Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Har sökt svar och hamnat på trådar här tidigare men jag får inte riktigt svar på just mitt problem. Tänkte att det är lättare att beskriva vårt problem. Det verkar finnas kunniga människor här
.
Vad kan man betrakta som hemfridzon? Och kan man upplysa folk att det är en hemfridzon?
Vi har en fastighet i stort sett I NATUREN och mellan vårt hus och ladugård går då en väg. Vi har inte någon tomt utritat på vår fastighet och ingen riktig naturlig tomt, pga. av slutningar, berg och så den här vägen. Vägen används bara av oss - leder till vår lillstuga och ett ödetorp (vars bete vi arrenderar) en knapp km in i skogen. De enda som har servitut är skogsägarna och jaktlag.
Mellan vårt hus och ladugården är det ca 20 meter varav vägen är då ca. 2 meter. Vägen går närmare vårt hus än ladugården, vilket betyder att vägen går mellan 3-5 meter utanför våra ytterväggar. Vägen smeker precis lillstugan. Vi hade permanenta hyresgäster där tidigare och förbipasserande kunde glo rakt in i deras sovrum.
Kan man enbart på antal metet hävda hemfrid? Vi planerar att bygga en altan längsmed vårt hus och då kommer liksom våra förbipassserande ännu närmare! Ca. 1-2 meter.
Jag har så många exempel på hur dåligt vissa uppför sig att vi har börjat fundera på att haffa första bästa och anmäla för hemfridbrott, bara för att få saken prövad. Men så läser jag lite här och var och fattar att det kan göra saken ännu värre.
Det enda som känns naturligt är att sätta upp staket så vi han släppa vår hund lös på tomten (naturligvis får avverkare och jaktlag passera även då).
Jag blev ju själv så uppriktigt förvånad att folk ens VILL passera. Jag skulle aldrig ens drömma om att gå i närheten av någon annans hus. Blir på lika dåligt humör varje gång någon, liksom smyger sig igenom och förbi.... Blir på dåligt humör bara av tänkta på det!
Naturen runt oss är vacker men folk passerar här bara av bekvämlighet. Det finns en slinga att gå men den är lite stenig och brant.
Jag är verkligen för allemansrätten - men det får finnas gränser. Det finns folk som tar sig enorma friheter. Som markägare måste man kunna skylta bort dessa. Vi har ingen annan möjlighet att värja oss. Det är på vår bekostnad förr oss okända människor stör oss. Det kan omöjligt vara allemansrätt det.
Så nu fick jag skriva av mig också. Det känns lite skönare nu. Hoppas någon här kan ge mig lite råd och tips. Kanske är det svårt när man inte vet hur fastigheten ser ut.
Vad kan man betrakta som hemfridzon? Och kan man upplysa folk att det är en hemfridzon?
Vi har en fastighet i stort sett I NATUREN och mellan vårt hus och ladugård går då en väg. Vi har inte någon tomt utritat på vår fastighet och ingen riktig naturlig tomt, pga. av slutningar, berg och så den här vägen. Vägen används bara av oss - leder till vår lillstuga och ett ödetorp (vars bete vi arrenderar) en knapp km in i skogen. De enda som har servitut är skogsägarna och jaktlag.
Mellan vårt hus och ladugården är det ca 20 meter varav vägen är då ca. 2 meter. Vägen går närmare vårt hus än ladugården, vilket betyder att vägen går mellan 3-5 meter utanför våra ytterväggar. Vägen smeker precis lillstugan. Vi hade permanenta hyresgäster där tidigare och förbipasserande kunde glo rakt in i deras sovrum.
Kan man enbart på antal metet hävda hemfrid? Vi planerar att bygga en altan längsmed vårt hus och då kommer liksom våra förbipassserande ännu närmare! Ca. 1-2 meter.
Jag har så många exempel på hur dåligt vissa uppför sig att vi har börjat fundera på att haffa första bästa och anmäla för hemfridbrott, bara för att få saken prövad. Men så läser jag lite här och var och fattar att det kan göra saken ännu värre.
Det enda som känns naturligt är att sätta upp staket så vi han släppa vår hund lös på tomten (naturligvis får avverkare och jaktlag passera även då).
