timmelstad skrev:
Det är ju det som är problemet här, att du tror en massa och vet för lite. Vänligen sluta framställa okunskap och åsikter som råd och kunskap.
Ok, jag vet att han inte får påföljd ang. bommen.
Men ni ska få leka ifred. Det är ingen som lagt fram konkreta bevis för att det skulle vara straffbart/förbjudet att ställa en planteringslåda eller bänk eller dyligt på en gata med förbud mot motordrivna fordon. Kan jämföras med såkallat gågata. På denna är det förbud mot motordrivna fordon men du får likväl köra bil på den om det krävs för att du ska komma till/från den egna bostaden sålänge du kör i "gånghastighet" eller lägre.

Liemannen skrev:
Ni som föreslår farthinder. Tror ni på fullt allvar att det påverkar mopeder? Körde moppe från jag var 13 till jag tog körkort vid 18 års ålder, och jag har ALDRIG bromsat för ett farthinder.
Nåt som garanterat fungerar (i vart fall där mina föräldrar bor) är dubbelbommar så att man blir tvungen att göra två ganska tvära svängar för att komma igenom.

Men är det ljudet man stör sig på så kanske bommarna leder till ännu mera oväsen när ligisterna skall accelerera efter bommarna i stället för att bara glida förbi.

Nyfniken skrev:
Nåt som garanterat fungerar (i vart fall där mina föräldrar bor) är dubbelbommar så att man blir tvungen att göra två ganska tvära svängar för att komma igenom.

Men är det ljudet man stör sig på så kanske bommarna leder till ännu mera oväsen när ligisterna skall accelerera efter bommarna i stället för att bara glida förbi.
Hade säkert kunnat funka. Nackdelen är väl att det blir tajt för grannarna som brukar ta med sig lastbilarna hem...

De fart inser som jag pratar om hindrar nog mopeder. De är obehagliga bara att cykla över. Och då de bara läggs ut på marken och inte byggs så är det ju inte heller några störningar av dom. Vanliga trafikgupp förkastades tidigt i tråden pga att det snarare är kul än fartstoppande för mopeder.

Benny_o_Lina skrev:
Det är ingen som lagt fram konkreta bevis för att det skulle vara straffbart/förbjudet att ställa en planteringslåda eller bänk eller dyligt på en gata med förbud mot motordrivna fordon.
Det är ingen som påstått det heller vad jag kan se. Det som sagts är att man inte kan lägga ut vilket hinder som helst och hänvisa till skylt eller liknande och slippa ansvar om man orsakar allvarlig skada. Du däremot säger att det är lugnt. Det är det inte.

Fick ingen reaktion på mitt inlägg: Som jag ser det på kartan är er väg både lnägre och krokigare än den andra, plus att de på huvudvägen passerar EN korsning, men genom att åka på er väg tvingas passera två. Hur vore det att mäta upp sträckorna exakt, provåka lite och seadn lägga meddelande i brevlådorna hos alla i morådet med "tjuvåkare" om vad ni kommit fram till.

En slutgiltig lösning är att göra som på många andra ställen (ex Nya kyrkogården i Kungälv): stänga av vägen mitt på, så att det inte går att köra igenom. En rejäl avspärrning, hyfsat lätt att ta ner efter några veckor när de lärt sig att det inte går att åka den vägen, alternativt en vägbom som enkelt ställs öppen på vintern eller på sophämtningsdage, eller mer permanent bara gräva av vägen. De som bor på vägen får då köra in från "sitt håll" förståss, och det bör finnas utrymme för vändplan, och självklart inte utrymme för stig bredvid som mopederna kan ta.

Problemet med Anna_H:s lösning är att inkräktare omgående skapar ny väg genom terrängkörning vid sidan om hindret. Men arrangemanget är i alla fall juridiskt oantastbart. Om en mopedist skadar sig ute i terrängen kan markägaren knappast anklagas därför.

Anna_H skrev:
En slutgiltig lösning är att göra som på många andra ställen (ex Nya kyrkogården i Kungälv): stänga av vägen mitt på, så att det inte går att köra igenom.
Den lösningen har ju redan förkastats eftersom några av de boende längs vägen parkerar sina lastbilar där. De måste alltså kunna köra igenom.

Nerre skrev:
Den lösningen har ju redan förkastats eftersom några av de boende längs vägen parkerar sina lastbilar där. De måste alltså kunna köra igenom.
Har de inte back på bilen?

billy_baver skrev:
Problemet med Anna_H:s lösning är att inkräktare omgående skapar ny väg genom terrängkörning vid sidan om hindret. Men arrangemanget är i alla fall juridiskt oantastbart. Om en mopedist skadar sig ute i terrängen kan markägaren knappast anklagas därför.
I Kungälv är problemet löst med stenmurar (vanlig dekoration runt kyrkogårdar). Hur man löser det här beror ju på terrängen. Men fortfarande kvarstår grundfrågan: varför åker de på denna "genväg" när den enligt kartan tar längre tid?

Nerre: Som jag skrev behöver man ju ha en vändplan, hur stor den behöver vara får ju avgöras av fordonens behov av vändradie.

Nyfniken skrev:
En rolig anekdot i sammanhanget är att jag funderat på att praktisera detta på övernitiska parkeringsvakter i området. På gatan råder datumparkering och kommunen har ett avtal med ett lokalt P-bolag som skriver böter på polisens papper.
Det går till så att P-vakten letar upp en felparkerad, parkerar sedan bakom denne i 11 minuter (efter som man har rätt att "stanna" i 10 minuter). Parkeringsvakten sätter därefter sin bot och åker vidare i jakt på andra syndare. Förfarandet betyder dock att P-vakten själv stått felparkerad och bör därmed kunna bötfällas enligt samma princip som den nyss bötfällde. :D
Off topic, men jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg böter på polisens papper? Låter inte bra.

Redigerat:
jaso skrev:
Off topic, men jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg böter på polisens papper? Låter inte bra.
Så funkadee det i alla fall. Ett privat bolag skrev böterna. Böteslappen stod det "Polisen i Stockholms län" eller motsvarande på.

Nyfniken skrev:
Så funkadee det i alla fall. Ett privat bolag skrev böterna. Böteslappen stod det "Polisen i Stockholms län" eller motsvarande på.
Det låter som "Föregivande av allmän ställning", det är ett ganska allvarligt brott, kan ge upp till sex månader i buren, ett bra ställe för många övernitiska lapplisor. ;)

Fast när jag tänker efter så är det nog inte det. På allmän väg är det polisen som har ansvaret och de har kanske lejt ut detta, men det är fortfarande de som har ansvaret, alltså står deras namn på boten. Troligen inget fel av lapplisan där, men några månader i buren hade inte skadat ändå ;) Här i göteborg fuskar dom på alla möjliga sätt, och polisen är så medvetna om problemen att dom skriver av p-böter utan invändning. Att media granskar lapplisorna räcker ju tyvärr inte, å ingen annan myndighet verkar bry sig. Illa illa, maktmissbruk av värsta sort för att kräma pengar ur hederliga medborgare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.