Hej,

Vi tar just in offerter för att bygga ett badrum. Första leverantören som kan tänka sig offerera har aktiebolag och verkar ha pappren i ordning, men dom har ingen ansvarsförsäkring.

Borde varningsklockorna börja ringa? Vad kan det innebära för problem om vi anlitar firman ändå?

mvh
/Pelle

Om de gör fel, ni stämmer dem och de inte kan betala så går de i KK och då får ni inga pengar.

Ett bolag som saknar ansvarsförsäkring låter i mina öron väldigt oseriöst. Tänk på att det kan bli problem både med ev. fel i utförandet av badrummet, men även vid andra skador på byggnaden under bygget. Ren brand skulle jag tro att din egen husförsäkring täcker även om det är byggfirman som vållar.

Om de saknar ansvarsförsäkring så har de troligen ingen olycksfallsförsäkring heller, som beställare så är du ansvarig för arbetsskyddet, om firman saknar försäkring så kan du få stå för skadestånd om någon ex. sågar av sig ett finger, eller värre.

Har svårt att se en seriös firma som saknar vettiga försäkringar. Så JA för mig ringer klockorna. Särskilt när företaget inte ens är en enskild firma utan ni får en juridisk person som motpart gör det bara än värre. Att ha tagit steget till AB utan att skaffa försäkring kan jag inte förstå såvida inte man är riktigt korkad/naiv eller ändå har för avsikt att fuska och efter 1-2 år lägga ner eller gå i KK o börja om i annan regi

Avbryt. Ett klassikt exempel på en firma som kommer att tömma bolaget på pengar och sedan kursa. Inga extra utgifter bara inkomster.

Ok, tack! Jag sa att dom får fixa en försäkring om det skall bli nån affär.

/Pelle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.