Jag blev ju själv så uppriktigt förvånad att folk ens VILL passera. Jag skulle aldrig ens drömma om att gå i närheten av någon annans hus. Blir på lika dåligt humör varje gång någon, liksom smyger sig igenom och förbi.... Blir på dåligt humör bara av tänkta på det!
Naturen runt oss är vacker men folk passerar här bara av bekvämlighet. Det finns en slinga att gå men den är lite stenig och brant.
Jag är verkligen för allemansrätten - men det får finnas gränser. Det finns folk som tar sig enorma friheter. Som markägare måste man kunna skylta bort dessa. Vi har ingen annan möjlighet att värja oss. Det är på vår bekostnad förr oss okända människor stör oss. Det kan omöjligt vara allemansrätt det.
Så nu fick jag skriva av mig också. Det känns lite skönare nu. Hoppas någon här kan ge mig lite råd och tips. Kanske är det svårt när man inte vet hur fastigheten ser ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Tyvärr omöjligt att dra om vägen. Berg och slutningar. Men det finns en slinga för folk att gå, som dessutom är märkt.
En skylt med "Hemfridzon"? Skulle det göra susen, tro?
En skylt med "Hemfridzon"? Skulle det göra susen, tro?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Kamera har vi faktiskt uppsatt redan. Den är inte alltid igång, men skylten är kvar.
Na, det blir nog att satsa på staket.
Men jag är så innerligt trött på allt rännande. Det måste finnas ett sätt att upplysa folk om att VI BLIR STÖRDA. Att de passerar vårt hur alldeles för nära.
Inte för så länge sedan kom vi med bil och släp, med storbal med hö. På vägen går det ett par och - ve och fasa - de måste stanna och släppa fram oss. Väl framme på gårdsplan måste vi stanna och blockera vår egen väg för dem och - ve och fasa - de måste krångla sig mellan bilen på det smal lilla utrymmet som är kvar av vägen och diket. Behöver jag tillägga att detta görs med en mycket besvärad uppsyn som att VI stör dom i DERAS promenad.
Na, det blir nog att satsa på staket.
Men jag är så innerligt trött på allt rännande. Det måste finnas ett sätt att upplysa folk om att VI BLIR STÖRDA. Att de passerar vårt hur alldeles för nära.
Inte för så länge sedan kom vi med bil och släp, med storbal med hö. På vägen går det ett par och - ve och fasa - de måste stanna och släppa fram oss. Väl framme på gårdsplan måste vi stanna och blockera vår egen väg för dem och - ve och fasa - de måste krångla sig mellan bilen på det smal lilla utrymmet som är kvar av vägen och diket. Behöver jag tillägga att detta görs med en mycket besvärad uppsyn som att VI stör dom i DERAS promenad.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag kan ha hur fel som helst. Men jag misstänker att folk faktiskt kan ha rätt att passera på vägen. Du skriver att skogsägare och jaktlag har servitut. Servitutet är normalt kopplat till en fastighet, dvs det är fastigheten där skogen brukas och där det jagas som har servitut att få använda vägen.
Iom. det så innebär det (tror jag) att alla som har ärende till fastigheten har rätt att använda vägen. Det är då bara fastighetsägaren och sådana han "bjuder in" (jaktlaget) som får köra med bil etc. på vägen, men jag tror (fast kan ha jättefel) att iom. att det är en väg till den fastigheten så får alla passera gående på vägen, om de är på väg till den fastigheten.
Iom. det så innebär det (tror jag) att alla som har ärende till fastigheten har rätt att använda vägen. Det är då bara fastighetsägaren och sådana han "bjuder in" (jaktlaget) som får köra med bil etc. på vägen, men jag tror (fast kan ha jättefel) att iom. att det är en väg till den fastigheten så får alla passera gående på vägen, om de är på väg till den fastigheten.
Allemansrätten talar ej om exakta avstånd MEN den säger följande
"Det här får du inte göra
- Du får inte passera över tomter, trädgårdar,
planteringar eller odlad mark, till exempel
åkrar"
"Tomt: Marken närmast ett bostadshus."
Saxat från Naturvårdsverkets skrift
Så allemansrätten är ej gångbar att luta sig mot för de som passerar.
