gammal). Denna kostnad stod kommunen själva för men resten fick alltså jag stå för.

Nä, det känns som att ansöka om servitut för min anslutningspunkt så att den får stå där den står och sedan tvinga grannen att nyansluta!

By the way, måste man ha grannens välsignelse för att få servitut på servisen eller är det någon myndighet som avgör ett sådant ärende? Är det troligt att kunna få officialservitut för en vattenservis (likt för vägen över grannfastigheten till vår fastihet)?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.