Nån som har koll på detta?

Är sambo i en bostadsrätt som jag köpte innan min sambo flyttade in. Nu skall vi köpa hus!

Har räknat lite och det är mest lönsamt att inte betala skatt på reavinsten nu utan skjuta på detta (uppskov) och istället låna mindre.

Vad händer med den innestående skatten om det skulle spricka mellan min sambo och mig. Enligt sambolagen kommer vi ju äga lika mycket av huset vi köper ihop (till skillnad från bostadsrätten som vi nu bor i som jag själv köpte). Kommer jag ensam att belastas av den innestående skatten om vi separerar? Förändras situationen om vi gifter oss och sen separerar?

Rimligt i vår situation vore att vi båda vid eventuell separation belastas av den innestående skatten eftersom större delen av det vi sätter in i huset kommer från vinsten på bostadsrätten.

Vad som är rimligt är oväsentligt. Du behöver ett samboavtal.

En mycket nära vän till mig skilde sig från sin gubbe efter 30 års äktenskap. Han fick företaget, sommarstugan och bilen. Hon fick huset. När hon sen sålde åkte hon ensam på hela skatten, även skatt på gamla uppskov som dom gemensamt skaffat.

Så skaffa samboavtal!

Jo, visst kan man skaffa samboavtal. Är fullt medveten om att jag "förlorar" pengar vid en eventuell separation om jag sätter in mer pengar i huset vi köper än min sambo och om vi inte har något avtal. Tycker dock min sambo kan få del av värdestegringen på bostadsrätten då hon ju också bott i den. Av praktiska skäl har vi valt att ha helt gemensam ekonomi, har barn ihop osv. Skulle nog ha svårt att leva i ett förhållande med separata ekonomier, speciellt om man tjänar olika.

Men jag är lite nyfiken på om uppskov är bundet till person eller till egendom, nån som vet? På Liemannen låter det som det är bundet till egendom vilket verkar rimligt tycker jag, kan nån bekräfta?

Anders_Martin skrev:
Jo, visst kan man skaffa samboavtal. Är fullt medveten om att jag "förlorar" pengar vid en eventuell separation om jag sätter in mer pengar i huset vi köper än min sambo och om vi inte har något avtal. Tycker dock min sambo kan få del av värdestegringen på bostadsrätten då hon ju också bott i den. Av praktiska skäl har vi valt att ha helt gemensam ekonomi, har barn ihop osv. Skulle nog ha svårt att leva i ett förhållande med separata ekonomier, speciellt om man tjänar olika.

Men jag är lite nyfiken på om uppskov är bundet till person eller till egendom, nån som vet? På Liemannen låter det som det är bundet till egendom vilket verkar rimligt tycker jag, kan nån bekräfta?
så du tycker hon ska få del värdestegringen på bostadsrätten..hmm
kanske du inte tycker den dagen hon varit otrogen....så skriv papper...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.