Denna text ger dig nog alla svar du behöver
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Sök på hemfrid, där står lite om vilken lag som gäller vilka paragrafer och avstånd
"Det här får du inte göra
- Du får inte passera över tomter, trädgårdar,
planteringar eller odlad mark, till exempel
åkrar"
"Tomt: Marken närmast ett bostadshus."
Saxat från Naturvårdsverkets skrift
Så allemansrätten är ej gångbar att luta sig mot för de som passerar.
Denna text ger dig nog alla svar du behöver
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Sök på hemfrid, där står lite om vilken lag som gäller vilka paragrafer och avstånd
Vad är det som är problemet? Du bor så att du har en väg 3-5 meter från ditt hus, och folk går på den vägen. Men gör de nåt mer, som att stanna och titta in genom era fönster eller plockar blommor från era rabatter? Varför går de på vägen? Leder den till något särskilt?
En fet skylt i vägkanten vid tomtgränsen som säger: "Tillträde förbjudet! Gångare hänvisas till markerad slinga!" och så en pil mot den väg för gångtrafik som du talar om, tillsammans med en skylt med varning för hunden. Det bör lösa det hela, iaf för folk som gör det av ren okunskap.
Sedan hade jag haft hunden lös på tomten. Det kan säkert finnas folk som VET att dom inte får gå där men väljer att ändå göra det. Har du en hund som markerar mot främlingar är det utmärkt om du ihop med en morrande hund går fram till personen och frågar vad han har för ärende. Blir svaret "inget särskilt" hänvisar du till gångstigen.
Jag tror du helt enkelt får tuffa till dig lite. Du måste på något sätt markera att det INTE är ok att använda din tomt som allmän plats.
Sedan hade jag haft hunden lös på tomten. Det kan säkert finnas folk som VET att dom inte får gå där men väljer att ändå göra det. Har du en hund som markerar mot främlingar är det utmärkt om du ihop med en morrande hund går fram till personen och frågar vad han har för ärende. Blir svaret "inget särskilt" hänvisar du till gångstigen.
Jag tror du helt enkelt får tuffa till dig lite. Du måste på något sätt markera att det INTE är ok att använda din tomt som allmän plats.
Ett staket är väl det allra enklaste sättet att tala om var hemfridsgränsen går. Enklare och trevligare än arga skyltar.bengtofsweden skrev:
Det behöver ju inte vara något stort och märkvärdigt och dyrt staket. Ett minimalt, nästan symboliskt staket talar ju sina tydliga ord till alla som kommer i närheten.
Som någon skrev så väljer man den enklaste vägen när man promenerar. Om man är ute och går i naturen och kommer fram till ett hus så blir man först litet osäker, men finns det inget staket så fortsätter man på vägen. Om det finns ett staket så försöker man förstås gå runt, och då gäller det att man lätt hittar den där promenadleden.
Jag skulle börja prata med dem som om de var där för att besöka er eller försöker sälja er nåt. Om de sedan börjar invända mot detta så kan du ju nämna att det är privat mark och om de är ute på vandring så får de ta utsedd stig. Jag antar att du vet ungefär vilka som tillhör de som har dispans, servitut asså?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jo, men dessa människor har ju inget ärende annat än att promenera. Vad vi förstått, så de som bodde här innan var tydligen sällan här och det har väl gjort att många såg en möjlighet att passera "utan att störa". Jag förstår att det är svårt att få en uppfattning om en fastighet utan att ha sett den. Vägen går på vår mark och på det som vi anser är vår tomt och lillstugans tomt (som f.ö. är en egen fristående fastighet med utritad tomt).hempularen skrev:Jag kan ha hur fel som helst. Men jag misstänker att folk faktiskt kan ha rätt att passera på vägen. Du skriver att skogsägare och jaktlag har servitut. Servitutet är normalt kopplat till en fastighet, dvs det är fastigheten där skogen brukas och där det jagas som har servitut att få använda vägen.
Det är ju inte så mycket att dom får passera. Det är mer en fråga om vad vi kan göra för att uppmärksamma folk på att "VI BOR HÄR" och "NI ÄR INNE I VÅR HEMFRIDZON!"